LadyAnnila 2 Postad 20 Mars , 2009 Presso kaffe är gott. Dessutom enkelt att fixa till även på sjön. Blev därför jätteglad när jag hittade en helt i rostfritt som dessutom är isolerad så att den inte blir varm på utsidan. http://www.bodum.com/b2c/pages/larger_view.asp?id=1328-16 Går att beställa från Danmark på www.bodum.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Mars , 2009 Kaffe ska kokas, punkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Mars , 2009 Okej, då vågar jag inte säga min mening! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 20 Mars , 2009 Fegis Först lägger man i en sockerbit, sedan fyller man på med kaffe tills du inte ser sockerbiten, sedan fyller du på med sprit tills du ser den igen. Hett kaffe och snabbitsocker funkar bra Tjo vad våren spirar, nu är den bästa tiden för fötterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Mars , 2009 Ussch!!! Bläh.. inget sånt för min del! Då får den i sådana fall vara ordentligt tillspetsad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Mars , 2009 Du fattade galoppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Mars , 2009 Jojo, men det ska fortfarande vara kokkaffe Sockerbiten smälter fortare då. Sen kan man fylla bränvin till brädden utan att den syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Mars , 2009 Du är en riktig gourmet du Terra! kan bara hålla med, brännvin är gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 20 Mars , 2009 Jag säger då det, börjar det bli uttömt på båtsnack? Har det talats nog om dyvikan, kylskåpet, vallasen eller strömmen hit eller dit? Nej naturligtvis inte! Vet någon om vilken båt man ska ha för en oceansegling?...NÄä. Vem orkar söka på el, eller värmare, eller uttern? 1000 trådar kommer upp, bara att läsa. Trevlig sommar säger jag bara Haha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 21 Mars , 2009 För oss som nu inte vill ha blaskigt kaffe och sump i truten undrar jag vilken malning är bäst till dessa bryggare? Vanligt filterkaffe, Espressomalet eller finns det särskilt malet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 Mars , 2009 Det finns kaffe som är malet för presso-bryggarna. Det skall vara lite grövre malt än till en vanlig filterbryggare. Vi har fått tag på en gammal manuell kaffekvarn, fyrkantig i trä med en tratt o vev på taket och en låda för det malda undertill. Den ger perfekt grovlek för presson. Sen kan man väl säga att Presso är den moderna tidens kok-kaffe. Kokande vatten som slås över bönorna. Allt får stå och dra en stund sedan pressar man ner bönorna i botten så man slipper tugga dem. Sobril, du kan göra kaffegök på pressokaffe oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 24 Mars , 2009 Låter perfekt! Jag har en sådan kvarn stående någonstans. Det blir till att exprimentera till helgen. Även kask med pressokannan skall provas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 24 Mars , 2009 Själv är jag svag för snabbkaffe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 10 April , 2009 Jamen Te då, är det bannlyst på sjön eller..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 April , 2009 Dricker bara espressokaffe på färskmalda bönor allt annat tyckar jag är blask. Att släppa ner maskin och kvarn till båten är otänkbart men espresso kaffe går faktiskt ha i liten förvärmd termos visst förvinner creaman och kaffet får lite av mörk chokladsmak men det är fullt drikbart och betydligt bättre än både kok och brygg blask som bara smakar garvsyra. Espressokaffe går även bra att dricka kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 April , 2009 Presso kaffe är väl ok, men något som blir både bättre och godare är att använda en perkulator. Espressokaffe används då och det blir som en espresso på en bra kaffebar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 20 April , 2009 Någon som provat detta filter? http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4461&art=1454375 Känns smidig men 200 bagis är lite dyrt tycker jag... Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 Maj , 2009 Som alternativ till Espresso tycker jag att en mockabryggare fungerar bra. En sådan här: http://www.undergroundartproject.com/blogpics/bialetti.jpg När det är fler än en eller två koppar som skall bryggas har jag fått tag i en perkolatorbryggare som jag kan ställa på spritköket. Även det är helt OK kaffe Hemma dricker jag endast espresso på nymalet och är lite kaffesnobb men till sjöss får man ta det som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staalis 0 Postad 29 Augusti , 2009 Var hittade du perkulatorbryggaren? Jag har en som jag hittade på en utförsäljning på Gotland men aldrig sett dem varesig förr eller senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skuggteckning 0 Postad 9 Februari , 2010 Ikeas presso är lätt prisvärd. Nuförtiden finns ju pressiadokaffe som är anpassat till just press-varianten av kaffebryggare. Som gast på te-galnings båt så har jag fått nöja mig med snabbkaffe hur länge som helst, men den här sommaren blir det ändring! Och nåde den som vågar förstöra mitt kaffe med brännvin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2010 Är också kaffeälskare men skulle ändå vilja vända på det och säga..fan ta den som förstör mitt brännvin med kaffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Februari , 2010 Jaså. :-) Jag brukar retas med mina vänner genom att fixa riktigt te, med löste och bryggpåse, men köra snabbkaffe för övriga. Det finns iofs Cappuchino i snabbkaffe.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 11 Februari , 2010 Håller helt med! Egen espresso på nymalda bönor är heligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theresep 0 Postad 15 Februari , 2010 Jag har en tålig och bra pressokanna i båten. Kan verkligen rekommendera denna, lätt att få ren och håller värmen bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelidalen 0 Postad 11 Mars , 2010 Hittade denna, någon som testat? http://www.kaffebiten.com/colors.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 14 Mars , 2010 Pressokaffe är klart underskattat men denna införskaffade jag mig för ett tag sen och är snäppet värre/bättre. en god espresso vart man vill när man vill. Handpresso //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 10 November , 2010 Jag har tittat lite på Moccabryggare, finns ju upp till 12 koppars storlek. Någon som testat denna? Sägs vara nästan lika bra som espresso. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 November , 2010 Håller helt med Nikitalord, kaffe som inte är espresso kan i princip bytas ut mot varmvatten. Blunda och smaka själva! Det finns en förträfflig produkt, Nescafe espresso i en liten ask med 15 enkoppsrör, smakar ok och är lätt att ta med. Har haft med sådana till både usa och kina, länder som inte serverar riktigt kaffe. Vill man ha sprit till så tycker jag grappa är bra, skapligt drag i smaken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser