Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jernevid

Vad skulle du välja 150 hp Optimae eller 115 hp fyrtakt

Rekommendera Poster

Klart smaken är delad, men jag finner opimaxen mer genomtänkt och den saknar 2 vesenterliga komponenter som jag inte finner nödvändiga i Snurrevärlden. Det ena är ventiler med tillhörande venstilspel som ska måttas till. D andra är kamremm med tillhörande spänrullar och skit som ska bytas o sträckas. Sedan så är d sorgligt att se att även 2-taktsvärlden ska bli drabbad av datorernas virussjuka. D e ytterligare n sak som aldrig skulle få ta plats i någon maskin i några sammanhang.  

Har inte fått nöjet att skruva opimax ännu men när man lyfter på locket så är d inget som jag direkt fasar över.. De som är problemet är styrboxen, precis samma sak som kan drabba en nyare 4-takt. Jag har haft isär 4st 4-taktsnurror nu och d blir mkt delar det. Bara ventilspelet är x antal utspridda delar, jag har bytt 2st. D tar sin tid och man får radda upp prylarna efter momenten. Mekaniska problem kan man lösa på mekanisk väg, och insprutning på maskiner skulle förblitt mekanisk då hade felsökning varigt basic. Nu pluggar man in en sladd och hoppas på d bästa.. Hmm när d inte hjälper ja då ger man upp.. inte vad jag kallar o lösa ett problem men något jag sett alltför ofta på senare tid.. men där är det huvet som stucket oavsett om man väljer yaman eller optin båda har denna insprutningen och allt fler tillverkare hänger på datatrenden..  Sånna här prylar är roligt så länge d är nytt, men den marina sektorn ligger ljusår efter bilindustrin och dom har fortfarande stora problem med dessa boxar..

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skrev jag om Mobil oljan?? Sedan är det väl så att vi har åsiktsfrihet i vårt land och jag har min åsikt och du din och jag respekterar din och tycker det är kul att man tycker olika om olika saker. Var är problemet?Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara diskussion om oljepris!!

hur mycket mer kostar service av 4-takt jämfört med 2-takt?

Min Yamaha F115 -2008 förstaservice efter 20 timmar kört gick på 200euro ca. 2000kr. Ganska många liter olja det också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hola

Jag har inte själv scannat nätet vad det gäller prisskillnader mellan 2-takt ( i detta fallet optimax) och 4-takt utan gick på Bellaragazza´ s uppgift vilket verkar rimligt.

Snälla Sea-ray_230 ge oss lite länkar där 4-taktare är billigare än Optimax!!!!!!

Sedan en fundering??Tungan Den abslolut vanligaste frågan vi har på begagnatbåtar med 2-takt är...FÅR MAN BYTA TILL 4-TAKT??

Du som uppenbarligen säljer yamahamotorer vad svarar du på denna vanligaste frågan?

Nä det får man inte?

Frågar man verkligen inte vad priset blir utan FÅR MAN BYTA?? Vem skulle förbjuda ett byte? Regering, Riksdag, Finansinspektionen eller Polisen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart smaken är delad, men jag finner opimaxen mer genomtänkt och den saknar 2 vesenterliga komponenter som jag inte finner nödvändiga i Snurrevärlden. Det ena är ventiler med tillhörande venstilspel som ska måttas till. D andra är kamremm med tillhörande spänrullar och skit som ska bytas o sträckas. Sedan så är d sorgligt att se att även 2-taktsvärlden ska bli drabbad av datorernas virussjuka. D e ytterligare n sak som aldrig skulle få ta plats i någon maskin i några sammanhang

Hej Rexco, litet gammaldags, va :-)?

Du har helt rätt, med datorernas intrång i maskinvärlden blev det mycket svarare att hitta fel och lagrar saker och ting. O andra sidan skulle man inte ha bränslesnålare, mer effektiva och miljövänliga motorer, som kan talar om för föraren hur de mår. Titta på en modrn motor: om impellern läggger av stiger motortemperaturen, motorn känner av detta och stänger av eller varnar innan allt går sönder. Hur var det för? :-)

Kolla hur rena tvåtaktare är i dag. De matchar 4-taktare i nästan allt, bara tack datorn hjälp (eller till en stor del åtminståne). Och i bilvärlden? Rena motorer, airbag, antisladd.....

Plotter, ekolog mm är ju datorer de också..-)

datorer har sina fördelar (när de fungerar som de skall)

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Hittade en 150 Optimax för 149.900:- och du köper en Yamaha F150 av mig för 148.000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak. För mig är svaret på din fråga. Jag vill inte ha enlös 2-taktare i lager eftersom det är svårsålt. Dessa får gå ihop med båtarna.

Vad har finansinspektionen och riksdag med det att göra? Du får nog läsa på lite om kontrollorganen och samhällskunskap Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att tråden spårade ur och kom att handla om mycket annat än min fundering.

