Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
jontax

Katamaran

Rekommendera Poster

Är det något speciellt man ska tänka på när man ska köpa en katamaran? Segelkatamaran då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju såklart mycket mer utrymme, stabilitet, fart, men det finns också många nackdelar, såsom att man inte kommer in i gästhamnar som är fulla, med bara 1 eller 2 lediga enbåts platser. Skulle man ändå komma in så finns det många marinor som tar dubbla eller trippla avgifter för katamaraner i den här storleken, det är värt att tänka på...

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtplats är inget större problem, dock har ett annat dykt upp. Kollade med ägaren till den katamaranen jag postade länk på och skrovet är tydligen inte isolerat. Är det en omöjlighet att bo på en båt under vintern utan isolerat skrov? Vill ju inte sitta med istappar runt näsan men behöver ju inte riktigt ha 25 grader heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tänkt bo året runt i båten under seglats eller använda den som bobåt så bör du nog köpa något litet större, modernare och mer värmeeffektivt.

Man kan ju alltid skruva upp lite isolering, men redan 5 centimeters isolering tar ju plats, och är en ingenjörsbragd att sätta upp på ett bra sätt.
Sedan är det ju bekvämligheter som toalett, internet, kök etc om man tänker bo i den, något som jag inte vet.

Du får väl sätta en luftvärmepump på kabjussan så kanske du kan hålla en 10-15 grader varmt utan isolering i bästa fall. Foten

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog inte råd med något större dock :P Jo klart man kan slå upp lite isolering. Har en hel del byggkillar som polare så helt bortkomna är vi inte :P Är det frigolit man ska sikta på isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mysig båt!

Bredd på 4.5 meter är inte så stöddigt i gästhamnen, enskrovs båtar kan vu var runt 4m dom också!

Tänk på att takhöjden ofta är lite lägre (inte mycket skrov under vattnet)

Tror att du kan få endel kondensproblem om du ska bo i båten på vintern, en luftavfuktare kan vara bra om du ligger ihamnen vintertid.

Man får mycke kul segling i en katamaran, alla grunda vikar och enkel segling.
Katamaraner är dock viktkänsliga, blir båten tung krävs mycket vind för att få upp farten.
Preset verkar överkomligt tycker jag!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken leder bara till Blockets startsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger som förra gången, spring därifrån! Det är bättre att satsa lite mer pengar på en båt som är färdig. Katamaraner kan både segla bra och vara snygga att se på men den du länkar tills er ut som många andra här, halvdant hembygge och jag kan nog lova dig att seglingsegenskaperna inte är lysande.Du kanske inte ska använda den för att förflytta dig alls?

Här är några förslag:

http://www.blocket.se/vi/20800744.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/20734097.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/20699422.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/20416343.htm?ca=7_s (rymlig)

http://www.blocket.se/vi/16524001.htm?ca=7_s&last=1 (om du inte värdesätter seglingsegenskaper)

http://www.blocket.se/vi/20807361.htm?ca=7_s (bra seglare, smarta inredningslösningar och rymlig för sin storlek)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt varit lite intresserad av motorseglaren http://www.blocket.se/vi/16524001.htm?ca=7_s&last=1, problem är dock att pentryt och styrhytten bara täcks av en kapell. Blir lite kallt att stå där på vintern och laga mat :S Förstår att katamaranen är ett hemmabygge men så länge det inte är höga underhållskostnader så är det lugnt för min del. Har fått se lite mer bilder på den och taket är reglat så det är lätt att stoppa in lite isolering i den. Har haft lite svårt att hitta isolerade båtar i den prisklassen.

Edit: Har ju tänkt åka runt med den men farten är inte riktigt det viktiga. Huvudsaken är att jag kommer dit jag ska billigt :P

Senast ändrad av jontax | 25 mars 2009 | 12:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du verkligen menar att du skall ha den som motoriserad, flytande sommarstuga/bostad som mest liger still kanske den duger.

Men om du ändå skall göra dig besväret att släpa runt på en rigg och segel bör båten kunna segla åtminstånde hyggligt. Och det är jag övertygad om att denna inte gör. För tung, för stort vindfång, för litet segel och ett dåligt utformat bridgedäck 

Den verkar ha ett oroväckande lågt bridgedäck, med motorn placerad där. En lösning som är ovanlig och inte alls bra. Det är någon som velat spara pengar och inte tänkt sig för. Dels släpar bridgedäcket i vattnet och bromsar, dels alstrar ett lågt bridgedäck ett ruskigt oväsen när minsta våg slår emot det. Och med en central motor utan roder bakom propellern kommer du få en ruskigt svårmanövrerad best, rena mardrömen i trånga hamnar, särskilt med tanke på bredden. Alla vettiga katamaraner har två motorer, en i varje skrov och ett roder direkt bakom propellrarna, eller möjligen en central motor med ett mycket långt, styrbart inu-drev som kan lyftas ur vattnet vid segling.

Och dessutom verkar båten inte ha någon form av köl - hur skall hon kunna kryssa med den avdriften?

Den här båten verkar uppenbarligen vara byggd av någon som inte riktigt vet vad han håller på med. Betala inte för hans misstag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det verkar helt klart vara fler nackdelar än fördelar om man jämför just denna kattan med vanlig enskrovig segelbåt. Synd att det inte finns så många till salu för tillfället om man inte vill lägg miljonen på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett den här kattan tidigare,då fanns den i Norrköping och var till salu.Enl .ägaren var alla vindar för om tvärs en prövning.Funkar nog bra som sommarstuga och om man bara vill segla dit vindarna bär.Den är byggd på BELO 30-pontoner som har ganska dålig bärighet neröver jämfört med ett skrov med rundare sektioner.Alltså har den litet utrymme mellan vattnet och vingen,det betyder hårda slag underifrån vid litet sjögång,men å andra sidan förstår man ju att det inte är någon världsomseglare som annonseras.Jag är nu inne på min fjärde katamaran,en IROQUOIS MARK II.Varje gång jag seglar lutbåt ,36 fotare,så känns det obekvämt,skumpigt och trångt.Skulle dock gärna vilja ha deras salong och pentry.Kattan har förstås också sina nackdelar,men fördelarna överväger stort!!!

post-17931-1394235828,7519_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att salongen och pentryt i en enskorvsbåt är bättre än i en katta? På vilket sätt då? Tycker dom jag kollat på har haft större salong och bättre kök än någon enskrovsbåt i samma prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror han menar att just den båt han seglar inte hör till de rymligaste kattorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är du ute efter egentligen? Något som primärt ska vara en flytande bostad, eller någonting som ska fungera som båt också? Motor eller segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl att jag vill ha allt. Vill ju ha något jag kan bo på men anledningen till varför jag vill bo på båt är för att jag ska ha råd att ha båt medan jag pluggar.

Så alltså själva bo delen kommer nog i första hand men jag ska ju ändå kunna ta mig någonstanns med den så en segelbåt är ett måste då det blir för dyrt att puttra runt med en motor. Att den är snabb och har jätte bra segelegenskaper är inte så jätte viktigt dock. Bara jag komemr framåt så att säga :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om anledningen är att du ska ha råd att ha båt medans du pluggar så ska du ju satsa på en båt som går att använda som båt, annars har du ju bara en flytande bostad och då förfelas hela syftet med projektet. Satsa på en segelbåt i 30-fotsklassen, någon liknande de länkarna jag skickade. Jag bodde i 2 år på en 31-fotare, och den är en riktig segelbåt. Funkade alldeles utmärkt. Ge sjutton i hemmasnickrade katamaraner, hemmasnickrade över huvud taget om det inte råkar vara ett bra halvfabrikat. Strunta i stålbåtar för att minska underhållet och spring långt ifrån trätrålare. Satsa på en 30 fot segelbåt från 70-80-tal och du får en båt du kan segla med och bo på till rimliga pengar. Många av båtarna jag skickade länk till kan du få för ca 150.000. Då har du 50kkr kvar att lägga på en ordentlig värmare, kanske varmvattenberedare, extra vattentank och eventuellt vingenerator för att minska landströmsberoendet. Du kommer bara bli besviken på andra alternativ i längden. Dessutom, och det vet jag av egen erfarenhet, så kan det vara besvärligt att bo på båten då många klubbar helst ser att folk rättar in sig i samhällets normala led och bor i lägenhet. I vissa hamnar är det förbjudet att bo på båten. Det underlättar mycket om bostaden/båten ser ut som en segelbåt och är prydlig och välhållen och inte ser ut som ett flytande flyktingläger (läs hembygda katamarner).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo får nog ta kontakt med ägarna till nån av de båtarna du skickade länk på. Iaf för att få se lite fler bilder. Börjar ändå bli dags att hitta nåt nu så det blir affär någon gång. Måste ju hinna lära mig segla också plus ta förarbevis :P

Får ta och tacka dig cerber0s, möjligt jag kan ha gjort någon riktigt dålig affär om inte du varit framme och tipsat om motsatsen varje gång :P

Nu får jag bara hoppas båtägarna lärt sig maila för min telefon kommer inte igång för än på måndag :P

Senast ändrad av jontax | 26 mars 2009 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en riktig segelbåt och lägg pengarna på en bra isolering och en värmare. Jag skulle ha aktat mig för hemmabyggen.

Keep on sailing!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...