Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Julle_Albin78

Kölens djup och dess inverkan på seglingsegenskaperna?

Rekommendera Poster

Sorry, jag missade när jag skrev den delen, citerar mig själv och rättar:

Båt 1 sträcka efter en timme segling under 7 knop: 7Nm
Båt 2 sträcka -||-: 7,35Nm.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad omräknad tid har med just den här saken begriper jag inte.
Frågan gällde ju hur långt efter båt X (1,23), som tog en timme på sig, kommer båt Y (1,20)
Och jag kan alltså inte dra någon annan slutsats att min beräkning var korrekt men med förbehåll för Peter K´ s iakttagelse att LYS-talet naturligtvis återspeglar alla bogar och därmed punkteras mitt tänk i praktiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag missade totalt på det, det blir att skillja ännu mer iochmed det. (om jag nu tolkar det rätt).

Din uträckning är nog den korrekta hittills!

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som jag skrev ovan är Lys tid-tid respitsystem, det är med andra ord svårt att räkna ut sträcka, då får man anta för mycket.

 

Lys fungerar så att man tar sin totaltid i en segling, sedan gångrar med den med sitt lys-tal. Exemelvis du seglar i 60min har lys på 1.20. Du få då tiden 60min x 1.20 = 72 min.

 

Mvh

 

/C

 



Senast ändrad av Carlf | 01 april 2009 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att på 60 minuter hinner man 72 minuter med en båt som har LYS 1,20?!!
Visst, du räknar så när du tävlar - men 60 minuter seglad tid är ALLTID 60 minuter seglad tid. Inte 72 minuter. hade frågan varit hur stor är diffen på dessa två båtar på omräknad tid en timme så hade ditt resonemang hållit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar det 60 minuter för en båt med lys 1,20 tar det 72 minuter med lys 1,00. (rätta mig om jag har fel)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det har väl inget med saken att göra?
Frågan var hur stor skillnaden är under en timmes segling mellan två båtar som har LYS 1,20 eller 1,23, vilket borde vara
(1,23/1,20)x60=61,5
dvs 1,5 minuters skillnad på en teoretisk rundbana med en timmes seglingslängd.

Rätta mig om jag har fel... ;-)



Senast ändrad av Peter_K | 01 april 2009 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hördu Peter! Vilka vind och vågförhållanden gäller för uträkningen? Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter: Jag har ju redan svarat på  orginal frågan. Jag skrev ytterliggare med tanke på svaren jag fick så var det vissa som inte förstod. Som du ser skrev jag att om en båt med lys på 1.20 seglade 60min, då tog samma STRÄCKA 58.53min = ca 58min 30 sek med en båt på 1.23 i lys.

 

Mvh

 

/C

 



Senast ändrad av Carlf | 01 april 2009 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar vi alla komma fram till samma sak och gå runt varanda på olika sätt, men här är min egen uppfattning/sammanfattning:

-LYS skillnad 0,03
-Gäller det bara kryss borde skillnaden bli 0,06
-1,5 minuter skillnad på rundbana
-3 minuter skillnad på endast kryss
-Distans skillnad vid 7 knops segling endast kryss: 0,35Nm

Jag är inte säker på min sak numera, men det borde vara ungefärligt.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har hittills tyckt att LYS-talen är lättbegripliga, att allt man egentligen behöver komma ihåg är:

1. Exemplets båt med LYS 1,20 seglar 120 meter på samma tid som båten med LYS 1,23 seglar 123 meter. Genomsnitt alla bogar. LYS-talet ger alltså förväntad sträcka per tid, hastighets-prestandan för olika båttyper.

2. Vissa populära båttyper har fått sitt LYS finjusterat efter många tävlingar och de siffrorna stämmer säkert väl. Övriga båtar har bara grövre, ibland bara teoretiskt framräknade LYS, som då kan ha varierande exakthet.

Stämmer detta?

I så fall borde man väl tjäna 3 meter för varje seglad 120-meterssträcka med exemplets LYS-skillnad, dvs 1,23:an är 2,5 procent snabbare än 1,20:an. (((123/120) - 1) x 100)

...eller, iofs annorlunda uttryckt....1,20:an är 2,44 procent långsammare än 1,23:an. ((1 - (120/123)) x 100)

För tidskompensation i tävlingar kan man väl lämpligen räkna om alla resultattiderna så att de motsvarar en 1,00-båts teoretiska tid, där man väl sen i resultattabellen utgår från denna omräknade segrartid?
Vinner 1,23:an med sluttiden 1,00 timmar så kan man ge den LYS-tiden 4428 sekunder. (3600 sek x 1,23/1,00)
Om 1,20:an kommer över mållinjen med sluttiden 3690 sek så får den på motsvarande sätt LYS-tiden 4428 sek (3690 sek x 1,20).

De har samma resultat-placering - trots att 90 sekunder skiljer realt - enligt LYS.

Vet inte hur man räknar vid tävlingar, amigo 23:an med LYS 0,89 blir nog som ett drivande rundningsmärke i de flesta sådana, och vilka väjningsregler som gäller då man kör om har jag närapå glömt. Nå, i exemplet skulle jag ha vunnit med sluttiden ((4977 sek)) ( 1 tim 22min 57 sek) med minimal marginal. Tror jag, är bäst att tillägga! Kan det stämma?
Edit: Stämmer inte, 4977 sek x 0,89 = 4430



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2009 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid de tävlingar jag varit med och startat LYS, har dom haft starttabell med starttider, och plockats imål efter målgångsordning och tid.
(om det nu säger något)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Grabbar!

Svaret på frågan lyser med sin frånvaro. Titta på datumet. man skulle tro att ni skämtar.

Om jag tolkar alla inläggen rätt och alla beräkningar så kommer jag fram till att båten med Lys 1,2 kommer sådär en max 3 minuter senare i hamn jmf med Lys 1,26 båten efter ne timmas seglats.

Vet ni, de minuterna kan jag bjuda på om jag kommer in på ett bra ställe med den grundare kölen. Undrar om inte båten med långkölen uppför sig mjukare och skönare när det brallar i ordentligt även om de är identiska i skrovet för övrigt.

Ledsen att jag missade att ni pratade om två annars identiska båtar.

Sedan är det nog så, handen på hjärtat, var ärliga nu, det räcker att skota lite fel då och då och ha lite annorlunda kurs, inte märka en liten vindkantring eller att det ökar/minskar i styrka och  så är de minuterna borta i alla fall. Å brakar jag på en sten jag missat i kortet så vill jag nog vara i båten med långkölen.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Kalman om en sak. Pratar vi om en tidsvinst på 1,5 minuter per timme är den grunda kölen självskriven. Men, frågeställaren undrar inte om tidsvinster han kan tänkas göra, utan hur seglingsegenskaperna påverkas med olika köldjup. Svaret är det påverkas negativt med en grundare köl. Om detta faktum kan vägas upp av eventuella fördelar såsom större tillgång av natthamn (?) eller annat kan bara köparen av båten svara på.

Jag skulle börja med att ställa frågan, hur intresserad är du av själva seglingen? Är det viktigare med en segelbåt som är lite lättare att hitta plats för än en som seglar bättre? Är det ölivet eller seglingen du har båten för?

Jag personligen ser inget större problem med en 10 m lång båt som sticker 1,75 m, det är inget hissnande djup. Gissningsvis kommer du in i samma hamnar och vikar du kommer in i idag med din Albin 78:a (?) eftersom kölen sitter mer akteröver på den större båten, om du inte har en favoritvik som är 1,60 djup eller du älskar att gå genom riktigt grunda passager och kanaler såklart.

Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som konstaterat, rent seglingsmässigt påverkas den negativt på kryssen, på länsen vinner man med grundare fenköls typ.

Som tidigare också skrivet, en långkölad båt så går antagligen stabilare i högsjö också.

Som familjeseglare - långköl/grundköl
Som kappseglare - djup fenköl.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är konstigt det där med helheten. Jag har lika modern köl som dig Kalman men den sitter på en av de allra yppersta kryssbåtarna. Nya båtar med breda, platta, grunda skrov blir kännsliga för vågor och krängning. För de flesta av oss är det många egenskaper att ta hänsyn till när familjen ska med. I dag är det ju det viktigaste med rymden under däck som toppas med mycket segel som säljer. De flesta av oss använder båten i vackert väder med små vågor och lagom vind och då är ju det mesta okey. Passar på att slå ett slag för mitt egna ideal som är lättdrivet med tyngd och inte så stort behov av jättesegel. Det finns många modeller av den sorten men de är aldrig av den rymligaste sorten. Fast de flesta tycker de är behagliga att hantera och färdas i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...