 

Hade jag haft en optimax på 150 hp och en 4-takt med 150 hp hade jag valt det sistnämnda. Min fundering är huruvida skillnaden på 35 hp skall få mig att ta en tvåtakt istället. Vad oljan kostar är inget jag bryr mig om, men kan känna för miljöfrågan och då åter igen luta mot en 4-taktare.

Fler sakliga argument? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker du mestadels själv eller sällan fler än tre, kanske aldrig vattenskidor ta då 115 F annars 150 optimax. En med erfarenhet av undermotoriserade båtar kommer ej att välja din vid en eventuell försäljning, om han har någon med högre effekt att tillgå. Allt handlar om pris,till rätt pris går allt att sälja.

 

Köpte min 200 Yamaha Fetox för att  200 Fyrtakt var 100000 kr dyrare priset avgjorde ville ej förstöra båten med för klen motor. Men 150 hk räcker gott o väl.

 

Mvh

45 års erfarenhet av båtägande segel och motorbåtar snabba och långsamma. Började vid fem så helt borta är jag nog ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D gjorde du viserligen inte. Men du skrev att jag skulle vara iprincip pantad imed att jag körde med en så billig olja. Så man kan ju anta att du tycker likadant om mobil oljan då eftersom den var billigare.. Föv så förväntar jag mig en lång faktabaserat inlägg om hurvida BT oljan är återvunnen 2-taktsolja från andra tillverkare. Jag har andra uppfattningar och tror dig faktiskt inte. Allt från d varuhuset är inte sopor även om mkt är det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Rexco, du vet ju hur det går till här :-)

Alla kan påstår saker och ting och ibland går det att reda ut saker och ting, ibland inte :-)

Reåden startade med en fråga om 115 fyrtakt  eller 150 två takt och nu är man inne om BT- tvåtaktsolja är återvunnit smörja eller ej. Jag vet att du började inte denna diskussionen, men några inlägg skall man lämna helt enkelt okommenterad. Då slippa trådskåparen diskussioner som inteberör honom egentligen. Man kan ju startar en ny tråd, typ är BT olja lika bra, om inte varför, gärna med fakta. Då blir det snart slut på tjaffs.

 

Hälsningar

Sven

(som skulle välja Optimaxen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt. Men ja kunde inte motstå denna straffspark när målvakten var helt ute o cykla med sina påståenden.. När man utalar sig så illa om en produkt så tycker jag d hör till saken att man pressenterar en faktaruta eller minsta lilla erfarenhet som stärker åsikter och påståenden..

Mina erfarenheter av 4-taktare är helt mina egna och som oftast så avslutar jag mina inlägg med att skriva just dom meningarna och vad man själv anser vara d bättre valet.. Men jag försöker inte köra några säljargument eller kasta skit på andra tillverkare med saker gripna ur luften.. Har väl säkert hänt  mig någon gång med men vissa tycker jag överdriver med sin smutskastning lite väl mkt.. Jag har mina favoritmärken som så många andra men jag kastar inte oförtjänt skit på andra märken jag inte har någon erfarenhet av. Även där har man kanske spårat ur någon gång men inte på långa vägar lika mkt som somliga här..

Jag kan iaf stå för d jag skriver och lyckas basera d mesta i fakta och erfarenhet som man skaffat sig genom åren.

!!!MVH REXCO!!! Hade utan tvekan valt optimaxen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Det fick jag veta på ett Biltema varuhus när jag frågade om oljan eftersom jag reagerade på priset. Det var en säljare anställd på Biltema som sa och jag tror han har kännedom om produkten. Samma är det med de billiga motoroljorna som är av återvunnet.

Han motiverade säljargumentet för detta med att det var miljövänligt!! När blev 2-taktsoljor miljövänliga?Obestämd

 Vet inte om det är sämre för motorn men personligen skulle jag aldrig slå i något sådant i en dyr motor. Jag vill ha kvalité och om du tycker det är fel så är det upp till dig.

Jag menade inget illa och absolut inget angrepp på dig. Alla får ju tycka vad dom vill, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... varför skulle den svagare 4-taktaren vara mer miljövänlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. 2-taktsolja.

Jag liggar på ca 1 - 1,5% inblandning på min optimax. Förra säsongen med ca 550nm gjorde jag av med 2 dunkar (4l/dunk tror jag) á 380kr så det är ingen förfärligt stor affär.

Det man glömmer är att 4-takt också förbrukar oljan, du byter ju den vid service och den är inte heller gratis.

Jag är nöjd med min optimax fast jag har å andra sidan inte erfarenhet av 4-takt. Jag har dock erfarenhet av min fars 2 år äldre 2-taktare av samma märken men av gammal typ. Och det är en jäkla skillnad på den och optimax kan jag tala om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan till en 4-taktare kan man ju faktiskt ta om hand å återvinna. Men det betyder ju inte att 4-taktaren vinner miljöronden för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150 hästar är f-n så mycket roligare än 115 så svaret är lika enkelt som självklart: Klart du ska välja Optimaxen!

Det är väldigt sällan man hör folk klaga på att de har lite för stark motor... För klen däremot, det är fruktansvärt enerverande och kan ta död på det största av båtintresse.

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...