terduin 0 Postad 21 Mars , 2009 Vid rejäl akterlig sjö känns det för varje större våg som om det klickar till i rorkulten. Vilket aldrig känns annars. Jag kan dock inte själv framkalla detta genom att hålla i roderbladet och rycka i rorkult etc. Inte heller kan jag känna ngt glapp etc i rodergenomföringen, och rorkulten sitter definitvt väl fast. Någon som har erfarenhet eller idé vad det kan vara för problem, och vad man kan göra åt det? Jag har en Ohlson 8:8, dvs delat lateralplan med rodret hängande med en mindre skädda framför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 21 Mars , 2009 Det är ju svårt att säga något bestämt när man inte varit med på riktigt. Roder är känsliga och sällan hopsatta för att verkligen hålla. Bäst är kanske att någon gång ta isär och kolla alla delar. Jag skulle i alla fall börja med att försöka kontrollera att själva bladet sitter stadigt i axel och skägg. Orsaker till knäppningar kan vara lika många som antalet delar. Det behöver inte bero på något allvarligt men bra att veta vad det beror på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Mars , 2009 Kan det vara så att rodret rör sig i axiell led? Dvs att rodret hoppar upp lite när aktern sätter sig efter att den passerat vågens topp och snabbt är på väg neråt? Ett roder som är ihåligt och nästan flyter skulle kunna få en sådan tendens. Inget att bry sig om isåfall. Lyft rodret och kolla om du har axialglapp! Då kanske du känner igen ljudet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 21 Mars , 2009 Forgus är smart! Då måste ljudet varit mad länge. Kan ofta fixas med en bricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 22 Mars , 2009 Jag är inte säker på detta, men jag som själv seglat ganska mycket i hård vind på hög nivå i jolle och kölbåt, så kan jag ju spekulera i: 1. Om det kommer en ordentlig surf så kan rodret släppa greppet om vattnet villket framkallar att det klickar till och man kan röra fritt på rodrett ett tag utan någon inverkan på kursen. (Mycket känt i 606 med gamla roderprofilen t.ex.) 2. Om du lutar hemskt mycket släpper rodret greppet, men det är ju något som alla seglare vet om alltför väl. Bara spekulationer, MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 30 Mars , 2009 Tack forgus! Var ute vid båten i helgen, och kollade lite mer. Roderbladet sitter fast, men mycket riktigt finns det ett glapp när jag lyfter i rodret. Nu är då bara frågan hur jag skall få bort detta. Kan ju knappast lägga dit en bricka eller liknande (det rör sig om ca 5-10 mm) utan att demontera hela rodret, vilket jag skulle vilja slippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 30 Mars , 2009 Spännband, silvertejp och PL400! Jadu, jag skulle nog försöka kolla från ovansidan om det skulle fungera att bara lossa på bulten där och spänna upp rodret uppåt... MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser