thomas_sundberg 1 Postad 23 Mars , 2009 Hej Har precis fått bort mitt gamla teakdäck(skall måla), under teakdäcket ligger en gummimassa (inte helt olik en nåtmassa, jag misstänker sikaflex eller liknande) Frågan är hur man enklast får bort den. Jag har provat att slipa men det går väldigt trögt. Är det någon som har något bra tips Tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 23 Mars , 2009 Skrapa. En vass sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 24 Mars , 2009 Testa en bit av massan om det är en härdplast genom att avlägsna en bit och värm den med en cigtändare. Smälter massan så är det ingen härdplast. Då kan du lösa den med förtunning. Om massan inte smälter/droppar utan blir till typ aska så är det en härsplast. Härdplaster måste avlägnas mekaniskt. Lämpligt är att använda en grovrengörningstrissa på 150mm som monteras på en polermaskin eller en lågvarvig vinkelslip ca:400v/min. Då kommer materialet att bilda ett pulver som kan liknas till det slipdamm man får när man slipar nåtmassan. 3M har bra grovrengörare. Är samma som en Schoth bite. Välj en lila eller blå de är lagom grova. Lycka till ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 25 Mars , 2009 Tack!! det här måste jag prova genast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 27 Mars , 2009 Återkom gärna efter testet ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 31 Mars , 2009 Tack för tipset Zinderalla, det fungerade!!! Jag tog den svarta modellen (väldigt grov) men då gick det hyggligt fort. Det var alltså härdplast, dvs, det fökolnande när jag eldade på det. Jag är dock fascinerad av att en slipmaskin inte klarar av detta, det verkar som om gummimassan viker undan och det slutar med att man slipar bort plasten runt omkring istället för massan, vilket resulterar i att man får en liten gropp. Märkligt. Nu är 95% av massan borta och nu skall det gamla halkskyddet bort, det är dock vanligt gelcoat så det går bra att slipa med rondellslip och 80 papper. För er som skall göra något liknande, det går åt massor av SchotchBrite rondeller, på mitt lilla däck (shipmans 28) har jag gjort av med 5 st. Använd skydd, det sprutar små stenhårda plastbitar överallt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 31 Mars , 2009 Va kul Thomas att du blev nöjd ! Bästa pris på 3M produkter finner du hos Corema Svetsekonomi i Partille de har fullt sortiment oxå. Tips ! om det är möjligt man man vatta ytan eller dimma med vatten i luften så dammar det betydligt mindre. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser