Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
caspero8

Båtplats?

Rekommendera Poster

Någon som känner till om det kan finnas en båtplats i sommar för en Comfort 30? Gärna området Vaxhom-Åkersberga-Ljusterö i så fall.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min farfar har en plats i åkersberga till uthyrning, dock är den platsen för liten. Där gäller max 8m lång och 2.5(?)m bredd. Är någon intresserad kan ni höra av er :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh... Ok, Comfort 30 är drygt 9 m lång och 3 m bred.... Någon som har kontakter? Båtklubbar är rätt svårt att komma in i, krav på at bo på visst ställe osv.... Marinor typ Svinninge.... 20 tkr för en åretruntplats? Märkligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök dig söderut om det inte skrämmer!
Strax utanför Nynäshamn har man båtplats och vinterplats/uppl. för 1200 :-/ år eller strax under.
Men det är ju en bit förstås. 4M till havs. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nynäshamn, varför inte, börjar snart bli desperat... :-) Skojar, kan vara ett alternativ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på www.smbf.org (saltsjön mälaren båtförbund) och klicka dig vidare till medlemsklubbar.  SMBF organiserar över 250 klubbar med fler än  50000 medlemmar i Mälardalen.  Sedan är det bara att ringa runt till klubbarna och fråga, det borde inte vara något problem att få en plats någonstans.  Jag är själv vice hamnkapten i en av innerstadens klubbar, och vi har sällan mer än två års kötid, oftast bara ett, och det är som sagt mitt i stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft plats på Svinninge marina några år och står på kö för plats igen troligtvis nästa år. En land och sjöplats för din storlek kostar ca 10 000 kr/år. Dock har de börjat att ta ut dubbla avgiften första året - därav 20 000 kr/första året.

Jag hade en plats i 5 dagar i fjol sommar pga ett tänkt båtköp. När jag fick se båten var den i stort sett en skrothög. Jag fick lösa ut mig från platsen med ett antal kronor. Hade jag behållt platsen hade jag sparat 6 500 kr om jag hyrt ut den i andra hand. Skrikandes

Får du inte tag på nån plats kan jag kanske fixa en andrahandsplats på Svinninge marina för sommaren 2009.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vilka pengar ni betalar!  Gå med i en idéell båtklubb istället, kostar betydligt mindre men du får bidra med en del eget gratisjobb så klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica

Hur mycket måste du ställa upp i din båtklubb?

Vad gör ni och hur ofta?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag befriad från det mesta, eller kanske inte ändå, sitter ju i styrelsen och utför egentligen väldigt mycket arbete.  Men för medlemar gäller:

På våren har vi tre sjösättningsdagar där vi sjösätter runt 50 båtar per gång (lördagar).  Dessa är uppdelade i två segelbåtslag och två motorbåtslag som använder sig av klubbens sjösättningsvagnar för att få fram båtarna till vår egen mobilkran som lyfter dem i plurret.  Alla hjälps åt till sista båt är sjösatt.  När de tre sjösättningarna är klara har vi en allmän städdag av varvet med obligatorisk närvaro.  Till hamnen brukar jag kalla runt 8-10 personer för inoljning av bryggor m.m.  När allt är överstökat har vi sjösättningsskiva som inte är obligatorisk Flört men det är ju roligt om alla kommer.  Brukar vara runt 130 personer som äter räkor, dricker alkoholhaltiga drycker och ljuger varandra fulla.  Sedan rullar säsongen på och hösten närmar sig.  Tre upptagningsdagar och något vi kallar bockplockardagar.  Tisdagen innan den egna upptagningsdagen så samlas gänget klockan 18.00 för att röja varvsområdet, städa, flytta vagnar m.m. Och så klart, plocka fram de egna bockarna.  Det är ingen allmän städdag av varvet på hösten, men vi kallar några för lite småstädning, målning av hus och annat.  Även till hamnen kallas några för att ställa den i ordning.  Man kan räkna med en till två arbetsdagar per år förutom sjösättning och upptagningsdagar.  Ännu så länge har vi inte haft nattvaktande och det beror på att vi är så många som bor på våra båtar i klubben så tjuvarna vågar sig inte dit.  Men våra två närmaste båtklubbsgrannar samarbetar idag och vi har planer på att ansluta oss, så då får man nog räkna med 1 - 2 nätter per säsong också.

Glömde bort det viktigaste!  På hösten efter upptagningarna har vi vår ostskiva i klubbhuset, lika rolig som vårfesten och nya historier att berätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så har vi ju vår bryggseglarklubb.  Det grillas friskt på bryggorna vill jag lova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft båt - en L32;a - på Svinninge Marina i ett antal år. Det kostar ca 10 000 kr/år för land och sjöplats inklusive allt. Inga åtagande. Sjösättning och upptagning när du själv vill. visserligen tillkommer en kostnad på 200 kr (ingår i de 10 000) om man sjösätter/tar upp på annan tid än ordinarie sjösättnin/upptagningstider. Om man tar upp med mast på betalar man de 200 kronorna men då kan man välja dag och tid för sjösättnig/upptagning.

Det finns el på bryggorna och på land på vintern innom rimligt avstånd, Vatten på bryggorna och några få tappställen på vinterplatserna. Sugtömning och tömningställe för typ pottipotti, miljöstation och container för skräp, samt soptunnor vid bryggorna och på vinterplatserna. Toalett och omklädningsrum med duchar.

Transportkärror av olika slag och några släpkärror för transport innom området. Svinninges speciella båtvagga att hyra vid behov. Möjlighet att hyra lastare för lyft på arbetstid.

Ett antal externa firmor inom olika verksamhetsområde finns inom området där man kan köpa grejor eller få hjälp med olika tjänster. Gott om parkeringsplatser på sommaren och inga problem med parkeringen på resten av året.

Inhägnat område med vakt som besöker och går över området oregelbundet några gånger per dygn. Jag köpte ett renoveringsobjekt på Marinan och fick överta platsen. Var mycket på Svinninge första året och bodde mycket i båten - även när den stod på land. Jobbade både sent och tidigt och fick legitemera mig många gånger innan vakterna började känna igen mig - till slut tom på rösten ( mitt hemlamnds vilda tungomål - bohuslänska - är omisskänligt).

För mig som bor 50 mil bort är det perfekt och det blir inte så hemskt mycket dyrare än jag var van vid i den komunala hamnen där jag ligger och där jag får fixa allt själv och betala de olika sakerna separat. Då saknas dessutom många faciliteter som mastkran, mastskjul, sugtömning, vakt mm.

De senaste två åren har man infört att man tar ut dubbel avgift för vinterplatsen första vintern och från i år dubbel avgift på sommarplatsen första sommaren. Men det är en engångskostnad.

Skulle jag haft båten i din klubbhamn så hade kostnatsläget blivet ett helt annat. Du skriver inte vad det kostar för sommar och vinterplats eller medlemsavgiften i klubben, men de avgifterna är nog lägre än totalkostnaderna på Svinninge Marina.

Jag är medlem i Munkedals båtklubb. Medlemsavgift 200 kr/år. Landplats (i eget ägt båthus) inkl sjösättning och upptagning 1900 kr/år. Då har jag 25 distansminuter sjövägen, försummbart. Landvägen är det 4 mil enkel resa dvs 8 mil för varje besöksdag - inte helt försummbart.

Skulle jag varit med i er klubb hade kostnaderna för min sjö och landplats blivit enorma.

Dels har jag 50 mil enkel väg och dels har inte min ork varit så stor de 10 senaste åren. Det är en helt annan sak om man bor i närområdet, då man måste sätta till minst 5 dagar/kvällar för det som man måste göra för klubbens räkning och bor man i närområdet är det ju på fritiden.

Skulle jag göra vakt en vardagskväll mitt i veckan skulle jag behöva ta ledigt 4 arbetsdagar.

En resdag, sen orkar jag inte gå vakt på natten efter resan utan måste resa en dag i förväg. dagen efter vaktnatten orkar jag inte köra hem utan måste ha en vilodag och så en resdag hem. Skulle jag ta tjänsledigt blir det nog ett löneavdrag på ca 6000 kr. Därtil kommer resa på 100 mil. Så för mig skulle det bli förfärligt dyrt att ha båten på en klubbhamn, eller så går stora delar av mina 25 semesterdagar. Det behövs ju dessutom lite tid till båtjobbande också. Men jag är ju ett specialfall i sammanhanget.

Det var från början min svärson som flyttade från en båtklubb i Vigbyholm till Svinninge. Dels var det nästan en dagssegling innan man kom ut och dels var det så byråkratiskt och omständigt med jobbet i klubben vid sjösättning, mastning mm att han, som är en välorganiserad och effektiv man, höll på att bli fullkomligt galen över den i onödan utdragna process som jobbet innebar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alltid att skicka en ersättare vid arbetsplikt eller att sälja sin vaktnatt till någon annan klubbmedlem för 500:-

Sommarplats inklusive den årliga medlemsavgiften är 1450:-  Då ingår båtplats, fri el och vatten på bryggorna, ett välutrustat klubbhus med kök, micro, spis, ugn, kyl och frys, toaletter m.m.  Stor uteplats med paviljong och tillhörande webergrillar.  Ett välutrustat ställe med andra ord.  Behövs ett extralyft av båten av någon orsak, så kostar det 300:-

Vindersäsongens pris avgörs av stans priser för markhyra per m2.  Men i dagsläget betalar jag knappt 3000:- för upptag, markhyra för 32 fot, el för laddning av batterier, mastförvaring och sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica: Båtplats mitt i stan till rimlig kostnad. En liten dröm som jag som bäst jobbar på. Få se hur det går. Ska ju helst vara gångavstånd hem då förstås typ i Långholmskanalen, ska man ändå åka bil är det billigare bränsle att använda bilen första sträckan uti skärgårn. Men har man gångavstånd så står man ut med transportsträckan.

Ligger just nu på http://www.wik-inn.se/ straxt norr om Nynäs. Kostar en slant, men inte extremt mycket. Man bestämmer själv exakt när båten ska i och upp och inga vaktnätter. Finns t o m en SL buss 5 gånger om dan om man vill starta semesterseglingen utan att ha bilen stående på varvet.

Senast ändrad av Anders_St | 22 mars 2009 | 18:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju detta egentligen bara en retorisk fråga.

Som jag ser det så är det inte så stor skillnad mellan vad det kostar på Svinnige Marina, med tanke på allt man har tillgång till och hur enkelt allt fungerar.

Visst kan man spara några kronor genom en båtklubb under förutsättning att man gör en del jobb själv och man kan anpassa sin tid till det som klubben bestämmer.

Om jag skulle ha båt i Stockholm och enda tjangsen va en båtklubb, så får man ju anpassa sig till verkligheten, men för min del skulle det inte va billigare än dyra marinan.

Var lejer man en person i Stockholm för 500 kronor för en arbetsdag eller en natt?

Är det bestämda dagar för sjösättning och upptag?

Vi som bor i obyggden brukar va vana att klara oss själva och vi bestämmer alltid själva när vi skall sjösätta och när vi skall ta upp, precis som på dyra marinan. Här hemma finns det alltid maskinförare av olika slag. Kan inte den ene så kan den andre.

Så fungerar det även på båtklubben i Munkedal. Bestämda sjösättnings och upptagningsdagar. Passar inte dom tiderna finns det två gubbar som jobbar dagtid. Det är bara att göra upp dag och tid - kostar inget extra.

Snart är det vår och när jag får tillbaka ratten, som är på reparation, skall jag ut och provsegla. Nästa år blir det kanske Stockholms skärgård för några år frammåt. Jag har varit i alla ändar av den skärgården, men har oerhört mycket kvar att se. Här hemma känner jag alla grunden, så här blir det inga överraskningar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man lejer inom den egna klubben, och tro mig, det är inte alls svårt att få folk att ta nätter för en femhundring, många i grannklubbarna som gör så.  Visst, Marinor har sina fördelar och idéella klubbar sina.  De senare är kul på så vis att det är vårt eget, det föder en sammanhållnig, vår egen klubb du vet.  Men för dryga 4000:- har jag plats året runt med sjö och torrsättning.  El och vatten sommar som vinter, ett fullutrustat klubbhus med komplett kök där man kan laga och förvara mat samt frysa klampar.  Och massor med annat.  Men som sagt, det blir till att lägga lite egen kraft eller åtminståne se till att ha ersättare vid dessa tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jo, det är bestämda datum för sjö och torrsättning, men man kan välja på tre, men det brukar betyda att först upp, sist i.  Men det beror också vilken varvsplats man får, vissa är mer flexibla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart! Tack för konkreta tips och kloka kommentarer! Fick en plats på Ljusterö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...