Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Gyttjedykaren

Strömförsörjning bogpropeller.

Rekommendera Poster

Bör en bogpropellern vara kopplad till förbrukningsbattererna eller startbatterierna?

Hur har ni eran bogis kopplad?
Och hur tänkte ni när ni beslöt er för det ena eller det andra alternativet?

h/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 3 batterier, 1 start 2 förbrukar. Bogproppen är kopplad till startbatteriet (den kom så från fabrik). Tänk dig följande scenario: Du har legat i hamn några dygn, förbrukarbanken är i botten och du ska ge dig i väg, det blåser upp, du behöver bogproppen som mest, vad händer om bogproppen är kopplad till förbrukarbanken? Jag skulle definitivt koppla till startbatteriet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min bogpropeller kopplat till startbatteriet. Dock sitter min i aktern, troligtvis pga enklare installation ( !!!???). Den hade gjort mycket mer nytta pga båtens konstruktion om den hade suttit i fören, där det också finns plats. Möjligt att jag flyttar den.

Om jag hade bogpropellern i fören skulle jag satt ett extra batteri framme. Det blir rätt stora strömmar, som kräver kraftiga ledningar. Har man dessutom ett elektriskt ankarspel i fören kan de ju dela på det batteriet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Startbatterier är skapta för att lämna mycket ström under kort tid, servicebatterier är till för att lämna lite ström uder lång tid. En bogis vill ha massor med ström under kort tid så nog är det startbatteri som skall användas. Har du plats så sätt gärna ett Optima batteri i fören för bogisen, dra sedan grova kablar till ordinarie startbatteri minst samma grovlek som går till startmotorn/motorerna. Optima batterier kan du montera som du vill och de uthärdar den guppiga miljön som ett för montege har.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även att gör med dina möjligheter att dra kablar. Skulle du ta ström från startbatteriet så behöver du kraftiga kablar fram till bogpropellern för att att inte förlora effekt. Monterar du separat batteri fram så behöver du inte så kraftiga kablar fram till batteriet.

Själv har jag två batterier fram till bogpropellern. Mer eller mindre omöjligt att dra så grova kablar som hade behövts för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort om eldragningen och flyttat fram hela förbrukarbanken (3*100 Ah AGM) så den står under durken i förpiken några decimeter från bogpropellern, så jag kör med förbrukningsbatterierna. I aktern har jag ett startbatteri som enbart servar motorn. Bogpropellern nyttjar man ju bara väldigt korta stunder, så även om det handlar om höga strömmar är det inte många Ah som går åt. Därför tror jag inte det blir några större problem att nyttja bogpropellern även om batterierna är något urladdade.

Utgångspunkten har varit att få en (enkel) installation där jag maximerar utnyttjandet av båtens utrymmen och minimerar behovet av parallell kabeldragning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en dum fråga, men bogpropellern används väl bara när motorn går, när motorn går så laddar generatorn, när generatorn laddar så är batteribankerna ihopkopplade.

Vad spelar det då för roll var bogpropellern är inkopplad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde attt koppla bogpropellern till startbatterierna eftersom den kräver mycket ström under korta perioder och till detta är startbatterier bäst lämpade. Min anläggning kopplar bara ihop batteribankerna när spänningen över startbatterierna överskrider 13,5 V och det gör den inte när bogpropellern snurrar. Strömmen från generatorn kan vi glömma i det här sammanhanget. Även om batteribankerna alltid skulle vara hopkopplade när motorn är igång antar jag att startbatteriet kommer att släppa till det mesta av strömrusningen till bogpropellern och detta alldeles särskilt om denna är kopplad till startbatteriet. Det finns ju alltid ett visst motstånd i kablarna till förbrukningsbatterierna.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att du måste ha slutna batterier som inte avger någon gas vid laddning om du monterar extra batteri tex under durken inne i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era funderingar.

I mitt fall så har jag 70mm2 kablar fram till bogpropellern. Och båda batteribankerna i aktern. Bogpopellern är kopplad direkt till förbrukningsbatterierna.

Funderar på att lägga den på startsidan istället. Detta för att få den battman som sitter i båten att räkna lite mer rätt. Nu räknar den laddningen men inte urtaget som sker vid drift av bogpropellern.

Det enda problem jag ser med att koppla på detta sätt är om jag manövrerat mycket med bogisen vid förtöjning. Och på så sätt dragit ur mycket ur startbatterierna. 
Det skulle i teorin kunna vara så att det inte finns kapaitet kvar i batterierna för motorstart.

Har någon av er med bogisen kopplad till startbatterierna upplevt ett sådand prolem?
Går iofs. att lösa med att ha motorn igång en stund efter förtjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att räkna. Anta att bogpropellern drar 5 kW och att den vid en svår angöring arbetar totalt under en minut (vilket jag tror är taget rejält i överkant). I så fall har man plockat ut ca 7 Ah ur batteriet.

((5000 W / 60 = 83 Wh) / 12) = 7

Detta bör inte vara något större problem. Däremot kan man av andra skäl vilja hålla borta bogpropellern från startbatteriet, exempelvis för att ett dedikerat startbatteri är heligt eller för att det kanske finns elektronik i bogpropellern om kan dra ur batteriet över tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Flipperskeppare, förbrukningen i Ah är inget att tala om. Om du kör bogproppen i mer än en minut är snarare problemet att den blir överhettad. Är du osäker så låt motorn gå en stund medan du fixar förtöjningar mm,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller också med flipperskepparn att det går en stor ström men lite energi.

Men va katten har man  en bogpropeller till vid angöring ??!!

tommy

Åh - dessa fantastiska män

som världshaven bo och bebygga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...