Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Zahni

Skillnaden mellan V8 Vortec 5,7 l och V8 5,7 l årsm. 1988 !!!!!???

Rekommendera Poster

Hej till alla, jagt behöver lite köptips. !!!!!

Min V8 VP AQ 225 hk ( Cheva 305, 5l, årsm. ca 1988 ) gick sönder.

Nu behöver jag en ny motor. Ja önskar byta till lite mer hk. (hi, hi )

Till ex: Cheva 350 med 5,7 l.

Vad är skillnaden mellan en ny Vortec ( Cheva 350 ) med 5,7 l och en ny Cheva 350 med 5,7 l årsm. ca 1988 ?????

Behöver jag byta eller köpa : nya avgaslimpor, Insug, startmotor, bränslepump,....... ?????

Vem har bra priser service : Hansen-racing, Ancora , Usa-online,.....??????

Tack för all hjälp.

Zahni

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vortec kom i regel 96, och har serpentinrem istället för kilrem. skiljer gör det mesta inne i motorn, iaf om man kollar art nummer på delarna. men säkert är att det är andra toppar, annat insug, annan vattenpump, annan kamdrevskåpa vortec i plast.

men.. ja limpor är samma, start likså, bränslepump, beror på vad du har, tror inte det finns uttag för mekanisk pump på vortec. tänk på remproblematiken, antingen byter du allt till nya remmen, eller byter tillbaka till gamla, tror det går, men jag e osäker på vattenpumpen vad som skilljer.

Jag har 2st 305 toppar som behöver lite kärlek över, samt ett VP insug med 4 ports förgasare åxå vortec om det kan vara av intresse.

en vortecmotor är betydligt dyrare o köpa ny än en gammal men som vanligt avgör plånboken... 

http://www.blocket.se/vi/20539597.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/20333196.htm?ca=11_s

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vortec står för att toppar och insug har en annan utformning mot vanliga ovandelen på en smallblockcheva,så Vortec insug och toppar kan inte kombineras ihop med vanliga toppar och insug,bottendel på motorblocken är den samma så du kan alltså byta Vortec toppar/insug mellan motorer som 305/327/350/383/400 osv.

Allt är lika i övrigt bara toppar och insug som skiljer.

Vortec motorerna kännetecknas av ett mycket bra vridmoment och effektuttag kontra byggkostnad,används flitigt bland budgettrimmare USA bils V8a,dom har dock en stor svaghet då man inte kan montera höglyftande kamaxlar i dessa motorer,det kräver maskinbearbetning av topparna samt byte av ventilfjädrar något som man inte ger sig in på utan en viss kunskap i V8a byggande,såna här vassa kamaxlar sitter inte i båtmotorer så var inte oroliga.

mvh Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er !

Tack för all hjälp.

Det blir en ny Vortec 5,7 l med ca 320 hk från Hansen R.

Många hälsningar,

Zahni.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha,ha,ha,  mkt bra !!!

45 knop med en mahogny motorseglare. Ohhh, mums, mums.

Nej, jag behöver motorn till min lilla Corall 23.

Många hälsningar,

Zahni

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...