Hustler 0 Postad 23 Mars , 2009 Har läst lite trådar om hur man tar bort bottenfärg. De alternativen jag läst om är: Kaustiksoda T-Röd Skrapa Problemet är att jag inte vet vilken bottenfärg jag har och således inte vilken metod jag ska använda. Skrapa är tidskrävande och jobbigt i den arbetsställningen som blir. Anledningen till att jag vill få bort färgen är för att få ett slätare (och kanske snyggare) skrov, utan att måla om det igen efteråt. Hur göra på min båt? (se bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 23 Mars , 2009 Jag skulle vattenslipa det för hand. (Jag grundslipade hela min båt ovan, innan och under, det tog ungefär 50-60 timmar, första varvet.) MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 23 Mars , 2009 vad skajag använda för slippapper? Går det inte att använda planslipmaskin? (hade tankar på det men vill inte riskera att slipa bort plast..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 23 Mars , 2009 Vattenslippapper, det är ofta färgat svart. Doppa slippappret i vatten runt en träkloss, bra tryck på handen och sen slipa tills du har en blank vit plastyta. (Ha ganska fint papper, runt P150 och uppåt, ta gärna en 3-4 varv om du inte ska måla igen och sista lagret kanske P500...) MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 23 Mars , 2009 Vad tror ni alla om detta? http://www.hillskär-marin.com/index.php/744989 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 23 Mars , 2009 Detta tar inte bort bottenfärg, bara växtlighet? MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 23 Mars , 2009 Jag är inne på att blästra med kolsyra eller sk. isblästring.. då borde man kunna köra drev o sköldar åxå.. ska ringa o kolla när jag får tid.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 23 Mars , 2009 högtycks tvätt tycker jag funkar bra det fins ju även bläster satts till det o det tar ordentligt mvh penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 23 Mars , 2009 aha... du menar att det funkar..? jag har en stooor hetvattentvätt modell gul.. så du menar att det e bara att handla ett blästermunstycke?? o det funkar? i så fall så måste jag bara skaffa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 23 Mars , 2009 Varken högtryckstvätt eller liknande medel fungerar att ta bort bottenfärg -- om det sitter fast normalt, varken bra eller dåligt. Det verkar som om ni har kommit in på att ta bort växtlighet och inte bottenfärg, eller har jag helt fel? MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Mars , 2009 Färgbortagningsmedel typ Bums fungerar ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 23 Mars , 2009 Okej.. så bums är ingen fara för plasten under? hur går man tillväga med färgborttagningsmedel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 23 Mars , 2009 Köp fälgrengöring på biltema istället.. ca 40 spänn för en liter. Det var dock inte vad min tråd handlade om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 23 Mars , 2009 hmm.. lite olika giv här.. tillbaka på ruta ett igen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 24 Mars , 2009 Jag är dock ännu inne på att våtslipa allt för hand -- för absolut bästa resultat. Vi har hållit på så med klubbens 606or, och det blir nybåtsskrov efter man är klar, men det tar härrans många timmar. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 24 Mars , 2009 Ja jag märkte rätt snabbt att det kommer ta tid.. men eftersom det blev full vinter igen inatt så har jag nog tid på mig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Mars , 2009 Ytterligare en variant... Jag använde för 25 år sedan en liten gasolbrännare och även varmluftspistol, värmde hastigt en liten yta så färgen började bubbla sig lite. Skrapade sen fläcken med en liten handskrapa, vilket då gick lätt. Några kvadratcentimeter i taget tills båtbotten var helt färglös. Arbetet gick hyfsat lätt o snabbt. Gelcoaten blev faktiskt inte skadad av detta, har antagligen ganska liten värmeutvidgning och är tydligen stark nog för denna något drastiska metod. Vet inte vilken typ av grundfärg det var, kanske var det en lättskrapad sort? Båten har jag för övrigt kvar. För att slippa byta skrapans blad stup i ett, kan eggen filas ofta med en enkelgradig fil. Rundfila gärna kanterna så undviks spår efter dessa. Tja...jag lämnar inga garantier men det gick ju bra för mig, så kanske...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Mars , 2009 Sen när löser fälgrengöring upp färg??? Tråden handlar om att ta bort färgen inte tvätta rent !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 24 Mars , 2009 Trött? Det är jag som skapat tråden och jag skrev också att det inte var vad tråden handlade om. Fälgrengöringen har samma effekt som Rönnkvistsmedlet som diskuterades i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Mars , 2009 Sorry, det gick lite fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 25 Mars , 2009 Köp fälgrengöring på biltema istället.. ca 40 spänn för en liter. Det var dock inte vad min tråd handlade om. Sorry, vid en snabb blick på hemsidan, utan att läsa den ordentligt, fick jag för mig att detta även fungerade på färg. Finns fortfarande Bums kvar på marknaden? Fick höra av en kille på Bauhaus att den numera var förbjuden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 25 Mars , 2009 Båten på bilden är ju nästan ren på färg. Bara finliret kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 25 Mars , 2009 Vit färg under det blå.. så det är mer än vad det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 26 Mars , 2009 Här finns lite färgborttagningsmedel. Berätta gärna hur det gick/har gått med dessa medel. http://alcro.se/sok.aspx?ute (sök på bums) http://www.universalfarg.se/Webbplats/Andra_produkter_files/Unix.pdf http://www.trilack.se/trip.fabort.htm http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=459&xartnr= (Hempels Paintstripper och Internationals Interstrip) Testa på en liten yta innan ni kör hela skrovet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kuwik 0 Postad 12 April , 2009 En kommentar till BUMS bara! Blanda kaustiksoda och vatten till lagom styrka och tjocka den sedan med tapetklister. Fungerar utmärkt och är bra mycket billigare än BUMS (om det finns kvar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser