Gusta 0 Postad 22 Mars , 2009 Hej,ska ta bort mitt sx drev för första gången,läste att det ska va 1/2 tum insex,tar bara drevet,är det nån packning emellan,som det var på cobra dreven tex,det är väl smörjnipplar på axeln??? Jag menar packning mellan drev o sköld.Paketet är en 02a Senast ändrad av Gusta | 22 mars 2009 | 12:49 Senast ändrad av Gusta | 22 mars 2009 | 14:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyH 0 Postad 22 Mars , 2009 Heja!! På mitt paket fr -98 är det ingen packning som det var på gamla Cobra, den mindre o-ringen för kylvattnet finns dock kvar i samma utförande. Och ja - det finns smörjnippel till stödlagret. Mvh Tommy H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 23 Mars , 2009 Med reservation för hur 02:an skiljer sig från en 99:a... Om du bara ska ta bort drevet så behöver du inte gå via insexskruvarna. Du lossar de 6 muttrarna (förutom växelvajer och trimcylindrar osv). Du har smörjnippel till stödlagret på utsidan av drevet, samt smörjnipplar till u-jointen i själva knuten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 23 Mars , 2009 har inte drevet i närheten,är dom sex bultarna vanliga bultar,mm hylsor tex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 23 Mars , 2009 16mm ringnyckel. min e åxå från -02, har försökt i helgen att få loss den, sitter som berget i svänghjulet, har haft på massor med rostsmedel, så jag hoppas att jag slipper kapa axeln med en tigersåg... lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 24 Mars , 2009 Tack,kilroy,när hade du bort ditt drev sist,jag har hört om detta fenomen,at dom fastnar så.Man tycker väl axeln borde röra sig i motorn när man lyfter å sänker drevet eller hur. Börjar undra om jag ska skita i det iår,båten står så långt bort,jag har provkört den,ock allt låter bra,vad tror ni,i min båt har det nog inte varit borttaget på många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 24 Mars , 2009 Om du inte vet när det är gjort så tycker jag absolut att du ska lyfta bort det, fetta in knutkorset via nipplarna i det, samt trycka i nytt fett i stödlagret, fetta in axelns splines (har för mig att man ska ha molly-fett på den), samt kolla över och olja in o-ringarna på axeln. Självklart kollar du stödlagrets skick när du ändå har loss drevet. Om du inte gör det i år så kanske du inte får loss det nästa år...inget scenario jag skulle vilja uppleva. Volvos egna rekommendationer är att drevet ska plockas bort varje år för att smörja knutkors och stödlager. Med tanke på hur enkelt det är när man väl gjort det en gång så ser jag ingen anledning att ta genvägar förbi den rekommendationen. Axeln rör sig inte i motorn då den är rak från stödlagret och in, all eventuell rörelse sker i knutkorset om du tiltar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser