Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Groenling

iNSTRUMENT Trim Evinrude E-tec

Rekommendera Poster

Hej, instrumentet, som visar trimläget, har lagd av. Jag undrar vem som säljer sådana instrument, bara Evinrude återförsäljare? Eller företag som SeaSea? Och  kan man använda andra modeller eller är de speciell anpassad till min motor?

Tack på förhand

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är anpassade till just din motor,hur vet du att det är instrumentet de är fel på? kan också vara trimgivaren eller annat kontaktfel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ska du byta instrument till annat en original måste även givaren bytas för att få rätt ohmtal. Har du mätt spänningen tändningsplus (lila) kabel mot (svart) som är minus till lampan. Felet kan mycket väl vara kabelbrott (ljusbrun kabel) eller dålig kontakt från givaren. Det ovanligt att instrumentet går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sändar kabeln är vit/brun på s,lila kabel på I där ska du ha , vrid på tändningen kolla mellan I o G där ska du ha 12volt,om inte kolla 20amp säkring på motorn,om du har 12volt ta bort vit/brun kabel på S med tändning på nu ska mätaren visa full trim ner,nu lägg en kabel mellan S o G på mätaren nu ska mätaren visa full trim upp gör den det så är instrumentet felfritt,Kontroll av trimsändare ta i sär den 3pinn Deutsch kontakten mellan instrumentets kabelhärva o motorns trimkabelhärva,koppla en ohmmätare mellan vit/brun o C på motornshärva o jord med motorn fullt trim ner ska ohmmätaren visa 80ohm,med motorn fullt trim upp så ska ohmmätaren visa mindre än 10ohm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Jag tror att instrumentet är sönder, eftersom visaren står strax under max. Tror inte ni att det är instrumentet då? Oavsett skall jag mätar litet imorgon.

Men det är allstså så: om instrumentet är sönder, måste jag köpa originalinstrumentet. Antagligen får man det gos alla Evinrude återförsäljare eller?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte varit allt för ovanligt med haveri på de tidigare trimmätarna. Jag tror jag bytt 6-7 st.

Men enligt tekniska avdelningen hos Fische är det åtgärdat på de nyare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är trimmätaren är et ju ialafall lätt åtgärdat :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör ha en orginal trimmätare  exempel 06 775798 785:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det rätt nummer till evinrude E-Tec MY 05? Tack så mycket. Vem säljer sådana i Göteborgsområde
Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trimmätare artnr 775798.http://www.tifomarin.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...