Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Sublime

Dränera & laga skrov?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Scantic 575 och i början av förra sommaren körde jag på grund i låg fart, trodde jag klarat mig men i farter över 20kn märkte jag att det kom vatten upp i luckan i sittbrunnen Obestämd

Nu när jag skulle börja skrapa botten i helgen såg jag en spricka (max 10 cm bred, se bild) som det droppade vatten ur! Förmodar detta är boven och att det är någon sorts ihålighet som blivit vattenfylld och troligen att vatten pressats in under högre farter?

Vad göra? Förmodar jag behöver slipa ner själva sprickan och sedan gelcoat/glasfiber-spackla (sprickan ser ju inte så farlig ut)? Men behöver jag borra hål någonstans för att få ut vattnet och hur vet jag var jag ska borra?

Tacksam för synpunkter!

/Stefan

post-10008166-1394235826,7272_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lite på ett år sedan höll jag på med att plasta på båten, och mina råd är väl följande:

-Kommer du åt inifrån?
 -Slipa ner, ta med Aceton och rengör grundligt, ta bort all färg etc.
 -Lägg på ungefär 4-5 lager plastmatta -- minst, det är alltid bra att plasta lite grövre om man gör själv, för säkerhets skull.
 -Spackla med Glasfiber spackel, eller epoxy blandat med mycket urtunnad glasfiberväv etc.
 -Slipa ner så du får en någonlunda plan yta
 -Lägg på ett lager Glasfiber spackel/epoxy/gelcoat och slipa ner till grunden så du får en plan yta, det tar säkert en timme att slipa kan jag tänka mig.
  Använd våtslip ungefär P150.
-Plasta endast inifrån, är det endast möjligt utifrån, uppsök en van plastare för råd.

Kort sammanfattat över, lycka till!
(Jag säger inte att det är rätt sätt, men det är Jansson's sätt :) )

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inputen Jansson :)

Tyvärr kommer jag inte åt från insidan (jag kan inte ens hitta ett minsta lilla hål från ovansidan). Så hoppa över plastningen och bara slipa ner sprickan till ett v och sedan spackla är ingen bra idé?

Man är ju grymt nyfiken på hur mycket vatten som finns där, hur skrovet är tillverkat verkat ju vara omöjligt att få reda på. Men det kanske är mest vanligt med bara ett stort tomrum kanske?

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bra att kolla det ordentligt, jag hittade själv i höstas runt 150 liter döviktsvatten i mitt innerskrov, det var också nyplastat, men lekte (läckte) ändå, så om du till exempel sätter in en inspektionslucka på insidan till innerskrovet så lär du ju se om det finns vatten där... :)

Angående topic, så det lär ju gå bra, men jag skulle nog försöka laga någon form av polyester-glasfiberväv-spackel blandning i olika skikt så du får maximal styrka på det eftersom det är under vattenlinjen, sålänge det är tillräckligt tjockt och ordentligt förarbete så borde det nog gå bra, men snåla isåfall inte på spackel. ;)

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åka runt med 150 liter vatten känns lite onödigt :) Vi har t.om fått upp det i utrymmet under durken så kan gissa vi ha en hel del också :/. Det är inte lönt att borra och sedan sätta in en dyvika?

Låter som mycket bra tips tycker jag, ska nog börja slipa till helgen så får man se hur djupt man behöver gå, kan man få ut vattnet på annat sätt än genom sprickan känns det ändå som skadan är hyfsat hanterbar (säger jag som aldrig gjort något liknande förut Cool).

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jadå, man lär sig mer om skada när man börjar arbeta med den :)

Jag skulle nog sätta in en dyvika om man har innerskrov, dock så hade jag i mitt fall en innertank med luft, inte kopplad direkt, men nu har jag genomförningar på den med avstängningar på vägen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att avsluta om någon annan skulle fundera i samma banor...

Det blev ingen enkel lösning med lite spackel utan jag lämnade in båten och den tömdes på ca 150 liter vatten (!), inspektionslucka monterades och hålet plastades både från in och utsida samt en dyvika monterades.

Känns helt rätt, nu behöver jag inte fundera lika mycket på om alla är simkunninga när jag åker med båten i sommar Cool

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...