Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
nemtrix

Gelbatterier tillsammans med vanlig generator.

Rekommendera Poster

Jag har fått 2 st sprillans nya gelbatterier av en kund på 110A. lyckos tycker säkert ni MEN.

Förra året `pajjade generator och jag hade en sån här http://www.biltema.se/Archive/Product_images/63/large/63-630_l.jpg

i garaget efter ett misslyckat bilbygge. Efter lite pillade satt saken på plats.

Nu är frågan, kan jag sätta i min gelbatterier i båten och få detta att funka utan att sänka laddningsströmmen? Innehåller generatorn redan en regulator som ordnar så att gelbatterierna inte blir kokta?

Kan jag behålla mitt vanliga blystartbatteri och få allt att ladda samtidigt?

Som ni säkert redan förstått så ska jag ha dessa två gel till förbrukning!

Jag har en C-tek m200 som kommer ladda förbrukningen i hamn men har inte så ofta landström där jag ligger.

Vad behöver jag för att få detta att funka?



Senast ändrad av nemtrix | 22 mars 2009 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man inte ska ha både gel- och blysyrebatterier laddandes av samma generator trots att man har delat upp de i olika banker. Hittar dock inte källan för tillfället. Har du pratat med ctek eller skyllermarks?

Varför tror du att generatorn inte skulle fungera med gelbatterier? Det fanns inte mycket info på biltemas hemsida men biltema borde dock ha mer information om du ringer dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte blanda bly och gel i samma bank.
I 2 olika banker spelar det mindre roll.

Jag har gel i förbrukarbanken o bly i startbanken,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör du när motorn går, laddar du dina startbatterier samtidigt som förbrukningen eller låter du generatorn ladda en bank taget.

 

Vad jag har läst mig till så ska inte gel ha samma laddvolt som bly för då kan det uppstå bubblor i gelen. Men jag kan vara ute och simma



Senast ändrad av nemtrix | 23 mars 2009 | 08:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 separata 140A till start, en per maskin samt 8 Gel Optima som förbrukarbank.

Däremellan sitter tre diodbryggor (VPs egna) som delar uppladdningen (ja de tar 0,7V) och portionerar ut till rätt förbrukare. Hur det e kopplat vete fan, Det är gjort av varvet som byggde allt.

Laddströmmen ligger i min båt både på generatorerna och laddaren på MAX 14,1V & normal laddn 13,8 och det skall gelbatterierna klara galant enl info. Får ju exakt samma förfarande i en bil och där är det aldrig snack om att byta regulator osv. Det viktigaste är den fasta laddaren som kan mosa på både hög A och hög V (min ger upp till 15,5V) som måste anpassas till GEL batterierna. Min laddare är inte kopplad till startbatterierna utan laddar endast förbrukarbanken.



Senast ändrad av rotorp | 23 mars 2009 | 17:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på...olika tillverkare säger olika, det skulle eventuellt underlätta om man visste vad det är för batterier du fått...


Tudor/Exide (tror jag det var) säger att 14,4V är ok som generatorspänning (i max 5 timmar).

Deka Dominator gel
For 12-volt batteries, charge to at least 13.8 volts but no more than 14.1 volts at 68°F (20°C).

Charge voltage at  21 – 26 °C
Optimum: 13.70 V
Maximum: 14.00 V
http://www.eastpenn-deka.com/assets/base/0139.pdf

Victron Gel
Absorption: 14,1 - 14,4V
Float: 13,5 - 13,8V
Laddningsströmmen bör inte överstiga 0,2 C (20 A för ett batteri på 100 Ah).
Temperaturen på ett batteri kan stiga mer än 10°C om laddningsströmmen är mer än 0,2 C.
Det är därför nödvändigt med temperaturkompensation om laddningsströmmen överstiger 0,2 C.
http://www.victron.se/nav11645_FB7F5B3139A749B99127FF2751322765


Trojan Gel: Absorption: 14,1 - 14,4V  @25 °C
Ström: C20/5 = 0,2C
http://www.trojanbattery.com/ProductLiterature/documents/UsersGuide_0109_English_001.pdf

-------

Jag har en sådan Biltema (80A) här hemma som jag precis köpt för att byta ut min 55A, och har roat mig med att mäta lite innan den åker i båten (ska använda extern regulator så har lossat regulatorn/kolhållaren för att kolla lite).

Enligt medskickat testprotokoll (se bild) är regulator setpoint: 14,19V och det verkar stämma exakt.

Uppmätt spänning på regulator-kolen vid D (B ) utspänning (obelastat):
D       Kol
14,15  13,57
14,19  13,62 <-
14,20  13,29
14,25  12,51
14,30  11,00
.....
14,35   8,50
14,36   8,00
14,37   7,27
14,38   6,51
14,39   5,10
14,40   3,52
14,41   2,17
14,42   0,00

 

Så, min gissning är att med en sådan regulator (och lite kabelspänningsfall) samt normal generatorladdningstid (säg under 8 timmar) klarar sig dom flesta GEL-batterier nog i vart fall ett antal år. 

post-22127-1394235827,3423_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sak samma med Optiman.

Enl den spec som de har så..

Växelströmsgenerator  13,6 - 15,0Volt

Batteriladdare    13,8 - 15,0Volt max 10 A 6-8 timmar (beroende på temperatur mm)

Underhållsladdning  13,2-13,8Volt  1 A (obegränsad med lägre spänning)

Snabbladdning       15,6Volt. Ingen strömbegränsning sålänge batteriet inte överstiger 51,7grader Celsius. Laddas tills Laddströmmen undegår 1A

Dessa rekommendationer är för ca 25 grader i luften.
Dessa uppgifter är saxade från Optima Batterys informationssida om MINA batterier, andra optima kan ha andra data.

optima

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att notera är att gelbatterierna är känsliga för höga laddströmmar, i exemplen Victron och Trojan ovan ska max ström vara 20 procent av batterikapaciteten, på 220 Ah blir det 44 A. Har du en alltför kraftig generator kan det således bli problem. Nu tillkommer ju också att startbatterier ska få lite laddning, men förhoppningsvis handlar det bara om några få ampere innan det blivit fulladdat efter start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör oldstyle med ett reglage där jag väljer batteri 1 batteri 2 eller 1 2.

Tänkte sätta generatorns laddsladd på startbatteriet och ladda förbrukningen efter i serie allt inkopplat på batteriväljaren. Jag hade en spänning på 13,8 uppe vid ekolodet förra sommaren, men då var elsystem gammalt. I år är samtliga sladdar utbytta. Tänkte sätta 35mm kabel vid batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...