Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
rallarn_lkpg

skrovnummer försärking mm

Rekommendera Poster

måste fråga, vid köp av båt 98-03 är det obiligatoriskt hos alla försäkrningsbolag om skrovnummer....läste en del om CE märkningen att många skiter i det.

anger jag skrovnummer abc 123 (vet att dessa är länge etc) hur kollar dom detta, ja menar dom har väl ingen koll överhuvudtaget på alla searys nummer och vem som äger vad dom kommer väl inte o kollar på båten ens:S

är det någon som går runt i båthamnar o kollar skrovnummer mot försäkringsbolag   eller hur funkar allt det här, känns som nu ska vi försöka få koll på något som inte ens går.


annan spekulation, hur stor del av våra båter i sverge över 150.000 som ligger på klubbar, klippor o skär eller på trailer vid huset är 100 äkta helavägen från fabriken hur stor del har haft något med stöld, färsäkringsbedrägeri, kloning (en båt har två skrovnummer) att göra. gäller såväl import som äktasvensk sålda båtar.   är jag helt fel ute om jag anser att i stor sett alla båtar har något med den dolda sidan att göra på något vis.

tacksam för lite info och era tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrovnummer används för att identifiera båten. Skulle tro att Alla båtar har ett sådant från fabrik.

Vad föranleder din fråga, har du (köpt?) en båt utan skrovnummer?

 



Senast ändrad av rocketeer | 24 mars 2009 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nej det har jag inte, dock bara nojig inför vårköpet när man läser om alla som blivit av md på då godtro försvann, samtidigt som det känns som ingen mydighet, försäkringsbolag etc  har någon koll överhuvudtaget ute på bryggorna, bara i teorin på deras skrivbord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollen kan inte vara speciellt god!!! Lungt så långt, skrovnr. bör Du kolla med Ditt försäkringsbolag. Importerad båt efter 16/6-98 ska vara CE-märkt, se tidigare innlägg, jag känner många som anser att det är bara & skita i det. Det är upp till Dig om risken för ett ev.försäkringsfall drabbar Dig eller att Du får ersättning då. Skrov.nr ? den frågan fick jag alldrig, hmm. Ett bra tipps är att Du fotar en hel serie med bilder på så mycket som helst, då har Du dokumenterat saker & ting, kopia till förs.bol.

Cool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att kontrollera skrovnummer hos polisen räcker alltså inte?

Det är väl om det saknas skrovnummer man ska akta sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, försäkringsbolagen och larmtjänst har liksom vi handlare register på skrovnummer i olika serier från till verkaren så att dessa stämmer. Det går således inta att hitta på ett och rista in. Vi hittade en stulen Nimbus pga detta förra året så att han som köpt den blev av med både båt och de 350.000:- han betalt för den. Ett samtal till Larmtjänst så hade han undvikigt detta.  US ( tillverkningsland ) SEAR ( märke) 230 ( modell) 123 (tillverkningsnummer) 8 ( tillverkningsår ) 99 (modellår ) Alltså en 99 tillverkad 98. Hittar du en båt du vill ha så har du som köpare undersökningsplikt och skall således kolla upp skrovnummret samt även begära kvitto på att båten är betald så du inte tar över en skuld. God tro är ett begrepp som inte finns juridiskt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur framkom det att han hade ett skrovnummer som inte stämde? Genom försäkringsbolaget då han skulle försäkra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Han skulle instalera Nautilock och när vi skulle notera skrovnumret så såg vi att det var något som inte stämmde och kollade i våra register samt med larmtjänst vilket gjorde att polisen kom samma dag och konstaterade att båten var stulen och skrovnumret förfalskat.

Otur, men tur för den som blivit av med båten. Privataffär innebär kolla, kolla och kolla lite till om allt stämmer. Som köpare har man skyldighet till detta idag om man skall vara säker. Samma är med kvitton så att den inte är skuldbelagd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast gamla damer som min Saltö 31 är tillverkade på det glada 80-talet. UTAN skrovnummer alls!  Var inte så noga med det. :-)

Vi hittade på ett skrovnummer till försäkringsbolaget när vi köpte den. Satte fast ett par klisteretiketter på några ställen, öppna och hemliga.

Å andra sidan var i stort sett ointressant att stjäla ett av kriterierna vid båtvalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så noga tydligen, så länge man handlar med goda avsikter. Jag vet tex inte exakt årtal på min motor, mer än att den är från mitten - sent 90-tal. Rekommenderades att ange årsmodell godtyckligt runt år 2000. Samma visa med båten. Ange skrovnummer om det finns. I annat fall funkar det med båtmodell och ungefärlig ålder på båten. Nu har jag förvisso fullgod märkning på båten, men det hade uppenbarligen funkat utan också. Kraven kanske förvisso ökar lite när det kommer till nyare, dyrare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis fått vårt skrovnummer och det är ett nummer baserat på land (SE), varv (LJT) skrovnummer (021) och tiden skrovet gjordes (909, fattar inte riktigt den siffran)

Vi har alltså ett Linjettskrov med nr 21 plastat i Sverige 2009. Systematik så det inte ska bli fler med samma nummer.

Kanske är det bara obligatoriskt med skrovnummer efter det att CE-märkningen började gälla. Motornummer har vi ju alltid angett tidigare men kommer inte ihåg att jag angett skrovnummer på mina tidigare båtar som alla varit äldre än -98.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

909 = Den första 9an är tillverkningsår och 09 är modell år. det kunde lika gärna stått 809 som innebär att den är tillverkad 2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kanske finns register om tillverkningsnummer hos försäkringsbolagen, dock vill jag klart påstå att så länge inte skrovnummer man anger är upptaget hos dom eller stulet enl dear register så vet dom inget alls....där av problematiken jag skrev om förut.

 

frågan är en spekulation men hur många båtar av 97 o nyare med värde över 200.000 finns i våra hamnar som knappast anses som 100% ärliga, troligen fruktansvärt många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...