darne 0 Postad 20 Mars , 2009 Tjenis Mitt första inlägg får handla om en säkert trivial fråga för er erfarna sailors men själv är jag newbee och behöver hjälp med detta (och mera). Den förre ägaren hade borrat och gängat ett hål i glasfibern genom aktern in i botten på motorrumet, för att dränera under vinterförvaringen. Skruven är nu försvunnen och jag tänkte jag montera en dyvika i stället, skall den sitta på insidan (svåråtkomlig) eller går det att montera denna utifrån? Är det nånting sånt här man ska ha? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4622 eller krävs det bättre grejor, vilket material funkar bäst, låsning mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 20 Mars , 2009 Hej. En dyvika som Du visade bild på fungerar utmärkt,om det finns någon som har rätt storlek. Täta med Sikaflex 291 Vill Du göra det så enkelt som möjligt så försök hitta en rostfri bult med passande gänga och skruva i. Själv tycker jag man ska ha så få hål under vattenlinjen som möjligt så jag skulle nog plasta igen hålet istället. Hålet går tydligen ej in i dubbelskrov utan in i motorrummet, inombordare förmodar jag eller. Om hålet däremot gått in i ett dubbelskrov skall det defenitivt vara en dyvika för att dränera e.v.t vatten i det utrymmet. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 20 Mars , 2009 Förlåt. Jag glömde svara på allt. Dyvikan skall givetvis sitta på utsidan. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 20 Mars , 2009 Nu vet inte jag hur ditt skrov är uppbyggt men om det inte är massivt plastlaminat utan distansmaterial också så skulle jag rekommendera att du gör hållet större innan du fyller igen det med epoxi. Sedan borrar du upp hållet igen. På så sett kan det inte läcka in vatten trots sikaflexen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Mars , 2009 Tänkte också på det. Och det är förmodligen inte massivt, utan nåt trämellanlägg som kan och kommer att suga åt sig vatten. Finns det inte dyvikor med inplastningsbara hylsor att köpa? Har för mig det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 21 Mars , 2009 Har du inte en dyvika redan, vilket jag förmodar. Så plasta igen hålet bara. Enkelt och klart Nej jag har inte läst hela inlägget, så det kanske inte finns en sådan sedan tidigare! Isf, finns det hjälp att få på vilket varv som helst. Kolla runt lite och du finner telefonnummer till massor, även nära tror jag. Min dyvika sitter på utsidan och är av mässing, använder gängtejp när jag skruvar dit den. Läcker inte det minsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2009 Att det skulle va sanwich (dvs två plastlager med mellanliggande cellplast) har jag svårt att tro. Det är väl inte speciellt vanligt i denna del av skrovet. Jag hade det visserligen på min gamla L32:a, men dom var ju lite speciellt byggda. Fördelen med den dyvikan du visar är att pluggen sitter kvar i hålet om man inte skruvar ur den för långt. De gångerna jag har monterat en dyvika från utsidan har jag använt den med beställningsnr. 4642-2 (hjertmans) http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=587&artname= Nackdelen med den jag valt är att det är skruvmejselspå och att den har en lös plugg. Är ju konservativ seglare och vill ju inte ha något som sticker ut i onödan. Sikaflex som tätning och rostfria plåtskruv. När du monterar dra inte skruvarna så mycket du kan direkt. Dra så att det blir mellan 1 och 2 mm mellan dycikans fläns och skrovet. låt sikan härda och dra till skruvarna lite till efter det.Då får du en packning mellan dyvikan och skrovet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
darne 0 Postad 21 Mars , 2009 Oj! Jäklar vilka snabba och bra råd jag får. Tack! Skrovet är enkelt och massivt glasfiber med motorrummet direkt bakom. Nej det finns ingen dyvika idag. Hade först tänkt göra det enkelt och bara täta och dra i en ny rostfri skruv, men det kändes inte seriöst med gängan direkt i plasten, fast det kanske inte gör något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2009 Med den båten du har skulle jag nog kostat på mig en riktig dyvika och inte monterat en bult direkt i plasten. Det kanske fungerar helt ok, men jag hade nog inte ens kommit på tanken ens på min lilla båt (bilden uppe till vänster). Om det inte skulle funka med en bult gängat direkt i plasten - om några år - då kan det bli dyrt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Mars , 2009 En rostfri skruv med skapligt stor skalle kan man också använda. En oring eller packning av tjock gummiduk. Sen en mutter på insidan. Skruven ska vara så lång att den kan hållas med en tång och efterdras inifrån vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser