Groenling 3 Postad 23 Mars , 2009 Nu har jag beslutat att skaffa antingen smart tabs (110$) eller trimfena/hydrofoil till båten. Fördel med trimfena: billigt, enkelt att montera nakdel lägre hastighet, hjälper inte vid ojäm belastning smart tabs verkar vara tekniskt mer avancerat,fördel att ojämheter jämnas ut, max fart påverkas mindre (tillverkaren påstår att den öka ) nakdel: man skruver i skrovet, dyrare, och jag vet inte om jag kan installera de pga badstege. Kan man låna smart tabs någonstans och kolla upp om jag kan montera de överhuvudtaget? Finns här nyare erfrenheter Det finns ju en del informtion, men litet äldre. Och jag undrar om de som har funderat att skaffa det ena eller andra har gjord det och vad ni tycker om detta isåfall. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 23 Mars , 2009 Undrar om platsen räcker till smart tabs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 23 Mars , 2009 Eller om man montera de närmare motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 Mars , 2009 Mät hur långt ut stegen går.. sen kollar du smarttabsen. Men troligen så får du nog välja på antingen smarttabs eller stege.. finns ju iofs löstagbara stegar. Om du nu inte vill ha trimfenor. Själv skulle jag utan att tveka välja smart tabs.. trimfenor har lite för mycket nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 24 Mars , 2009 Har själv smart tabs på min båt och för att kunna fälla ner badstegen utan att den tar i trimplanen förlängde jag badstegens stöttor (som ligger an mot akterspegeln). I mitt fall behövde jag inte förlänga dem så mycket (ca 60-70 mm skulle jag tro) för att badstegen skulle gå fri när man står på badstegen. Bifogar en bild där man ser rostfritt rör/hylsa som försetts med teflonpluggar för att skydda akterspegeln. Funkar fint i mitt fall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 24 Mars , 2009 En bild till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 24 Mars , 2009 Smart idé..! Men hur är det med infästningen där uppe..? Är den ledad eller har du fått flytta ut den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 24 Mars , 2009 Det var en smart ide. Jag måste bara veta måtten och sedan blir det väl smart tabs. De är ju inte så dyra. Tack för tipset Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 24 Mars , 2009 Badstegen är ledad i infästningen mot akterdäcket. Badstegen är inte den som satt på båten från början och jag har inte behövt flytta ut den för att få det att fungera. Du ser badstegen nedfälld på bilden (ganska otydlig bild kanske)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser