elektrikarn 123 Postad 20 Mars , 2009 Hej godvänner. Har otroligt nog lyckats installera fugawi global map4.0 på en liten pc komplett med clas i sjön gps-puck. Otroligt nog fick jag i gång det med sjökort och allt,gps:en hittade position (trots att jag sitter inomhus) men någonstans måste jag gjort fel. Problemet är följande : fugawi anser att jag gör ca 3,3 knop samt att höjd över havet varierar mellan -20meter-260 m ö h är ganska säker på att jag sitter stilla (och åker inte hiss heller för den delen). Nu kan jag inte låsa den på ett sjökort heller utan den hoppar bara tillbaka till stora kartan som visar min position (finns inga sjökort över min bostad) hm? någon som kan med dessa tingestar? i så fall vore det snällt om ni skrev en rad. Väldigt tacksam i så fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 20 Mars , 2009 Hej Att den hoppar beror på att det inte blir någon ordentlig fix. Det får du när du rör dig alldeles så lite. Att den hoppar till den stora kartan beror på att du inte har något sjökort över din position. Du kan på vänster verktygslist ställa om Fugawi om det ska byta karta automatiskt. MVH L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 20 Mars , 2009 Låter illa! Du har väl hjälm och säkerhetsbälte på dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 20 Mars , 2009 Har löst det med kartan(bockade bort autoladda) så nu kan jag komma åt sjökorten . Däremot gör jag fortfarande 3.6 knop samt åker upp och ned i höjdled ,behöver nog både fallskärm o flytväst om det här fortsätter- förslag någon ? från en lätt åksjuk elektrikare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 20 Mars , 2009 Skall försöka vara lite seriös :-) Det är inte så att du kör något inlagt demo eller ruttprogram? Det var ett tag sedna jag körde Fugawi (båten under renovering) men jag hade likande problem och då var det fallet. Vad händer om du tar bort GPS, kör den på som vanligt? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 Mars , 2009 Lydde rådet att starta utan att ha GPS-pucken isatt,väntade en stund för att sedan plugga in den. Hittade då åt rätt position samt hastighetsmätare visade 0 och höjdmätare höll sej stilla, jippie , men när efter ca en timme (när skärmen gick i energispar) tände upp den och då var felen tillbaka, hmmm mystiskt , är faktiskt lite beroende av hastighetsvisningen då min båt saknar logg. Några fler fiffiga ideer? Undrar ödmjukast Elektrikarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 Mars , 2009 Men vänta lite! Du säger att du inte har några sjökort över din bostad. Vad hastighets- och höjdmätare i så fall visar kan ju inte vara relevant. Tror att ditt problem försvinner när GPS-en är positionerad i något av dina sjökort. Eller har jag missuppfattat problemet? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 23 Mars , 2009 Njae, har laddat in fler kartor (landkartor mm) har ett kort skala 1:250 000 där min bostad7position syns. efter ett tag får logg o höjdmätare spel,mystiskt. kom gärna med fler ideer mina tog slut i lördags. på fugawis hesida står det något om att ladda ned höjddata vad det nu äär för något och om det verkligen är nödvändigt? mvh förvirrad elektrikar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 23 Mars , 2009 Hastighetsfenomenet har jag upplevt i bilen. Ibland visar den 7 km/h fast jag står still. VAd gäller höjden fattar jag ingenting. Du kanske sitter på en flatbottnad stol där hemma? Jag skulle nog stänga av höjdangivelsen. Passar mest till klättring och sånt. Inte ofta man flyger så högt med en båt att man behöver räkna in höjden för att planera landningen ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 23 Mars , 2009 sitter i en snurrfåtölj ,gps-pucken ligger dock i fönstret , tror inte det är orsaken men man vet ju aldrig.... Höjdmätaren går inte att bocka bort för då tappar jag Fart o kurs med. Mysteriet tätnar.... MVH snurrig Elektrikar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser