Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst sdk780

Lätt trimmning av AQ 130 och 170 (B20, B30)

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Biltrimmning höll man ju på med som ung men för skojs skull vad kan man göra på en VP AQ 170 för att höja effekten moderat, säg en 15-20 Hk?

Den är ju redan hög på marinmotorerna!

Jag tycker det är kul att skruva med gamla Volvomotorer och skall ev köpa mig en båt med en B30! Lite mer effekt men fortfanade inom hållbarhets och körbarhetsnivå! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En B30 är ju inte alls lämplig för att trimma mer. Den har redan högt komp och pga att kylningen går hela vägen från cyl1 till cyl6 så är det en aning varmt på 5an och 6an. Dessutom så tycker jag problemet mest är att den är lite svag på låga varv, marinmotorer behöver vrid på låga varv också.

Den är på 3 liter och 170 vevaxelhästar( och varvar som en stucken gris på den effekten) = 56hk/liter. För en 5,7 liters v8 skulle det ge 323hk vilket är resonabelt för en NY HO v8 med insprutning och lägre varvtal samt riktig kylning. Mercruisers 3 liters fyra ger 135hk.

Du kan säkert göra någonting med med hjälp av en annan kam men troligen inte så mycket då marinkammen är rätt aggressiv från början. Du kan säkert hitta någon topp-hk genom att fixa med avgaslimpan och raka rör... För att komma nånstans så behöver du insprutning och kompressor. Men än en gång, det är inte nån idé med denna skitmotor... Välj en bra bas om du ska trimma annars kommer du bara att få paddla iland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller inte med den föra talaren det är långt i från en skit motor hålbar heten på dessa motoror är enorm så även b18-b20 så fler hk är inga problem men även om det är en aq 170 så var det när den var ny att tänka på är att en båt motor slits ändå ganska mycket det är lite som att köra i upp för backe hela tiden men för att öka efekten lite så kan man borra upp den en eller två dim porta topen störe ventiler eller stråka den =mer slag men = dyrt

så borrning till en 3.1 eller 3.2 liters motor gör ganska mycket på vridet

det går o få ut många pollar ur en sån maskin om man vill

mvh penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom rallybiten på den gamla goa tiden när dessa klumpedunsar for runt i 164an i skogen så var det väldans många som hade borrat och  monterat 2,2liters kolvarna från B20.

I B30 gjorde det då 3,3 liter. effekt o vrid?? Ingen aning men det blev la bättre iom det vanliga ingreppet.

170hkr i en B30 är ingen hiskeligt högtrimmad siffra, många B30 i skogen var piskade en bit över 200 MEN dessa motorer gick sönder, repareras ofta och slets fort. Veven var väl mkt känslig för övervarv och sviktade lätt. Herr Königh hade enl utsago 230 hkr i sin INSPRUTADE B30. (Var det mekaniskt sprut i 164E? Har för mig det.)

Att påstå att detta är en skitmotor är så fel. En motorikon på något vis. Slitstark som få och så himla lättmekade.

Vad di kan göra för att få upp den i 20hk till?? Hmmm, som tidigare talare sagt, den jobbar uppför hela tiden så värmen är ett bekymmer. Kammen är ju optimal. Förgasarbryggan kan ju byggas om till sprut, finns mkt trevliga eftermarknadssprut men de kostar. Tändningen kan bytas till en mer anpassad för att prova egna kurvor osv men allt kostar skjortan.

Vill man bolla med mer avancerade byggen så är turbo ett alternativ men då har man jobb en bra tid framöver samt värmeutvecklingen blir inte direkt mindre men allt går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så är avgaslimpan den största bromsen på b20/b30.

Bygg ett eget avgassystem och häng dit ett par webrar så ska du se att det börjar röra på sig, folkraceåkarna tar ut nära 200 pållar ur en gammal b20 med små medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...