hborg 0 Postad 23 Mars , 2009 Hej, Finns det någon som vet när (vilken årsmodell) rodret förstärktes på Maxi 77? Konstruktionen ändrades tydligen genom att ett metall-rör sattes i och på så sätt förstärktes rodret, som tidigare var ganska lätt att segla av. mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2009 Vi hade en årsm 75 som började att spricka upp vid nedre fästet och jag vågade inte fortsätta att ha det så. Den var inte försärkt med något rör vilket visade sig vid reparationen. Jag skar bort ena sidan på ett område om 4-5 dm vid nedre fästet och plastade homogent så rodret blev 5-10 kg tyngre. Det blev mycket starkt. Rodret blev lite böjt då det bara var ena sidan som fick ny plast så möjligen skulle ett par rör läggas in för att hålla det rakt när plasten härdar. Det går också onödigt mycket plast och glasfiber när man plastar homogent. Lätta aluminiumprofiler t.ex skulle kunna fylla och hålla styrkan och rakheten. Distansmatrialet var helt genomblött och det luktade otroligt illa av det ruttande innandömet. Om man valde att lägga in aluminiumbalkar så kan det räcka att de läggs vertikalt vid nedre roderfästet så man kan sätta genomgående skruv som går igenom balkarna. Räkna med att låta rodret torka ur under rätt lång tid. Torkskåp förkortar tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hborg 0 Postad 23 Mars , 2009 Okej. Jag har inte förstått om det var själva fästet som förstärktes eller rodret i sig? Var rodret ihåligt och förstärktes i senare modeller med rör som satt i själva rodret? Eller var det en extra förstärkning i själva fästet i skrovet? /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2009 Jag skriver hela tiden om själva rodret och det var där sprickan fanns. Har fått två roder att gå av och två roder har lossnat på olika båtar så jag är lite försiktig. Nedre roderfästet i själva båten har också nästan lossnat en gång på en Maxi 77. Den gick att dra åt med insexskruvarna (1975 års). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 23 Mars , 2009 Här finns en sammanställning över vad som ändrats. Kan inte se något om rodret dock? http://www.geocities.com/Augusta/Fairway/1679/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hborg 0 Postad 24 Mars , 2009 Hej, Jo, jag har tittat på den där listan av förändringar men, som sagt, finns ingenting beskrivet om ändringar i roder-konstruktionen, vilket jag dock vet genomfördes. forgus31: Vad använde du för material när du plastade? Och vad använde du för verktyg när du skar bort enda sidan? Låter en smula meckigt. Senast ändrad av hborg | 24 mars 2009 | 07:23 Senast ändrad av hborg | 24 mars 2009 | 07:23 Senast ändrad av hborg | 24 mars 2009 | 07:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Mars , 2009 Polyester, glasfiber, aceton och vinkelslip. Med en tunn kapskiva på vinkelslipen skär man lätt bort laminatet och kan sen använda samma maskin till att tunna ut laminatet så att du får en svagt sluttande 1 dm bred yta som du sen kan lägga på nytt material. Den känsligaste punkten är förstås där nedre gångjärnet sitter och där ska det vara extra starkt. Lite skitigt jobb men inte svårt. Räkna med att det kliar nån dag och använd bra andningsskydd mot slipdammet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser