Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
svampbob

Anchormatic bandankarspel, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

jag funderar på ett ankarspel till min segelbåt, 34 fot, en modern båt med liten integrerad badbrygga. Ett bandankarspel skulle passa bra, det är ju lite tight om plats. Ett annat alternativ är ju Ankarlift från Båtsystem eller vem det nu är, med lina. Det jag har hört av en del båttillbehörsaffärer är att alla avbröt sina affärer med Anchorlift eftersom dom var hopplösa att ha och göra med, t ex reklamationer och så. Tacksam för era erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet av Anchormatic, som jag är mycket nöjd med och gärna rekommenderar. Har haft en diskussion med ädste sonen om detta och han gjorde ett helt annat val. Om du har behov av att både kunna fälla ankaret från styrplatsen och sedan spela upp det när du skall ge dig iväg är ett bandankarspel, som sagt, min rekommendation. Det viktigaste för sonen är att kunna fälla ankaret utan att lämna styrplatsen. Att dra upp det manuellt gör han, som är ung och rask, utan problem.  Han valde en Butler ankarfällare (http://www.ankraprodukter.se/) som han är mycket nöjd med. Prisskillnaden liggger någonstans kring 18.000 Kr. Förutom Butlern är en Ankarolina lämplig, men inte nödvändig om man föredrar lina. Men för 18.000 sparade kronor får man förstås dra upp sitt ankare med egna krafter.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!Jag rekomederar Butler ankarfällare. Ett bra och billigt alternativ jämfört med ankarspel. Att fälla ankaret i rätt ögonblick utan att behöva lämna styrplatsen är det som är viktigast för mig, dra sig ut gör man lätt för handkraft.

Ankarolina bör man ha, då sköter sig allting av sig själv.

Har haft denna lösning i ca. 3 år och är mycket nöjd. Bytte båt förra året och har nu återinvesaterat i en ny Butler.

Kan varmt rekomendera Butler. Ca. 3.000 kr i jämförelse med ett ankarspel är ett billigt alternativ.

Mvh 

Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på med att fundera på hur jag skall kunna placera ett akterankare på ett vettigt sätt. Inte lätt på min nya båt. har också funderat på en buttler - åtminstone på att köpa själva magneten, då hela hållaren inte får plats och jag dessutom har en liknade som jag kom över begagnad till ett skapligt pris. För att kunna montera den på ett vettigt sätt måste jag modifiera den kraftigt.

Man behöver nog placera två tryckknappar och på ett sånt sätt att man inte fäller ankaret av misstag om man köper en buttler.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett äldre Anchormatic-spel installerat på min förra båt och det var jag mycket nöjd med. Ledsnade på det blyadlina spel som satt i min nuvarande båt och ville sätta in ett bandankarspel. På råd från en kille på varvet satsade jag på Winchmatic som har krånglat i två år. Jag tror och hoppas att de nu till sist har kommit till rätta med problemet och bemötandet från tillverkaren har hela tiden varit mycket gott i felsökningen.

Att valet återigen föll på ett bandankarspel var för att det är ett kompakt och funktions-säkert spel - när det är korrekt installerat. Jag skulle välja ett bandankarspel igen om jag stod inför det valet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för problem med den blyade linan?

Håller på att fixa en tillfällig förvaring för akterankaret på den motorseglare som jag köpte i höstas. Den har inga  yttre stuvutrymme i aktern utan man får lägga allt som man vill stoppa undan inne i däckssalongen, eller ha det liggandes i sittbrunnen eller hängandes runt om - och jag vill inte någondera.

Det finns en möjlighet att montera ett ankarspel  och dragningen av ankarlina på vettigt sätt, men det krävs en mindre Skrikandes ombyggnad (väldigt mycket jobb) för att det skall bli bra. Jag brukar inte dra mig för varken arbete eller kostnader bara det fungerar som jag vill. Så det får bli nästa vinter.

Jag hade tänkt mig ett ankarspel för blyad lina. Att ha ett ankare utan kätting kan jag inte tänka mig, men kättingen kan man skippa om man har blyad lina (?).

De som har band brukar väl inte ha kätting - eller?

Å andra sidan skulle jag kunna ha styvt 3 m kätting som kommer att ligga i ett rör fram till ankarspelet.

För och nakdelar med ankarspel för blyad lina respektive bandankarspel ?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade problem med att linan bara slirade när apelet skulle dra upp ankaret. Samma problem har några kompisar också haft trots att deras spel och lina i princip var nytt. Inte heller hjälpte det mig med den ombyggnadssats som skulle avhjälpa slirandet. Den passade helt enkelt inte och eftersom andra med nya spel av detta fabrikat samtidigt visade sig ha problem gav jag sonika upp tanken på att få det bra utan återvände till band-varianten.

Jag har aldrig haft kätting men om man monterar spelet så att ankaret är långt från bord-genomföringen kan man ha kätting den biten. 

Jag kan se ett behov av kätting för slitaget mot en stenig botten men inte för att få en sviktande akterförtöjning eftersom bandet gör motstånd genom vattnet och på så vis dämpar draget. På mitt förra band satte jag ett gammalt band utanpå på var sida med hjälp av nål och tråd. Det tog då emot en del av slitaget. På nuvarande har jag dock inte gjort det än.

Jag kan med denna erfarenhet inte se annat än fördelar med bandankarspel. Att blylina-spelen ofta levereras med ett ankare som jag aldrig var nöjd med och som fått sämst i test (typ) gjorde inte mig mer välvilligt inställd till dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kättingen är för att få tyngd närmast ankaret och en bättre vinkeel mott botten. Att skydda mot skav är nog i stort sett en sekundär funktion.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och för att få den effekten släpper jag bara ankaret lite längre ut!

Inga problem med en massa lina (=band) ute när man inte behöver dra upp det för hand...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dålig erfarenhet av ankare utan kätting. Köpte en båt i Stockholmsområdet, som hade ett antal ankare utan kätting. Hade den några år i Stockholmsområdet och hade första sommaren mycket ankringsproblem tills jag skaffade kätting till de ankarutrustningarna jag använd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tillfällen då det är mindre lämpligt att lägga ankaret för långt ut... i en hamn med ankring t ex. Bevittnade en spännande händelse när en stackars 40 fotare med ving-köl lyckats sno in sig i ett x-antal ankarlinor i rörö-hamn. Det var riktigt synd om de inblandade och båten kom varken fram eller tillbaka utan hade lyckats få ankarlinor både bakom och framför kölen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag var runt och kollade på bandankarspel för 2 år sedan, bl.a. så var jag och pratade med Anchormatic, det var den mest otrevliga människa/försäljare jag har träffat på. Mitt val föll på Winchmatic, mycket trevliga och sympatiska, jag har bara hört gott om dem, även från folk ute på sjön som jag har träffat på och frågat om de är är nöjda...

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stackars 40-fotare. Tycker nog mer synd om dem som ankrat på ett korrekt sätt och sedan råkade ut för ett 40-fots klantarsel. Beroende på förhållandena skall ankaret läggas 3-5 gånger vattendjupet. Med rätt ankare fungerar detta utmärkt även utan kätting. Låt oss säga att 40-fotaren  med vingköl sticker 1,5 m och att vattendjupet i hamnen är 3 m. Då skall ankaret alltså fällas max 15 m bakom båten. Då kan 40-fotaren komma ända till  7,5 m akter om den akrade båten utan att fastna. OK, låt oss nu säga att någon varit överdrivet försiktig och ankrat 30 m ut. Då är säkerhetsavståndet 15 m, dvs lite mer än en 40-fots båtlängd. Man kan ju fråga sig om alla de som ankrat och råkade ut för 40-fotaren hade gjort fel och han/hon gjort rätt. OK, vet att jag tar i, men det är uppdämd ilska över alla idioter som under åren kommit smygande strax bakom aktern och hakat fast i min ankarlina, eller på senare tid mitt ankarband.

F.ö. anser jag, som sagt, att bandankarspel är ett bra val och att kätting är onödigt vid förtöjning mot land.  Vid svajankring under svåra förhållanden är däremot kätting ett bra val.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är så var alla inblandade vid gott mod om än något stressade (speciellt de stackars killarna på båten, jag tror de valde en annan hamn sedan). Det är ju knappast någon som med berått mod vill segla in i någon annans ankarlina?!? Båten gick faktiskt inte nära någon akter vad jag kunde se, men strunt samma. Rörö är ju något hästskoformad hamn så det bjuder nog ständigt på en hel del strapatser vad gäller ankarlinor och dyligt trassel dagligen. Nästa gång jag går in där så skall jag nog sätta en tyngd på ankarlinan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, måste erkänna att jag inte varit i Rörö hamn. Var ligger den, förresten? Visst finns det en del ställen som är svårankrade. Var i Trosa för ett antal år sedan. Mitt i semestersäsongen och fullt av båtar. Det hade regnat och var ganska strömt i ån som mynnar i hamnen. Under en dag såg jag mer ankarstrul än jag sett resten av mitt båtliv. Så OK, vi får väl förlåta 40-fotaren då!

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade problem med att linan bara slirade när apelet skulle dra upp ankaret. Samma problem har några kompisar också haft trots att deras spel och lina i princip var nytt. Inte heller hjälpte det mig med den ombyggnadssats som skulle avhjälpa slirandet. Den passade helt enkelt inte och eftersom andra med nya spel av detta fabrikat samtidigt visade sig ha problem gav jag sonika upp tanken på att få det bra utan återvände till band-varianten.

