Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Groenling

Gummitätning istället för Sikaflex?

Rekommendera Poster

Hej, att använda sig av t.ex. Sikaflex för at tätta genomföringar och skruvhål är väl beprövad och bra. Men jag undrar, om mankan inte använder sig av gummitätningar istället för Sikaflex, om det handlar sig om saker och ting, som man måste ta loss kanske litet oftare? Vad tycker ni?

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så skulle jag vara rädd för att gummi åldras och spricker. Kanske inte är någon fara om man väljer rätt kvalité men det kan ju vara svårt att veta... Står det sika på tuben så vet man ju.

Vad är det för saker du ska ta loss med jämna mellanrum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle gummi vara så mycket sämre? Titta på bilindustrien, de använder ju e hel del gummitätningar (dörrar, fönstrar, bagagelucka mm) Inte spricker väl deras gummitätningar? och de är ju utsätt mot vädret också.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert gummi som funkar tex. det som sitter mellan sköld och akterspegel men att hitta rätt kvalité och lita på den kan vara svårare... En bil sjunker ju som bekant inte om en tätning falerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) det stämmer,bilen sjunker inte. Men där jag vill ersätta Sikaflex med en gummitätning är det inte heller farligt, det är i styrpulpeten, där jag vill använda mig av en gummitätning. Men jag håller med dig om att det kan vara klurig att hitta rätt kvalitet, och runt hörnen skall det ju sitta bra med. Men jag får väl klura ut det :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha... Jag tänkte ju under vattenlinjen... Där du skall ha det är det säkert helt ok! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kan ju tycka att är det inte under vatten så går det ju bra o gärna om det är något man skall lossa lite så halv ofta så blir det bekymer med sika flexen till slut då man skall gärna ha bort allt det gammla o göra rent för att även detta skall funka som det är tänkt

men annars är sikaflex mycket bra det borde vara förbjudet att andvända silikon som dom hade gjort på min båt till vatten in taget till kyl vatten ja det var ju inte tätt det inte

mvh penta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...