Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
frejo

Från Saltsjöbaden till Göta kanal.

Rekommendera Poster

Ska transportera vår nyinköpta båt hem från Saltsjöbaden genom kanalen och hem till Göteborg. Nu har man tyvärr fått för sig att stänga slussningen i Trollhättan-Vänersborg lagom till den inplanerade helgen. Detta får lite olika konsekvenser för oss när det gäller vår tidsplanering.

Frågan är alltså om någon vet mer exakt hur långt det kan vara mellan Saltsjöbaden till Mem? Jag tar även gladeligen mot tips på något trevligt ställe man kan lägga till på på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär 2 långa dagar med segelbåt. Jag åkte från mem till danvikstull via södertälje på den tiden. Men det blir rätt långa dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Saltsjöbaden till Mem är det ca 100 distansminuter om man går utomskärs via fyren Gustav Dalen och ca 130 distansminuter om man går innomskärs från Öja (landsort) Oxelösund Arkösund

Saltsjöbaden - Nynäshamn ca 35 Nm

Nynäshamn - Öja ca 10 Nm

Utomskärs Öja - Gustav Dalen - Arkösund ca 30 Nm

Arkösund - Mem ca 20 Nm

Innomskärs rätt väster från Öja - Oxelösund ca 27 Nm

Oxelösund - Arkösund ca 17 Nm

Har du noterat att man får ligga 5 dygn utan extra kostnad i varje gästhamn i Göta kanal.

Funderade en gång på att transportera båten på kanalen på helger och låta den ligga i veckan emellan i nån lämplig hamn - det blev dock aldrig av. Jag seglade runt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jo, jag har sett att man kan ligga kvar i gästhamnar men detta är inget alternativ för oss. Vi får istället lägga båten i några dagar i Vänersborg. Tanken att segla runt har slagit mig också men det känns för osäkert med väder och vind eftersom vi måste ta semester, ordna barnvakt etc. och då känns kanalen som mer förutsägbart. Sedan ser jag det lite som kanske min enda chans att få åka kanalen, jag har svårt att se att jag skulle vilja byta Bohuslän mot det på sommaren.

Men att ta rutten förbi Gustaf Dahlén är alltså den mest lämpliga vägen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vägen förbi Gustav Dalen är den lämpligaste vill jag låta vara osagt. Det är den kortaste, men det är ju öppet hav.

Vägen rätt väster från Öja är ju innomskärs och bjuder ju på många fina upplevelser och en slingrande farled. Västra Stendörren har jag för mig att någon nämnde.

När jag seglade hem min storfidra från Stockholm våren 2005 seglade jag runt. Hade tänkt gå via Gustav Dalen, men fick en sydlig vind upp emot kulingstyrka och rätt skaplig sjögång, så jag valde att gå innervägen via Oxelösund och i skärgården ner till Västervik. En upplevelse i sig trotts att det var en ren transportsegling (jag gick övervägande delen för motor)

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste nog ta beslut efter omständigheterna.

Jag är ganska van att segla på havet och är ganska tålig, dessutom hade jag i förväg tänkt mig att gå via Gustav dalen till Arkösund. Men när jag såg hur vädret var den dagen jag skulle gå valde jag om och gick innervägen fast det är en hel del längre, och det ångrar jag inte på med tanke på hur fint det var. Att sitta på havet och gunga samtidigt som du får iskalla duchar hela tiden är inget att längta efter. Man får inte va sämmre karl än man kan ändra sig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är rena E4:an att segla inomskärs borde inte spela någon större roll då seglingen är planerad till första helgen i maj.

Då det är mer av en transportsegling, till skillnad från mer renodlad semester, finns tyvärr en tidsaspekt att ta hänsyn till. Så, på ett ungefär, hur mycket längre kan innervägen vara? Vi har i princip tre dagar på oss att klara turen från Saltsjöbaden till Mem.

Och återigen, tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går du innervägen  för motor tar det knappt 3 timmar längre tid än yttervägen med din båt.  17 distansminuter. Skall du kryss kan det ta hur lång tid extra som helst. Det är smalt och trixigt på vissa bitar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju också lägga till - eftersom båten skall på på västkusten kanske det är kul att passa på att gå innervägen. Den är ju ändå en av de vackraste lederna på ostkusten. öppet hav brukar man få se till leda.

En annan sak är det om man måste kryssa, det kan ju ta hur lång tid som helst, gå yttervägen eller strunta i at vara puritan - kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som total novis i Stockholms skärgård, blir det självklart för mig hur jag ska gå för att gå innervägen från Saltsjöbaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det förresten något sjömack i närheten av Saltsjöbaden där man kan fylla diesel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. I Saltjöbaden, kortautomat. Sedan finns nästa i Dalarö, Nynäshamn, Oxelösund, Arkösund.

Det kan finnas fler däremellan men dessa håller troligen öppet/har automat i maj. Men det är bäst att kolla innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar du har sjökort, då kan du lätt följa nedanstående.

Från Saltis går du ut Ingaröfjärden, passerar Dalarö och fortsätter ner Mysingen förbi Järflotta. Därefter går du in leden söder om Järflotta/norr om Öja, norr om Krokskär förbi Ankarudden där leden gör en 90 graders krök söderut. Vid första röda pricken efter den kröken kan du smita ut en genväg som du spar några sjömil på. Följ kortet bara.

Därefter fortsätter du SV förbi Röko fyr ner mot Sävsundet. Det finns ett par närliggande alternativa leder här beroende på vind och sjögång. Från Sävsundet vidare över Tvären och Västra Stendörren. Sedan är det bara följa leden via Oxelösund vidare över Bråvikens mynning ner mot Arkösund, där du tar av åt höger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...