Har också problem med slirande spel. Mitt har några år på nacken, jag bytte de ganska slitna skivorna förra året vilket blev bättre men inte så stor skillnad. Man kan tyvärr inte lita på att få in de sista metrarna utan att stå på badbryggan och hjälpa till. Blir jag tillräckligt irriterad i år blir det ny lina också.

Ett ankarspel med fjärrstyrning via liten handhållen fjärrkontroll är för övrigt guld värt. Parkerar någorlunda enkelt mina 9.5 m x 3.5 ton i naturhamnar fast jag ofta är ensam. Bara att hoppa iland och köra ut båten några meter medan man letar bra fästpunkt. Eller som skydd mot påhälsning när man tar en promenad i land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rörö ligger på västkusten, närmare bestämt längst norr i Göteborgs norra skärgård.

tommy

post-945-1394235826,936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå Maria-Thereses inlägg om kölen i ankarlinorna:

Jag är nog böjd att hålla med de andra här - det måste alltid vara den ankrande båtens rätt att avgöra hur mycket lina man vill ha ute. Det är kanske bara denne som hört den senaste väderprognosen, eller så kanske de avser att lämna båten en tid.

Jag måste exempelvis använda mycket lång lina när jag förtöjer vid land då jag har alldeles för litet ankare för min båt. Skall det ha någon chans att hålla i annat än stiltje måste jag ut med masor av band.

Det är ju heller inte någon svårighet, när man manövrerar i närheten av landförtöjda båtar, man får hålla uppsikt på respektive båtars linor och deras vinkel.

Värre är det med svajankrade båtar i svag vind. Särskilt de med kätting har ju ankartåget att hängades rakt ner och ankaret kan ju i princip ligga var som helst, även bakom båten. Måste man ankra tätt inpå får man fråga.

Senast ändrad av Eilean | 23 mars 2009 | 18:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rörö, SSRS hemmahamn billigaste tankningen (öppet året runt, kort och sedelautomat) i göteborgstrakten och dessutom mysig gästhamn.

Närmaste välkända plats(er): Marstrand & Björlanda Kile (en av Europas största båthamnar med 2 400 båtplatser och utrymme för 1 500 vinterupplagda båtar).

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 mars 2009 | 21:36

post-22127-1394235827,4061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Winchmatic made in Norsborg... Sedan jag köpte båten, -03 tror jag det var.
Aldrig krånglat hittills (är väl bäst att säga). På den har jag hängt ett Bruce original 10kg.

Var mycket skeptisk till detta arrangemang i början, då jag alltid tidigare, kört med vanlig ankarlina och några meter kätting i slutet.

Detta har kommit helt på skam, då allt bara funkar och ankaret alltid sätter sig som attans...

Har dock gjort en lite produktförädling. Bandet är ju i upphissat läge exponerat för solen (ca 1 meter) Där har jag satt på vit krympslang. Då är det ju den som stryker med av UV strålningen.

Var för övrigt hos dom för att köpa en ny lina och få lite serviceråd. Även där bara funkade det utan anmärkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anchormatic bandspel monterat i vinter i vår Flipper850, monterade det i akterruffen, håller på nu i dag att montera över det synliga på akterspegeln i ruffen, sätter en säkerhetssprint i akterruffen för att säkra bandet. Bilderna är dåliga men lite ser man.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha läst denna tråden, börjar jag inse att ett bandankarspel nog är det rätta för mig.

Det som gjort att jag tankemässigt inte reflekterat över bandankarspel är den debatt som varit om dålig hållfasthet/snabbt åldrande på band typ ankarolina och avsaknaden av kätting.

Med ett ankarspel för blyad lina borde ju dessa två frågetecken vara borta - mem - det blir en, visserligen ytters litet, men ändå,  problem med hur jag skall ta hand om ankarlinan efter spelet i min båt.

Med ett bandankarspel är den omhändertagande/förvaringsproblemet löst. Bandet kommer ju att förvaras i totalt mörker, förutom den biten som går från vattnet och ner i havet vid ankring, dvs ganska få timmar per år. På min båt kan jag ha tre meter grov kätting pga spelets placering.

vad jag har förstått av tråden är de som säljer och servar Anchormatic-spelen inte speciellt servisinriktade, men spelen fungerar ganska bra.

När det gäller Winchmatic-spelen hade jag inte ens hör talas om dom. Försäljning service verkar ha bra kundbemötande, men ChristerN har haft problem med sitt nya spel i två år.

Christer om du skulle köpa nytt spel vilket skulle du välja?

Vad är det som har krånglat?

Fördelen med Winchmatic är att man har en återförsäljare här i ett grannsamhälle.

Finns det fler alternativ?

tommy?

