Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
LadyAnnila

Ny EU-regel som berör även fritidsbåtar

Rekommendera Poster

Försäkringen, jag undrar om det egentligen inte avses ansvarsförsäkring inkl bärgningsförsäkring mot tredje part. Det har ju redan varit obligatorikt i många hamnar och många inre vattenleder men kontrollen har varit sällsynt och jag tror få känner till det. Jag har råkat ut för kontroll i någon spansk och portugisisk hamn, samt i Caledonian Canal. Att man struntar i att försäkra sin båt mot skador och stöld bryr sig knappast myndigheterna om. Jfr trafikförsäkring på bilar - den är obligatorisk, inget annat

Kravet på AIS gäller väl inte fritidsbåtar. Ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade litet på nätet. Exakt, ordagrannt samma text som finns på Noonsite finns på ett halvdussin andra seglingsrelaterade sajter. I övrigt kan jag inte hitta något annat. Det vore intressant att hitta den exakta texten från Europaparlamentet, jag har sökt där, men inte funnit något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står i och för sig i artikeln att syftet är att komma åt de oförsäkrade fiskebåtarna och att få fiskebåtarna att utrusta sig med AIS.
Med sommaren 2006 och franska trålare i färskt minne så skadar det inte med AIS på fiskebåtarna.
Fritidsbåtarna över 15 meter kommer då med av bara farten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...