Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
ajonsson

Violken motor till Ryds-560 HT/Camping

Rekommendera Poster

Har en Ryds 560 HT som de sista tillverkade Ryds Camping kallades.

Sitter en Johnsom 70 hk VRO, årsm -90 på den för närvarande. Den fungerar aldeles utmärkt men jag funderar ändå på att byta och undrar om någon har erfarenhet av t. ex. en 50 eller 60 hk 4-taktare.

Blir den möjligen för klen?

Med nuvarande motor toppar den dryga 30 knop (fart över grund med GPS) men personligen vore en marschfart på 20 - 24 knop tillräckligt.

Någon som har erafernhet av mindre motor på just Ryds Camping senare än 1976?

post-23045-1394235828,1051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har ingen erfarenhet av ryds med 4 taktare alls men en gång körde jag en med en 115 hästare på kraftigt övermotoriserad vill jag mena.  Men nu var det inte det jag tänkte på utan jag tänkte fråga dig om du skall sälja din 70 hkr om du byter? Jag har en örnvik 550 ht där en 70 hästare skulle sitta som en smäck! har en 40:a nu funkar fint om man är ensam ombord men med 3-4 pers ombord är det lite klent. är det powertrim på den?

 

 

MVH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig! Jag hade en rydscamping och jag hade en 50 hk yamaha 4-takt och det funkade alldeles utmärkt. Vi var fyra stycken som åkte i den 2 vuxna och två barn. Inga bekymmer alls men inte mindre än det....vi hade en rydscamping den senare modellen...hoppas att det blir bra...;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pallepaj

Kommer du ihåg vad du kunde hålla för marscfart alt toppfart med 50 hästaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lotsenn:

Power trim och tilt finns som fungerar så även separatoljesmörjningen. När jag köpte båten hade förre ägaren plockat isär den för han skulle kolla kompressionen(?!). Jag köpte den alltså i delar så det var verkligen en chansning. Men jag fick ihop den och passade naturligtvis på att byta impellern. När den var i hopsatt och provstartad åkte jag till Vaxholms utombordarsevice och kostade på en riktig service. Detta var 2008, sedan har den gått som ett spjut förutom att jag fick byta startselonoiden (elchoken) i fjol.

Köper jag ny motor blir den till salu, men inget är bestämt ännu, är ju trots allt en hel del pengar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi marchade på en 18-19 knop och toppade på ca 23-24.....vi tyckte att dtta räckte....men sen är man ju olika....det var många som undrade om 50 hk räckte när jag sålde den och jag tror att de som köpte den är jättenöjda och de är också fyra i familjen.....det går väl knappt att vara fler i denna båt...men ack så bra båt...nu har vi köpt en flipper 700...och vi är jättenöjda med den med.....hoppas att svaret räcker...;-).....lycka till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Mercury EFI 50 hk som jag hade på gång blev för dyr så nu har jag tänkt om. Behåller min gamla Johnson även om den är oekonomisk och miljöovänlig, den går så  bra. Det är väl mest pålitligheten på en så pass gammal motor som man funderar över. Inte kul om man skulle få motorstopp mitt i en farled när finlandsfärjorna kommer farande. (har varit med om detRynkar).

 

Fundera på att skaffa en liten ”hjälp/reservmotor” på ett segelbåtsfäste och undra om det är någon som erfarenhet av vad man bör ha för styrka på en sådan till denna båt?. Någon som brukar trolla till exempel?

 

Tror att en 4 eller 5 hk är vad man behöver men det kanske räcker med en 2-3 hästare?

 

Läste förresten om något som heter Boyesen Reeds som är en annan typ av de bladventiler som i original sitter i 2T motorer bakom förgasarna och som skall göra underverk enl. försäljaren.

 

Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns en gammal Östtysk motor som heter Violken (du har nämnt den i trådrubriken)

Tror att en Violken 84 hk skulle sitta som en smäckFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du BREGOTT Voilket bra tips du gav, ska kolla denna fantastiska motor Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har en exakt lika dan som du har han kör med en 6hk motor när vi trollar o det är perfekt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jesperfh16 för tipset!

Då bör en 5 hk bli ganska bra, eftersom den kommer att användas mycket lite funderar jag på att testa en Parsun 5hk med lång rigg.

Kan ju också var intressant att se om en kinamotor är något att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare har en fräsch Honda 2hk 4-takt som jag ev. kan köpa till ett hyfsat pris.

Har någon erfarenhet av en sån motor som ren nödmotor? Trolling är inte aktuellt.

Bara för att ta sig in till land om det skulle skita sig. Eller blir den för klen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nya bud igenSkrattande. Har en skitfräsch Mercury 90 hk ELPTO på G, en -06 (förgasar 2-taktare) mycket lite körd.

Har dessutom blivit bjuden 16 papp för min fungerande Johnson som ej ser ut som ny.

Lotsenn vill du bjuda överFlört.

Ingenting dock klart ännu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här verkar det sluta.

Efter att ha startat min gamla Johnson som tände direkt samt att jag lyckades få tag i en ny Parsun 5 hk till bra pris har jag beslutat att behålla gamlingen samt montera kinesen på extrafäste som nöd-/hjälpmotor om den gamla skulle tröttna. En ren säkerhetsåtgärd eftersom gamlingen går som klocka. Livrem och hängslen skulle man kunna säga.

När det gäller Parsun (Kinesen) har jag väl inget större förtroende när det gäller kvalitet. Det är visserligen en Yamaha-kopia men hur materialval mm ser ut vet man inte förrän efter några års flitigt användande. Någonstans får man alltid vad man betalar för men eftersom jag kommer att använda den ytterst lite bekymrar det mig inte ett dugg. 

Eventuella erfarenheter kommer jag att redovisa på detta forum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...