Eld- 548 Postad 26 April , 2015 TS inombordare lär inte må bra av tipsen gällade tvåtaktsoppa och att köra motorer soppa tomma vid säsongslut gör bara att pumpmembran torkar sönder och sen börjar du nästa säsong med en svårstartad utombordare eller en innombordare där oljenivån märkligt nog ökar i takt med oljan späds på av bensin från läckande soppapumpsmembran.Jag vet inte vilka inombordare du kommit i kontakt med. På alla som jag har sett så kommer bensin som läcker genom ett trasigt membran antingen till förgasare/insug genom en evakueringsslang eller så rinner den rakt ut i motorrummet, (inte så bra men med den självklara rutinen att alltid lukta efter bensin före motorstart så upptäcker man det snabbt), under bränslepumpen. Pumpmembran brukar dessutom vara av så hög kvalitet att de knappast tar skada oavsett bränslekvalitet eller om pumpen står tom. Packningar kan däremot vara av vilken kvalitet som helst. Däremot är det nog tveksamt att låta bränslesystemet stå tomt av korrosionsskäl. Om det är tomt så kan det ju bli kondens och då kan det blandning av olika metaller som brukar finnas i bränslesystemet olika delar korrodera. En fyrtaktsmotor tar aldrig skada av att köras en kort stund på tvåtaktssoppa. (Möjligen med undantag för en motor utrustad med lamdasond?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 April , 2015 På äldre bilar med mekanisk sopa pump har jag stött på problemet några gånger, hade vid ett tillfälle en 390 ford v8 som var så fylld av soppa att motorn inte gick runt längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser