Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
antan88

Justera styrningen?

Rekommendera Poster

Hejsan  har en ny fråga ang båten. var ute igår och åkte lite kom då fram till att den svänger för lite åt vänster (tror jag det blir) hur justerar men detta. motor är en mercury från början av 80-talet.

Fungerar det att bara skruva ut den gängade delen lite? eller hur fungerar det?

mvh Andreas

post-10007805-1394235826,5257_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är väl en ganska svår fråga att svara på utifrån bilden, men jag tolkar att det är ratten som är rak och båten som går åt vänster.

Du måste ha någon form av fast punkt för styrningen i motorbrunnen, och i det här fallet verkar den vara monterad direkt mot motorn.

Det du kan göra (som jag själv gjort många gånger) är att justera den fasta punkten i förhållande mot styrningen, svårt att förklara, lätt att göra.

Jag ska ut till min båt lite senare idag, så jag kan ta en bild hur det ser ut på den iallafall, om det ger någon clue.

Lycka till,
MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ändra på styrkabelfästet innan för damasken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att båten svänger mindre åt BB än åt SB?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en massa spår i styrkabelhöljet som det sitter en plastkula i dela på kulan o flytta på den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är det jag menar, ursäkta för den konstiga formuleringen... den svänger inte lite mindre utan Mycket mindre så känns som om det borde gå att fixa så den svänger lika mycket åt båda hållen?

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag försökte formulera, ja.

Detta är dock inte nödvändigt, vissa motorer har allt inbyggt i fästet, ser litet annorlunda ut då, men de flesta äldre båtar har kula som sitter fast i motorbrunnen via någon anordning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din förklaring var klockren och lättförstådd, så den behöver du inte be om ursäkt för. Det var nog Limpann som missförstod.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till de nyare motorerna så är det i regel en annan styrkabel som kallas styrörskabel då sitter styrkabeln fast i styrröret direkt på motorn o via endraglänk till motorn,i det här fallet så sitter enl bild styrkabeln fast i ett styrkabelfäste för akterspegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag menade, men jag råddade till det lite väl onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här kulan den sitter innanför det svarta skyddet man ser på bilden då eller? får se om jag hinner ut i eftermiddag annars får vi ta det imorrn. Måste tacka för alla svaren!

MVH Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska flytta kulan mot styrbord, om den svänger för mycket mot babord (vänster) om jag inte är helt ute.

Kulan kan vara ute som på min båt (se bild), annars är det innan för muppen, det svarta skyddet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, kulan ska inte flyttas. Den ska sitta precis där den sitter, i fästet.

Det är styrkabelns läge som ska justeras, åt ena eller andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

= kulan flyttas på styrkabeln åt ena hållet, kulan sitter ju normalt sätt inte fast utan den är tvådelad/endel som man skruvar på styrskabeln och flyttar iochmed det, tolka det hur du vill, men på det sättet tolkar jag det, att man flyttar kulan och i och med det ändrar styrkabelns läge i förhållande till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden lite: Jag har samma trubbel men uppsättningen med styrrörskabel och funderar lite på hur jag justerar detta? Går det att flytta hela röret genom att skruva det åt ena eller andra hållet? Jag tittade lite på det men blev inte riktigt klok så det känns bästa att kolla med er som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har koll på detta med ojämnt styrutslag? Jag har nu flyttat fästet till innersta hålet för att få större utslag men det är fortfarande större utslag åt ett håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...