Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Micke-Q

Gammal Bensin

Rekommendera Poster

TS inombordare lär inte må bra av tipsen gällade tvåtaktsoppa och att köra motorer soppa tomma vid säsongslut gör bara att pumpmembran torkar sönder och sen börjar du nästa säsong med en svårstartad utombordare eller en innombordare där oljenivån märkligt nog ökar i takt med oljan späds på av bensin från läckande soppapumpsmembran.

Jag vet inte vilka inombordare du kommit i kontakt med. På alla som jag har sett så kommer bensin som läcker genom ett trasigt membran antingen till förgasare/insug genom en evakueringsslang eller så rinner den rakt ut i motorrummet, (inte så bra men med den självklara rutinen att alltid lukta efter bensin före motorstart så upptäcker man det snabbt), under bränslepumpen. Pumpmembran brukar dessutom vara av så hög kvalitet att de knappast tar skada oavsett bränslekvalitet eller om pumpen står tom. Packningar kan däremot vara av vilken kvalitet som helst. Däremot är det nog tveksamt att låta bränslesystemet stå tomt av korrosionsskäl. Om det är tomt så kan det ju bli kondens och då kan det blandning av olika metaller som brukar finnas i bränslesystemet olika delar korrodera. En fyrtaktsmotor tar aldrig skada av att köras en kort stund på tvåtaktssoppa. (Möjligen med undantag för en motor utrustad med lamdasond?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På äldre bilar med mekanisk sopa pump har jag stött på problemet några gånger, hade vid ett tillfälle en 390 ford v8 som var så fylld av soppa att motorn inte gick runt längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...