Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
rallarn_lkpg

båt köps frågor sverige - eu - usa

Rekommendera Poster

tjena går i båttankar och har 3000 dumma frågor. om begagnade båtar

hur hittar man sk agenter tex i usa eu mfl. (ej svenska båtföretag) som fixar svenska språket, transporter etc.

vad är det för regler om man köper en båt i tyskland eller kroatien och bilar upp den själv. vilka handlingar måste man ha?? eller åker man rakt igenom som man gör på semester utan någon koll alls??

kan man försäkra båtar från tyskland, usa resten av europa? vad krävs?

vart i svergie kollar man om båtar från utlandet är stulna?? finns det något omfattande register?

någon som har sidor att rekomendera typ svenska blocket för eu o usa (ej båthandlare)

någon som har erfarenhet av att köpa o hämta båt ex innom eu? finns det någon bra sida att efterlysa specifika båtönskemål svenska, eu eller usa?

funderar på en bayliner 2355 max 10 år gammal är det lömsant att plocka in den själv eller är vinsten marginell mot blocket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

innom eu är nog helt ountressant, kronan är värd skit o ingeting just nu. den typ av båt du vill ha finns här i sverige till bättre priser än om du skulle åka utomlands.

att plocka från staterna är knappt lönsam då båten i fråga är för billig för fraktkostanaden o tull o moms äter upp vinsten

nä släpp det där med import, kolla efter en typ 2455 som det finns en hel del av här hemma till vettiga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, alla EU-länder har inte EUR som valuta. England t.ex har ett stort utbud av båtar och valutan har tagit nästan lika mycket stryk som kronan. SEK är dessutom på väg tillbaka. USD var under 8 kronor i går. Polen är också ett EU-land och borde kunna erbjuda en del. Att köpa begagnat i Europa är hur lätt som helst. Om du hämta själv är det bara åka ner, lägga på trailer, köra hem, sjösätta (om isen gått) och sedan njuta. Se bara till att du har något bevis på att båten är momsad någon gång. Försäkring är inget som helst problem enligt min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från USA bör inte vara några problem heller, dom har ett typ av båtregister. Så har båten i fråga sitt registreringsbevis (title) går det bra att exportera dit man vill, utan det registreringsbeviset får inte båten lämna USA.  Om denna title är i sin ordning så vet man också att båten inte är stulen eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

följd frågor.

hur vet jag att ingen bytt skrov nummer tex.

kräver alla försäkringsbolag svenska skrov nummer  eller hur vet dom att båten inte är stulen i usa, spanien eller någon annan stans?

du sa bara lägga på släpet o köra hem  ifrågarsätter inte tullen ens ägarbevis eller dylikt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be att få kolla på gamla försäkringspapper och kvitton, du kan även ringa försäkringsbolaget och kolla. Finns inga papper så kanske du ska låta bli. Tullen bryr sig inte, det är inte din sak att bevisa att båten inte är stulen, utan polisens sak att bevisa att den är det. Vi köpte precis en 41 fots segelbåt i tyskland. Nära på mint condition och betalade 600 000:- så visst kan man göra klipp trots att kronan är låg. Att köpa från USA är nog inte att tänka på om det är en så pass billig båt. För att det ska löna sig så ska du spara ett par hundra tusen på affären. Du måste betala frakt, 15-20000, moms 25% av vad tullen anser att båten är värd, inte vad du faktiskt gav för den, sedan tullavgifter och ytterliggare moms på tullavgifterna. Om allt ska gå rätt till så måste du dessutom CE-märka båten. En kontrollbesiktning kostar 30-60000:- sedan kommer det till eventuella förbättringsåtgärder, allt från att byta en skylight till att byta motor, och ytterliggare en kontroll. I värsta fall så blir inte båten godkänd alls.

Några sidor att leta båt: www.yachtworld.com

www.boatshop24.com

www.boatshed.com

Och här är den som vi just betalade 600 000:- för http://ct41taiwanclipper.blogspot.com

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovnumret skall väl bara stämma med dokumenten som hör till båten. Finns nog inga särskilda svenska skrovnummer. Jag importerade en båt från England i oktober och det var inga som helst problem med försäkringsbolaget. 

Om man köper en begagnad båt som är momsad inom EU så räknas det inte ens som import. Tullen har således inga som helt synpunkter på en sådan införsel.

Som sagts här ovan är det inte din sak att visa att den inte är stulen men det underlättar om du har ordning pappren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viket j*a bullshit, man betalar moms tull på faktisk frakt och köpeskilling. Sedan när får tullen ta ut kostnader för vad de tycker båten är värd??? Tullen kan inte ta kostnader som överstiger dina kvitton.

