Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
CruzeMan

Bottenfärg vs. TC nano

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har läst lite på forumet och på nätet om TC nano.

Min tre år gamla 28 fots motorbåt har aldrig varit bottenmålad och är i nyskick både över och under vattenlinjen. I år ska båten sjösättas för användning på ostkusten, stockholms skärgård.

Det bär mig emot att sätta igång med epoxi och bottenfärg på en yta som ser ut som ny, både av estetiska-, miljö- och arbetsinsatsskäl.

Ryktena säger att det ska kunna fungera att lägga på TC nano några lager på den rena ytan och därmed slippa allt vad bottenfärg heter.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta eller dementera att det fungerar?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger inne i mälaren och där är det inga problem alls med att vara utan bottenfärg!

Tyvärr blir det inte lika trevlig på ''andra sidan Slussen''..  kan du ta upp båten en eller två gånger och blåsa av med högtrycken så borde det räcka . Snäckor är ordet man inte vill höra :-)

I Trosa där jag hade båtplats tidigare så fick man SMS när risken för snäckor var på G'  och då tog man en sväng in till båtbottentvätten .. så var det löst !

En till sak som är viktig .. båten ska INTE ligga still i flera veckor utan användas minst varje helg ,då slipper du mycket av gegget under båten .

Mao .. kör du båten ofta så kan du hoppa över bottenmålningen!

Lycka till //JCC

post-11345-1394235826,8028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger på fel sida i närheten av Saltsjöbaden. Bottenfärg har jag gett upp... Gör verkligen ingen nytta, kostar bara pengar. Lägge energin åt att dyka under och tvätta rent med en svamp några ggr under perioden juli-aug. Eventuella snäckbildningar tar du då enkelt bort med en plast-is-skrapa. lite jobb är det, men det är målningen oxå...

Problemet kan bli drev och sköld, samma sak där, ta en koll när du badar...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...