Senast ändrad av toaen | 26 mars 2009 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla (och speciellt Tommy som ställer en direkt fråga)

Ska försöka förklara vad som har krånglat:

Vid monteringen sattes de två metallringarna enligt instruktionen med ett mellanrum av minst 30 cm. Lite osäker på måttet, tror det var 35 cm, men att det var längre emellan än minimi-måttet enligt instruktionen är jag säker på.

När jag vissa gånger släppte ankaret så gick det inte att stoppa. Jag fick hoppa bak på akterdäck, öppna motorluckan och böja mig in farligt nära remmar och lägga mig i en omöjllig position för att trycka på reset-knappen innan jag kunde ila tillbaka till förarplatsen för att stoppa bandet.

Vid det laget hade min fru eller annan hoppilandkalle oftast haft ett eget helvete med att stoppa båten och hindra den från att driva in i någon vass eller annan båt.

Hursomhelst var de som monterat spelet flera gånger i kontakt med Winchmatics utomordentligt duktige tekniker som ofta var ute på uppdrag med montering. Inget av hans förslag hjälpte. Jag var tom på deras kontor/verkstad och stönade mig till en ny elektronikbox utan att det blev bättre. Till sist kom han ut och tittade på båten och han gissade då att det skulle behövas ännu större avstånd mellan metallringarna och han gissade att det var pga att jag hade så bra kräm i batterierna att sensorn aldrig kände av att det var ett mellanrum mellan ringarna när bandet gick ut. Ringarnas uppgift är att tala om för spelet att 1) vid släpp att bägge har åkt ut och 2) vid hemtag så saktar spelet in efter den första ringen och kör resterande bit på halvfart tills den sista kommer under sensorn och bandet stoppas. Med hög ström på batterierna så får man tydligen ett stort område som elektromagneten i sensorn känner av och därmed kände den inte att det var något mellanrum mellan ringarna.

Man flyttade så isär ringarna och då detta var helgen innan jag la upp hann jag inte testa mer än bara vid bryggan. Och det har alltid fungerat 10-20% av gångerna så jag är inte helt säker på att detta var lösningen.

Vidare har jag haft lite problem med att ankarrullen hade alldeles för vassa kanter så att bandet har blivit rejält slitet på sina ställen. Ganska lätt att åtgärda men tyder på viss kvalitetsbrist i producent-kedjan.

Om jag skulle köpa ett nytt spel idag skulle jag kolla ett extra varv på Anchormatic då jag vet att deras spel har utvecklats en hel del sedan det jag hade producerades. Hade jag en återförsäljare av Winchmatic i närheten som jag litade på skulle jag inte tveka en sekund. (det var iofs så jag gjorde Tyst)

Jag har även varit i kontakt med Anchormatic och tycker bägge deras representanter har varit bra att ha att göra med (den ena är väl bossen och den andre mer som en assistent). Har pratat med dem på mässor. Har också varit på deras firma i Hägersten och köpt ett nytt band. Inget fel på dem och man behöver inte sälja en dålig produkt bara för att man inte pratar på som en bilförsäljare!

Det finns ett tredje märke i Sverige också men det har jag glömt vad det hette och har ingen erfarenhet av.

Det finns en tråd på ett annat forum om leverantörerna:

http://forum.hamnen.se/motorbats-snack/7155-bandankarspel.html

Det kanske låter lite konstigt att jag fortfarande rekommenderar band-ankarspel och inte tar avstånd från Winchmatic. Jag tror fortfarande att produkten i sig är mycket bra och funktionen i ett band-ankarspel är helt i en egen klass enligt min erfarenhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, du får naturligtvis lägga ditt ankare enligt din egen bedömning men med viss måtta. Speciellt i en hamn där ankring kan ske från två olika håll. Har man för litet ankare eller tror att ankring inte räcker pga väderprognosen så kan man ju inte skära av farleden i hamnen för det. Båtar som går in och vet att djupet i hamnen är två meter borde väl kunna lite på att det finns en ränna som är just det.

Speciellt när det gäller Rörö så finns det väldigt näraliggande hamnar som inte har ankring som akterförtöjning, vilka man kanske bör välja om man är osäker. Jag måste säga att vi hade lagt ut vårt ankare med rejäl marginal (eftersom jag själv är lite nojjig), men det var ändå inte vårt ankare som fastnade i båten så det måste funnits de som släppt i ankaret nästan i andra änden av hamnen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blev intresserad av detta ssytem med band ankarspel. och mejla leverantören om pris.

det minsta systemet  inklusive allt utom ankare. 26.000kr  räcker till 5ton.

så nu är jag inte så intresserad längre. måste vara dyrt med den där rullen och motorn, kanske är det fjärrkontrollen som kostar oxå. relän o grejer. sen är väl allt i rostfritt. .  bandet är ju inte gratis heller.

men men. för dom pengarna?

hittar nog nån annan lösning .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...