xyz123 1 Postad 22 Mars , 2009 I dag har jag en mobiltelefonantenn i masttoppen. Den behövs, erfarenhetsvis, för att ha kontakt med mobilnätet. (Dessutom har jag gamla mobiltelefoner med kontakt för yttre antenn.) Nu har jag av någon outgrundlig anledning skaffat en fast VHF. Även den bör ha en antenn i masttoppen. Två antenner bredvid varandra är en dålig, för att inte säga urusel och störande, lösning. (Det måste vara många meter mellan antennerna.) Jag har för mig att jag sett antennsplitter som kan lösa detta problem. Men nu kan jag inte hitta någon som säljer denna sorts antennsplitter. Finns det någon som kan ge mig något tips i denna fråga? Dvs. var man kan köpa en fungerande antennsplitter eller om det finns någon annan lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2009 De filter jag har sett ordnar att man kan få FM-mottagning (rundradio) från antingen en VHF- eller en mobiltelefonantenn, inte där mobiltelefon och VHF delar antenn. Problemet är att det är lättare att elektroniskt stämma av en antenn för ölika frekvenser vid mottagning (FM i det här fallet) än för sändning, vilket det blir frågan om VHF och mobiltelefon delar samma spröt när de skall sända. Filtret måste ju klara hela sändareffekten. Dremot har jag sett, men inte haft egna erfarenheter av istallationer, där VHF- och GSM-antenn sitter parallellt ca 50 cm från varandra i masttoppen. Och det verkar faktiskt fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Mars , 2009 Båt VHF ligger ju på 150-160 MHz, 5-25 Watt uteffekt. Våglängd 2 m, dvs en optimal halvvågsantenn är då 1 m lång. (Antenner ska vara 1/1, 1/2, 1/4 eller 1/8 av våglängden.) Mobil ligger på 900 eller 1800 MHz, 2 W uteffekt. Våglängd 33/17 cm, dvs en optimal halvvågsantenn är då 16/8 cm lång. Dvs optimal antennlängd är väldigt olika för VHF och mobil. Det borde gå bra att ha två antenner även relativt nära varandra. Frekvenserna är såpass olika så apparaternas inbyggda filter klarar störningen. (Mobilen ligger på VHF'ens fjärde överton.) Senast ändrad av Anders_St | 23 mars 2009 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 23 Mars , 2009 Det lönar sig att placera en splitter/antenna-filter nere och en kombi-antenna i masttoppen. Man klarar sig med en antenna och en (bra) kabel i masten. Jag har användt en med koppling för marine-vhf, gsm och FM-radio; fungerar mycket bra. Titta t.ex. vad Wasa 55 'Hofvarpner' har gjort: http://wasa55.plars.org/projekt/index.html Produkten heter Procom, det finns andra också. Om du planerar att ha en AIS-mottagare i fortsättning, so kommer den med en egen 'splitter' eller antenna-relä, som kopplar av AIS:en då marine-vhf:n sänder. Den splitter /relä placeras mellan AIS /vhf och antenna-filter då, men fråga gärna från AIS-leverantören först. Senast ändrad av jussi_h | 23 mars 2009 | 15:46 Senast ändrad av jussi_h | 23 mars 2009 | 15:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2009 Det var en intressant lösning som jag inte visste fanns! Och dämpning under 1 dB kan man ju leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Mars , 2009 Procom Marcell 3 verkar ju kanon! Danskt bolag, och finns i sverige också! http://www.procom.dk/swe/Page_menu/Produkter/Marinantenner/Antena_multibanda/Antennes_omnidirectionnelles/MARCELL_3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 24 Mars , 2009 Den säljs även på Elfa (http://www.elfa.se). mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 25 Mars , 2009 Tack för tipset om Marcell 3 . Dessvärre skulle det kosta dubbelt så mycket som den fasta VHFn jag köpte i höstas. ( I det paketet ( & priset) ingick dessutom en bärbar VHF.) Det får bli en separat antenn till VHFn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser