fiskcrille 0 Postad 22 Mars , 2009 Tänkte fixa till aktern på min lilla båt med lite glasfiber. Ska jag använda polyester eller epoxy, (nybörjare på detta område) polyester vattentätt? måla med? Förarbete? Efterarbete? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskcrille 0 Postad 22 Mars , 2009 Ska tilläggas att det är instidan på aktern som ska fixas tii:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2009 Man har de senaste åren talat varm för epoxy. Även jag blev lite drabbad. Nu använder jag enbart epoxy för reparationer under vattenlinjen. Möjligen om jag vill ha mycket stor hållfasthet. Huvudprincipen för mig är dock polyesterplast. Vid de lagnigar man gör är hållfatsheten tillfredställande. Det kräver dock ett ordentligt underarbete - slipa groft och i tillräcklig omfattning. Använder man polyester går ytan att återställa/ måla över med topecoat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskcrille 0 Postad 22 Mars , 2009 Låter som du har alla hönsen hemma så det får nog bli polyester.TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 24 Mars , 2009 Hej! Jag skulle använda epoxy. Du nämner att du skall fixa till akterspegeln, vilket får mig att tänka vibrationer och att du bör sikta på maximal hållfasthet... Varför då epoxy? Jo, den biter fast på nästan vad som helst i motsats till polyester som bara biter fast fullgott på ICKE uthärdad polyester, som tex när man lägger lager på lager vid nyproduktion. I ditt fall handlar det ju om att du vill arbeta på redan uthärdad polyester och då bör du använda epoxy. Mvh, /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 24 Mars , 2009 Använder man polyester går ytan att återställa/ måla över med topecoat. Helt novis på detta men bör snart lära mig. Menar du att det inte går att måla epoxy? Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Mars , 2009 Polyester och annat som är baserat på polyester (med andra ord gelcoat/topcoat) fäster inget vidare på epoxy. Ibland fungerar det, ibland fungerar det inte - men annan färg bör vara att föredra om man lagar med epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WetterB 0 Postad 24 Mars , 2009 Hej, tänkte bara tillägga att du ska komma ihåg att vara mycket försiktig med alla härdplaster speciellt epoxy. Använd riktig skyddsutrustning, en del är känsligare än andra men har man otur så kan man få väldigt besvärliga eksem och allergier. Isocynaterna i plasterna går lättare in i huden om du tvättar dig med tex aceton och andra lösningsmedel, värt att tänka på, tvål och vatten är det ända. För övrigt är ju epoxy en fantastisk plast. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2009 Enligt uppgift föster inte polyseter på epoxi. Jag har inte provat själv - och tänker inte göra det heller. Också enligt uppgift, som jag läste för några dar sen, så lär det bli kemiska tvärbindningar om man plastar med polyseter mot gammal polyester. Detta är inget jag vet, men det skrevs, på ett av våra båtforum, av en person som vanligtvis brukar va ganska kunning och vederhäftig. Reparationer med polyester blir i regel tillräckligt starka om jobbet görs ordentlig - underarbetet viktigt som alltid. Att kladda epoxy kostarofta mer än det smakar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser