Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Henrik

Motorproblem med min Bayliner 2755-89

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Hejsan.Jag behöver hjälp. Motorn e en OMC 351 på 5,8l med en fyrportad Holley förgasare på. Motor startar lätt och går ganska bra på låg fart men när jag skall gasa upp den i planing så går det inte.Det e precis som den inte orkar,den bara böar när jag drar gasen i botten. Och om jag skall backa så bara han böar ner sig. Han verkar så orkeslös. Jag har bytt bränsle filter och stift men det hjälpte inte.Kan det vara något med förgasaren eller går han inte på alla cylindrar? Jag behöver tips.Tack på förhand/Henrik

post-0-1394234281,1378_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du kollat brytaravstånd (0,45mm) samt att tändningen står rätt(10 grader)? Hur såg stiften ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Tjena. Brytarspestarna och tändningen har jag inte kollat. Jag får göra det. Tändstiften ser bra ut. Dom e helt nya. Vad tror du om det där när man skall backa då? . När jag lägger i backen så bara han liksom kväver sig. Tack på förhand och för dina tips....................../Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

henrik.har du slitna brytarspetsar så går motorn inte bra på tomgång,vilket resulterar i att så fort du lägger i växel och ska iväg eller när du ska backa då stannar motorn .dom är känsliga på detta,holleyförgasaren är bra förgasare ,men det låter som att acerlationspumpen inte ger motorn bränsle ,när du gasar på, ta bort luftrenarn vrid på gaspjället och titta om förgasarn sprutar i bränsle i portarna ,prova detta får du se,och se till att tändningen står rätt,lycka till mvh.jj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Hej där. Jag har provat det och då kom det två strålar ur två portar. skall det komma strålar ur alla fyra??? Mvh/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

hej henrik.i dom två första ,främre,då är det okey,dom andratvå öppnar inte förrän i ett senare steg-då har du bränsle fram.vad du borde kolla är att bränslepumpen ger tillräckligt med bensin fram till förgasarn,för när motorn står still och du har provat att soppan kommer då behövs inte mycket bränsle i flottörhuset för att det ska komma 2 strålar en i varje port ,lossa röret på förgasarn sätt på en slang och ner det i en flaska och vrid på startnyckel mät upp vad pumpen ger.tändstiften är det inget fel på för även om han missar på encylinder, så bär sig alldrig motorn åt på det viset du beskriver,han blir klenare ,men lägger alldrig av du har säkerligen något fel med bränsle tillförslen ,det låter så har du rört något inne i förgasarn tex, flottören?ändrat.det kan inte vara något annat än bränsle eller brytar-kondensator-tändspole.kör uteslutningsmetoten så kommer du säkert fram till felet.hör av dej mvh.jj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Hallo igen. Vi har renoverat förgasaren, så vi skall montera den på söndag. Då får vi se om det blir brus i kubbarna.Annars så får vi ta en titt på brytare,kondensator mm. Jag hör av mig.' Tack för dina tips......dom uppskattas....MVH/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roy

Ett gammalt klassiskt bilproblem är torkade bränsleslangar där bitar lossnar inne i slangen och sätter ige densamma. Ger samma symptom som du beskriver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Kanske e ide att byta den ochså.. Tack för tipset..Mvh/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Halloy. Nu har vi satt på förgasaren men det blev inte bättre. Men vi lokaliserade ett annat fel. han går bara på 7 cylindrar. vi tog av ventilkåpan och kollade så att det inte var något fel på lyftarna och att ventilerna rörde på sig, men det såg ok ut. Vi tog ut stiftet och kollade om han fick gnista och det fick han men gnistan var väldigt gul. Vad tror du om detta?. Kan det vara något med fördelaren eller kan det vara så att en ventil har bränt?. Ha de..Mvh/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

henrik.kolla tändkabel till den cyl, har du tur så är det avbrott i kabel. sätt dit en annan kabel o testa.mvh jj.hör av dej sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

henrik vi kör igen,klart som tusan att du ska hitta felet.jag tror inte du behöver vara orolig för brända ventiler.då borde stiftet ha en annan färg för då är ju det ett tecken på att ventilerna skulle vara otäta ,ett täntstift skall ju helst ha en ljusbrun färg för att det ska va bra ,har du justerat blandningen på förgasarn nu efter renoveringen?mörka stift =fet blandning vita stift=mager.nu vet du ju att förgasarn är okey,nya stift har du,bränslepumpen har du kollat,du skriver att du har gnista till den här cylindern och han går på 7 cyl, jag kan berätta för dej att jag hade precic samma problem med en cheva jag hade för många år sen .jag letade och hittade inget allt stod rätt inställt ,men han gick bara på 7 cyl ändå,jag höll på och bli tokig,jag visste inte vad jag skulle göra till slut ,då på kvällen öppnade jag motorhuven när det var mörk ,då får jag se att från ena tänkabel for gnistan över till motorblocket och kortslöt ,jag bytte kabel sen var allt okey.det är ju inte lätt att sitta på annan ort och försöka lösa ett fel ,men man får försöka att göra så gott man kan.hur har du det med fördelarlock och tändkablar?hade du bytt brytarna?just tändning?varför inte göra ett komprov på motorn om du känner för det ,då vet du ju motorns kondition,det är ju ganska enkelt.prova dej fram,hör av dej .mvh jj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Tjena. Vi åker ut imorn och gör ett kompprov.E det inget fel på det så byter vi alla tänddelar. Jag hör av mig. Tack sålänge.../Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

halloj,bryggseglarn här igen. Då har vi tagit ett kompprov och det visade sig att fjärde cyl hade ingen och 2 o 3 var väldigt dåliga. Vad tror du detta kan vara. kan det vara topplockspackningen eller e det färdig kört för den motorn?. Det verkade ochså som att det fanns vatteb i fjärde cylindern . Visst e det kul med båtar:) MVH/Henrik

post-0-1394234281,5626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vatten i cylindern är topplockspackningen eller avgaslimporna. Kompressionen är kolvringar eller ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

hej igen.det var inte så roligt,jag istämmer med dusty ,ingen kompression betyder ju att topplockspackningen har gått ,hur ser oljan ut när du drar upp stickan då?ja henrik isugningsröret o toppen måste ju bort det är ju klart ,det var ju bra att du tog ett komprov,var kompressionen bra på andra sidan då?motorn behöver inte alls va paj för detta,nej då .visst är det lite jobb med att riva bort det här ,men du har ju gott om plats att komma åt grejerna ,du är säker på att det var tätt när du gjorde provet så du inte gör en massa extrajobb?en fråga innan det här hände hade motorn gått varm?du fixar det här ,lycka till ,hör av dej.mvhjj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Hejsan.det såg inte ut att vara något vatten i oljan som vi kunde se i allafall, och kommpet på andra sidan var helt ok.Det känns som om det skulle vara topplockspackningen,för han tappar väll kommp om packningen e dålig?.Jag tycker det verkar skumt när det e tre cyl på rad som e dåliga.Ja ja Det blir att riva isär toppen och se efter.svårare e det inte:). Jag hör av mig.......ciao/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

hej igen.javisst har topplockspackningen gått så går ju kompressionen ut där,därav effektförlusten,du har ju inget vatten i vevhuset och det är ju bra,trösta dej med att det kunde ha varit värre henrik,nu är det ju inget båtväder och tala om ,så det är ju perfekt mekarväder nu , ta det lungt och och plocka bort grejerna,fördelen med baylinern är ju att du har ju gott om utrymme till att komma åt motorn och alla delar vid reparationer,ett tips,är du inte så hemma på det här med större rep,skriv upp hur så du kommer ihåg, eller har du en digitalkamera ta kort efterhand så har du allt på bild och backa tillbaka till om du inte kommer ihåg,när du får bort toppen så kommer du säkert och hitta vatten på kolvtoppen där packningen har gått.se över toppen så ventiler och att den o fin,och memorea fördelarn så du kommer ihåg hur den satt(rotorn)och tänkablarna,ta fram hylsnyckelsatsen och kör igång henrik.lycka till.hälsn.jonny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Ja det e ju väder för det nu i allafall:) . Vi river toppen så får vi se vad som måste göras. Tack för alla tips och intresset. Haq en skön sommar...MVH/Henriik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Halloj.Bryggseglarn här. Ville bara medela att vi har tagit av toppen och där såg vi att ena ventilen var helt skrot och sen var topplockspackningen helt söndersliten vid alla cylindrar. Så nu byts det på fredag. Ciao.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

Bästa .Henrik o Ekelunden.Nu är du ju på väg åt rätt håll ,snart har du säkert båten i gång igen.Tack för ditt trevliga svar ekelunden,det värme,jag är av den uppfattningen att kan man hjälpa nån ,och man själv har erfarenhet av v8 och har rivit i dom ,så ska man dela med sig,speciellt när man har samma båt själv och man ser någon har fått bekymmer,det kan va guld värt då man sitter där och undrar vad som kan ha hänt.det mvh.jonny..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Hej där Ekelunden. Ja det kan man undra hur den förre ägaren har gått till väga.För det såg ut som om motorn har gått så här ett bra tag. Han kanske var en riktig bryggseglare :-) . Jag tycker ochså att det är väldigt kul att det finns såna människor som Jonny tex,som vill ta sig tid och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Som sagt jag hör av mig och berättar slutet på denna motor saga. Ha en trevlig helg...........Mvh/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Halloj. Då har det meckats å meckats. Har bytt packningen och satt i en ny ventil men kan ni tänka er,det blev inte bra ändå. Motorn gick ju jämnare men var lika orkes lös som förut. Så det verkar nog som om motorn har tagit slut. Det blir till att leta efter något bättre beg till hösten. Ha de................ :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Vad hade du för komp på cylindrarna nu då? Är det bra och inte för stora skillnader så borde den i alla fall inte vara helt orkeslös. Om den har bränt ventiler o skotat packningen så kan det vara så att den tar tjuvluft eller går för snålt av annan orsak. Detta kan ge värmeskador samt att det klassiska att den böar när du gasar på fullt. Prova att ställa på mera bränsle så kanske det löser sig. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson

hej igen henrik.hur är motorn på tomgång, kan du varva upp den till 3000varv och han svarar direkt?sitter alla tändkablarna rätt?vad har du för kompvärde nu då? mvh jonny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag känner igen mig i ditt problem.Jag ar letat och bytt både det ena och det andra men ingen skillnad.Jag har dåligt komp på 1 st cyllinderca 4,5 dom andra har runt 10.Den svarar på gasen när man har friläge i men när man ska åka så varvar den runt 3000 sen händer inget mer.efter ett tag på fullgas så börgar den gå sämre och man får dra tillbaka gasen lite grann så man stänger sekundärportarna då går den rent igen . Det ända jag inte har gjort än är att mäta upp soppa pumpen,men vi har kört med jeepdunk och slang pump utan skillnad.Jag har gett upp och kommer att byta motor så fort jag får till baka den från genomgång mvh magnus

post-3929-1394234286,0588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perra

Hejsan henrik.. Köpte du båten ab Bilia?? Känner liksom igen den.. Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

Tjena Perra. Japp det e den. hur Kunde du veta det?:) . Vet du nått om den? MVH/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perra

Hej Henrik.. Jo jag kände igen båten,och vet vem som hade båten innan. Den har mest legat still i Grebbestad de sista två åren,sist pga grundstötning med skadat drev(vilket hände två år i rad). Har själv en 2755...trevlig båt.. MVH Perra

post-0-1394234295,05_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perra

Bilden blev fel.. Perra

post-0-1394234295,1072_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...