Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
FinnSpeed

Vad har jag för båt? Här har du svaret!

Rekommendera Poster

Det finns många sidor på nätet med massor av fina båtbilder men jag har inte hittat någon sida där det på ett enkelt sätt går att söka bilder av en specifik båtmodell.

När någon behöver hjälp med att identifiera en båt eller vill se båtar av en viss modell blir det ofta med hjälp av bilder från blocket.se.

Efter lite spånande med kollegor och sjökaptener har jag knåpat ihop en sida med ett fotogalleri som jag vill ha lite kommentarer från er om. Finns det ett behov att bygga upp en bildbank som den här? Kan man göra det på ett bättre sätt?

Mina kunskaper i Webdesign/programmering var lika med noll för ett par veckor så det finns säkert en hel del buggar och rosa elefanter i koden, en del buggar vet jag om (det blir något pixelfel i FF och Google Chrome) andra hoppas jag att ni talar om för mig här eller via hemsidan.

Hoppas ni alla har en massa båtbilder ni bara väntar på att få ladda upp. Testa sidan och kommentera.

http://www.boatspotting.se/  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Yadis sida. Där byggs det upp just nu. Verkligen fin sida Glad du har. Hoppas den ger något så jag kan länka till den Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urfin sida och jättekul ide!

Ni måste göra subgrupper för att den ska bli användbar. Det finns ju många varianter på båtar tex walkaround, riggtyp, valdäckad, badbrygga eller ej mm,mm.

Föratt inte glömma segel och fabriats-symboler. Man måste alltså ha en sökfunktion som baseras på utseendedetaljer.

Vi kollar alltid i boken 500 segelbåtar i test när vi inte känner igen en båt och det finns ju också 400 motorbåtar i test men allt finns ju inte med där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det lite lungt med honom nu, han är väl ännu ganska grön på webbutveckling Flört

Mycket fin sida för att vara första!

Jag har själv hållit på i lite över 8 år med webbutveckling, så jag ska glo igenom lite efter vanliga säkerhetshål så kan jag skicka om jag hittar något :D

Mycket bra idé!

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla synpunkter och uppmuntrande ord. Tiden får väl utvisa om det finns ett behov av ett uppslagsverk av denna typ. Svarar på alla inlägg här. Många ord blir det, stavfelen bjuder jag på

Sobril skrev
Kolla Yadis sida. Där byggs det upp just nu. Verkligen fin sida Glad du har. Hoppas den ger något så jag kan länka till den Flört

Tackar Sobril jag har kollat på Yadis sida, han håller på att bygga upp en länksamling till det mesta som rör båtliv. De länkar jag har tänkt lägga in på min sida är till siter där det finns sevärt/läsvärt typ Laurin eller Allmoge båtar. Jag kommer att länka till Yadis för den som är behov av en mer komplett länksamling

ciaraud skrev

Urfin sida och jättekul ide!
Ni måste göra subgrupper för att den ska bli användbar. Det finns ju många varianter på båtar tex walkaround, riggtyp, valdäckad, badbrygga eller ej mm,mm.
För att inte glömma segel och fabriats-symboler. Man måste alltså ha en sökfunktion som baseras på utseendedetaljer.
Vi kollar alltid i boken 500 segelbåtar i test när vi inte känner igen en båt och det finns ju också 400 motorbåtar i test men allt finns ju inte med där.

Tackar, det är fantastiskt att det sitter så många duktiga människor runt om i världen och skapar mallar, program och annat användbart och det enda dom vill ha betalt är en liten Copright text längst ned på sidan. Den bjuder jag gärna på. Kollde på 100 tals olika mallar för en site, det jag var ute efter var att behöva modifiera den så lite som möjligt och att den var enkel, lättorienterad och hade det färgschema jag bestämt mig för. Färgen var blå

Kollade också på ett antal gratis fotogalleriprogram, alla har sina för- och nackdelar. Coppermine som jag valde har den stora fördelen att det är väldigt lätt att skapa kategorier, underkategorier och album. Alla uppladdade bilder ligger i samma katalog på server, för att flytta dem till en annan kategori/album är det bara att ärdra en pekare i databasen. Det är lite svårt att till en början se vilka kategorier/album som behövs men det fixar vi löpande. Uppladdaren av bilder kan ange sökord för sin bild. Vill man visa upp sin badbrygga skriver man badbrygga som sökord så hittar sökfunktionen det.

Killroy skrev

kolla upplägget på www.bikepics.com
typ så vore bra, en kanon ide annars.

Tack för uppmuntran, det finns massor med olika teman på nätet som förändrar fotogalleriets utseende, jag söker hela tiden efter nya. Hittar vi något som passar in bättre är det fult möjligt att byta utseende på galleriet.

Scantic465 skrev

Laddade upp ett par bilder. Varför kan jag inte skapa ett eget album?

Tillsvidare har jag valt att låta vara uppladdningen av bilder vara öppen, alltså utan registrering och inloggning. Jag har själv stannat upp många gånger på olika siter när regetreringskravet finns för att gå vidare.
För att ha en rimlig chans att hitta skräp som laddas upp finns tillsvidare bara en Nytt mapp inom varje kategori att ladda upp till. Det kanske ändras senare

Limpann skrev

Ta det lite lungt med honom nu, han är väl ännu ganska grön på webbutveckling Flört
Mycket fin sida för att vara första! Jag har själv hållit på i lite över 8 år med webbutveckling, så jag ska glo igenom lite efter vanliga säkerhetshål så kan jag skicka om jag hittar något :D

Mycket bra idé!

MvH

Tackar, hoppas du inte tänkt ladda upp något som craschar allt om du hittar något säkerhetshål utan tips om hur jag pluggar dem :-) Visst, jag är helt novis på webbutveckling men jobbat hela mitt liv med programmering av automationssystem och grafiska operatörsinterface så jag är rätt hårdhudad vid det här laget. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med att sidan ska bli så enkel, snabb och lättnavigerad som möjligt. 

Senast ändrad av FinnSpeed | 24 mars 2009 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har sett sidan. Visst det är ett liknande koncept men jag tycker inte att katgorierna Alla Båtar, Alla Motorbåtar och Alla Segelbåtar är speciellt användarvänliga. Lite grova. Sen finns det det en hel del mappar som saknar bilder. Tanken med Boatspotting.se är att vi lägger upp båtmodellerna allt eftersom det kommer in bilder. Hittar du modellen bland albumen så finns det bilder.

Som jag skrev tidigare har jag varit medlem på gajden ett antal år. Jag vet inte hur många trådar Vad har jag för båt som startats under de åren. Det första dagarna när tråden finns på första sidan kommer det in några tips sen dör tråden, ofta utan att trådskaparen fått svar på sin fråga. På Boatspotting.se har vi skapat en egen kategori Vad har jag för båt där bilderna ligger kvar till någon med säkerhet kan identifiera den.

Boatspotting.se är inte någon konkurrent till något båtforum, se det mer som ett komplement. Ni som gillar att klura på båtmodeller, just nu är det en som har sportbåt och en som undrar om han har en Fisksätra Primör som finns i Vad har jag för båt.

http://www.boatspotting.se/Coppermine/index.php?cat=93

edit/ lite stavfel

Senast ändrad av FinnSpeed | 30 mars 2009 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...