CalleN 2 Postad 23 Mars , 2009 Hej, Har lagt i båten nu i helgen och undrar om jag kan få problem nu när det blir minusgrader på natten. Det är en Mercruiser 5.0 MPI med alpha 1 drev, motorn har slutet kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 23 Mars , 2009 Här kommer en härlig bild på första turen i år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 23 Mars , 2009 Åtminstonde vet jag att man ska lämna utombordare nedtiltade för att vattnet inte skall bli i systemet ovan vattenlinjen, så det inte fryser fast. Jag kan dock inte säga helt säkert med innombordare, men jag skulle bara av psykiska skäl lämna drevet fullt nertiltad, men det påverkar antagligen inte motorn speciellt mycket om det är en inombordare... MvH EDIT: Vilken härlig bild! Senast ändrad av Limpann | 23 mars 2009 | 16:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 23 Mars , 2009 Va...lagt i båten redan ! Nu blir jag stressad ju...jag ska få på motor på min båt först...byta impeller reglage etc...uhh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 23 Mars , 2009 Hej! Om du har tillgång till el, sätt en frostvakt eller värmefläkt som startar om temperaturen sjunker mot nollan. Men det skall mycket till om något skall frysa sönder nu, det är ju plussgrader i vattnet åtminstonen om du bor som jag i södra delarna av Sverige. / zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 23 Mars , 2009 Som föregående talare. Det är plusgrader i vattnet och det blir inte tillräckligt kallt i luften för att kyla ned din båt så bottenventiler och dyl fryser. btw, fan va avis jag är på dig nu... jag vill också åka båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 23 Mars , 2009 Det jag tänker på är främst kylkanalerna/limporna/knäna inne i motorn, inget som kan frysa? Även med slutet kylsystem? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 23 Mars , 2009 Om det är sluten system. alltså liknande som i en bil, då behövs ju bara litet glykol, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 23 Mars , 2009 Hej, Jag har haft samma funderingar, jag har en Mercruiserdiesel med slutet system. Det behöver vara ganska kallt om det ska hinna frysa i kylsystemet. Jag har använt täcken och bäddat in motorn på ovansidan och det har funkat när det varit några grader kallt på natten. Jag har i höstas ordnat en liten värmare tillverkad av två korslagda träribbor och 5 m självreglerande värmekabel som lagts i en platt spiral och strappats fast i listerna. Den lägger jag ovanpå motorn och sen på med isolering ovanför, kan vara ett tips. Värmevakter har ofta bimetalltermostater som genererar gnistor och det kan i ogynsamma fall skapa en del problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 23 Mars , 2009 Det är just limpor/knäna som fryser sönder. Även med slutet kylsysem. Det är ju så att impellern pumpar runt havsvatten i limporna för att kyla ner det slutna kylsystemet. /zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 24 Mars , 2009 sjösätt redan ?????????????? ja har ca 20-25 cm is kvar o vänta på,förbannade jävla vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 24 Mars , 2009 Har isfritt sedan en vecka. Sjösättning 4e april. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser