Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Teoo

Tanka färskvatten i andra hamnar, OK?

Rekommendera Poster

Hur brukar ni göra då ni reser runt med att tanka färskvatten i andra hamnar? Jag skall segla runt i Bohuslän och sydnorge i maj men tänker ligga mest i naturhamnar. Var får man då tag på färskvatten till vattentanken? Köper man eller tankar man bara på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har en motor- eller segelbåt men om man tankar bränsle brukar man i de flesta fall (Ostkusten) få ta vatten gratis på macken. I annat fall kan man få betala 10-30:- per tankning.

Jag har ibland gått in i en gästhamn och tankat vatten och sen åkt därifrån. Inte så snyggt kanske men i den staden lägger jag ganska mycket pengar på annat så kommunen som äger hamnen går inte back på mig ialla fall. Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag brukar vara noga med är att kolla så att det är kommunalt vatten och inte från egen borrad eller grävd brunn vilket kan förekomma i skärgården. Orsaken är att kommunalt vatten åtminstonne har vissa kvalitetskrav vad avser bakterie mängd vilket du aldrig kan vara säker på i en egen brunn. Tillväxten i din tank och ditt vatten system kan gå snabbt om du får in bakterier.

Bara ett tips !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de flesta ställen är det bara att tanka på, på vissa ställen tar de som sagt nån tia betalt. Jag har aldrig blivit sjuk av vattnet i någon hamn, i något land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Teoo

Efter att du fått svar från ett antal Stockholmare, som i och för sig har rätt i det dom skriver, skall du få svar från en Bohusläning.

Du kan lungt gå in i de olika hamnarna, både i Bohuslän och norska sörlandet och tanka färskvatten. Vattenkvalliten är god. Sotenäs tex brukar komma högt upp i prislistan i de tävlingar som hålls när det gäller renat vatten.

I de fall man tar extra betalt för vattnet, sitter det en myntautomat. Vill minnas att det fanns en sådan på GBM´ s brygga i Havstensund. Finns det ingen myntautomat så är det bara att tanka precis som ChristerN säger.Jag tror inte att varken du eller Christer behöver ha dåligt samvete.

Naturhamnarna på Norska Sörlandet är i form av komunalägda sk friararealer. Där finns tom bryggor att ligga vid. Seglar man utom säsongen, som jag ofta gör, kan man tom ligga längs med bryggorna, något vi bohusläningar helst gör.

Att vi helst vill ligga längst med beror på att vi är lata, Flört och inte i onödan vill hålla på att slita med tunga ankare och ådra oss onödiga ryggskott mm.

Funderar själv på att segla till Norska sörlandet till sommaren, men troligtvis i Augusti. Får du se en konstig båt, med masten i sittbrunnen då kan det möjligtvis va jag.

tommy

ytterst lättjefull

post-945-1394235837,9964_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...