Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
PeterRiverInn

Limma topplockspackningen?

Rekommendera Poster

VP130B20'n efter renorering. Fått tips att limma topplockspackningen med Locktite 3020. Limma eller ej? Jag har ingen åsikt, vill lära mig och framför allt göra det bästa nu när jag ska dra ihop toppen. /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska normalt inte behövas, nya packningar brukar vara behandlade med en form av tätningsmassa där det behövs så det kan nog bli tokigt att blanda kemikalier.

Se bara till att det är rent och att toppen är rak och fin så ska du se att det funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag skulle inte limma den den skall inte limmas där skall bara vara rent och rak topp då gjutjärn inte slår sig så lätt inte ens efter en värmkörning så borde det inte vara några problem med det se till o spänna den som man skal i rätt ordning o i rätt nm o då pratar jag inte natiska mil gör man detta rät så kommer den att vara tät och hålla länge

mvh penta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glöm inte att kolla bulltar så att dom är rena eller nya (hälst) och att gängerna i blocket är rena så inte smuts o olja ligger där man kan faktiskt spräcka blocket då o de e inget bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det rätta om man tänker sig en framtid för motorn.

Limmar man kan det sitta mer eller mindre bra. Ofta då väldigt starkt då stora ytor som limmas kan var svårt att få isär. Behövs mindre bomber eller materialförstörande isärbrytning. I båda fallen en vansklig lösning.

Men som sista smörjelsen kan en limning vara helt rätt. Bära eller brista. Om man ändå inte har positiv prognos för eländet, varför kosta på planing. Limma och testa. Går det så kanske ändå inte toppen ska lyftas på några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...