Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
thomas_sundberg

Alla sa vi skulle dö

Rekommendera Poster

Hej

Har precis läst Boken Alla sa vi skulle dö. Vad tycker ni? skulle vara roligt med en tråd om deras äventyr hur dom löste saker och kanske lite input från andra som långseglat. Själv tycker jag dom är lite väl Modiga och ibland på gränsen till dumdristiga.

Ordet är, som bekant, fritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv läst den, men jag läste däremot en annan mycket bra bok Hårt väder till havs som säkert många av er redan läst, dock läste jag den svenska versionen. Boken kan jag iallafall rekommendera, trots att den är ett par år gammal...

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte sådana människor funnits, så hade jorden fortfarande varit platt...

Jag gillar boken, den är ärligt och öppenhjärtligt skriven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en länk till deras hemsida www.runtjorden.com

Jag har också läst den, underhållande läsning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemsidan har jag läst med gläje.

Hårt väder till havs har jag nyss läst ut med förskräckelse. Hade läst den tidigare men glömt hur läskig den är.

Gillar man rysare och har långseglingen en bra bit framför sig så är den informativ och underhållande men enligt den boken borde en stor del av de båtar som seglar jorden runt inte ha förutsättningar att klara det. Bland annat avråder man från att ge sig ut på havet med båtar som har lägre positiv krängningsvinkel (när man tippar runt) än 125 grader. Och det är många båtar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst nämda, men lär köpa omg.! ett annat tips: I huvudet på en ensamseglare av olle Landsell. långsegling i havsfidra, mkt. välskriven osv.! fler tips Tristan jones, om nu inte hela världen redan läst den förståss???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst Alla sa vi skulle dö och är väl lite kluven om jag gillade boken eller inte.

Jag tycker nog att det var lite dumdristigt gjort att segla iväg så dåligt förberedda som de var, med en motor som borde bytts ut för längesedan. Samtidigt så beundrar jag dem för att ha seglat så långt under sådana förhållanden. Båten ÄR liten och att hålla sams så länge på så liten yta det är beundransvärt.

Trots allt så kan jag nog rekommedera att läsa den. Boken har så många vinklingar och bottnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålla sams? Nu var det väl en av deras största brister att de inte gjorde just det =)

Hade inte den sortens människor funnits så hade säkert jorden redan varit platt som någon skrev ovan men samtidigt funderar jag på hur många som försöker göra om deras bedrift med livet som insats och kanske även som pris. Det var ju ren tur att de överlevde och man kan ju ifrågasätta Danjels drivande roll i hela äventyret. Resten av besättningen verkade mest vara ett verktyg för att driva fram hans egna personliga dröm.

Men boken? Visst gillade jag den, bra skrivet och läst med rätt ögon är den ett bra avskräckande exempel. Det är nyttigt att lära sig av andras misstag.

Avundsjuk? Absolut! Skulle varit kul att göra resan på deras vilkor men det kunde lika gärna gått åt pipsvängen och då hade alla sagt Vad var det jag sa' och ingen hade respekterat dom. Utgången hade ju faktiskt varit helt annorlunda om man exempelvis inte hade haft rätt dimension på morot ombord. Att beundra folk för att de har tur vet jag inte om jag gör...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...