Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
martin_o

Brand på uppläggningsplats

Rekommendera Poster

I morse brann 6st båtar ner helt i Västerås största vinteruppläggningsplats. Min båt stod väldigt nära men klarade sig som tur var.

Precis när man hade kommit igång inför säsongen och kände glädjen igen. Nu lider man med dem som blivit av med sina båtar och fått säsongen förstörd.

Undrar vad som hänt? Inget som tyder på att den var anlagd.

http://vlt.se/artikelmall.asp?version=879059

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika tråkigt, men man får vara glad åt att inga skadades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte, kan ju vara något elektronikfel, som i höstas när jag var på ÅSS och inspekterade skadorna efter en storm natten innan, då smällde det till i en murena som låg därnere, och brann gjorde det också, läs Ålandstidningens artikel här http://www.tidningen.ax/article.con?id=12748&iPage=3

Det är svårt att säga, men kan det varit elverktyg i vårrustningen som kortslöts på något sätt?

Mycket synd för båtägarna!

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Det är säkert den mänskliga faktorn som har varit orsaken till denna branden.

Antingen har man haft en laddare tillkopplad utan att ha uppsikt över den, eller så kan det vara den gamla klassiska trasan med linolja som har självantänt.

Bägge lika troliga som dumdristiga orsaker.

Att koppla på en laddare där man kanske inte under hela vintern har laddat och då laddaren kan bli väldigt varm och överhetta närliggande saker eller att kablaget smälter med kortslutning som följd.

Det finns brandförlopp som har startat med att båtägaren har haft isbildning i sittbrunnen då han inte hade täckt ordentligt och för att smälta isen har satt in en Heatpalvärmare som går på rödsprit, denna övertände och hela båten brann upp!

Lika dumt som otroligt, men när det gäller konstiga och halvsmarta lösningar är inte båtägare de bästa barnen i guds hage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje gång sånt här händer så håller jag tummar och tår för att det inte ska skrivas så mycket om det i pressen, det föder bara tankar och idéer hos folk att göra det igen.  Usch, jag lider med de berörda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst fasen så är det trist och mkt olycksamt för de båtägare som blev drabbade. Det är inget bra sätt att starta säsongen på. Hoppas innerligt att försäkringsbolagen och ägarna kommer överens om en bra lösning(för de som har sådan försäkring) och att de får ihop en båt till sommaren.

Att spekulera i vad som hänt, vem som bär skulden och/eller dylikt finner jag smaklöst och totalt meningslöst. Den biten får proffsen ta hand om i sina utredningar. De kan  ta reda på hur det hela gått till och då finna en orsak till brandförloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vad jag ville påtala i sammanhanget var att oaktsamhetskravet som ligger till grund för försäkringsbolagens bedömning av brandorsaken kan och bör utredas för att både bevisa och även motbevisa vem som är skyldig till det inträffade.

Av egen erfarenhet där en husvagn fattade eld och polisen kom och knackade på dörren dagen efter för att ev, kunna utesluta mordbrand egenorsakad så är det bra att man utreder vem som kan fällas för en brand oavsett om den är en olycka eller startad av oaktsamhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...