CE glöm det. Tullen får inte föra gemensamma regsiter med andra myndigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan det blev vanligt att fuska med kvitton. Kommer du genom tullen med en två år gammal BayLiner och ett kvitto där det står att du köpt den för 15.000:- så kommer tullen att säga ajabaja och du får betala den summa som tullen uppskattar som rimlig. Har du verkligen betalt 15.000:- för din nästan nya Bayliner så ligger bevisbördan på dig, inte tullen. Har du ett kvitto inom rimlighetens gränser så är det inga problem. På tullverkets hemsida kan man gå in och räkna ut vad det kommer att kosta.

Ja, man kan glömma CE-märkningen, men det jag sa var att om det ska gå rätt till så ska båten CE-märkas. Det är sedan upp till ägaren vad han eller hon vill göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jupp helt riktigt, ...  men med tanke på båt-typen, så undrar jag om det är lönt att hålla på o gå över ån efter vatten. 24 fots dc finns i massor här i svedala. 

poängen med just importera själv är antingen att få nått speciellt som inte finns här, eller för att det är just så mycket billigare utomlands än här.

Jag måste höja ett varningens finger för usa båtar, och även motorcyklar därifrån som jag har hållt på med ett tag. deras uppfattning av vad som är i fint skick är väldigt långt från våra värderingar. deras sol och salt tär väldigt fort på båtarna, ha detta i åtanke!!!  det finns givetvis undantag, men tänk på detta. det finns en del florida båtar till salu här, åk o kolla på några bara för att få en uppfattning på det jag menar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Kroatien inte är med i Eu. Mao tillkommer tull/moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fler följd frågor på era svar.

frågor som återstår.   hur vet jag att min båt ex stulits i spanien eller annan stans? och när får man i så fall reda på detta (vid tullen eller vid försärning eller av polisen vid dörren 3 år senare)?

hur vet jag att en båt på blocket svegie som säljs i götet ex inte har stulits o fått nytt skrovnummer?  hur kollar man sånt tex?

skrovnummer på dokumentationen (jag som bara haft småbåtar innan är inte med på detta) menar ni instruktionsbok eller köpekontraktet??

har tex försäkringsbolagen koll på alla skrovnummer från ex bayliner (som bilar o regnummer) eller säger dom bara jaha, vad är det för typ av båt hur ser den ut etc (dvs ingen info som är kopplad till nummret) om den ej varit försäkrad i svergie innan?

 

hur funkar det om man ska bila till medelhavet med båtsläp? bara att köra igenom tullen eller vilka papper ska man ha med då?

någon som vet hur vanligt det är att bli stoppad med överlass båt på 2000 ton på bromsadkärra i sverige (bil 1500 kg) ??  anledning: jobb i månad götet i månad sthlm 1 månad semester, täkte ta med mig båten som nöje o enkelt boende.  vågar man eller åker man direkt till vågeen vid vägen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kollega fastnade vid gränsen till Tyskland på hemväg med skåpbil och husvagn på svenskt B körkort. Han fick ställa vagnen på gränspolisens parkering, (mot avgift naturligtvis). Åka hem (Stockholmstrakten) med skåpbilen och byta till personbilen för att sedan direkt vända åter mot södra Tyskland för att där mot erläggande av dryga böter lösa ut husvagnen och åka hem igen. Väldigt osmidigt (och dyrt) sätt att resa på.

Fördelen var ju att han äntligen fick tummen ur och tog E-behörigheten.

Hoppsan, såg nu att du menade inom Sverige.



Senast ändrad av coppertail | 23 mars 2009 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på www.larmtjanst.se så kan du söka efter båtar som är efterlysta. Sök på båtmodell och så får du leta igenom och jämföra bilder och skrovnummer (om det inte är ändrat på båten du är spekulant på).

Möjligen finns en motsvarande funktion även i andra länder, osäker på det.

Om du är osäker på om skrovnumret är riktigt så kolla med tillverkaren om de har några uppgifter om just ditt skrovnummer, förmodligen kan de åtminstone berätta vad det är för typ av båt.
Skrovnummer ska vara uppbyggt med 2 positioner för landet. 3 positioner för tillverkaren. Sen kommer ett nummer.

USGLA 12345X123

Skulle då betyda att båten är från USA och tillverkad av Glastron.

Om båten är amatörbyggd så står det istället AMA istället för GLA t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...