Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Zeeker

Förlänga antennsladd till VHF?

Rekommendera Poster

Jag har monterat min VHF-antenn fel och behöver flytta den.

När jag monterade den så tänkte jag Den här flyttar jag aldrig så jag kortar av sladden

Japp, så är det...

Jag vet att alla skarvar försämrar signalen men hur mycket? Bör jag låta bli?

Jag tänkte göra en förlängning och sätta ihop med en dubbelhona.

Nån som har några erfarenheter eller rekommendationer?

Tack på förhand.

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har några andra skarvar på kabeln och gör en bra skarv med riktiga kontakter ska det inte vara några problem.
Har du segel eller motorbåt?? på en motorbåt lär radiohorrisonten vara största problemet då antennhöjden blir begränsad.
På en segelbåt ute till havs vill man kanske ha maximak efekt och vill då undvika förluster i skarvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några funderingar.

Måste du flytta antennen så är det bara att skarva. Kan du få skarven inomhus är det ju bättre än om det regnar på den, mindre risk för korrosion. Rätt gjort så tappar man inte så mycket effekt. Men skarvlöst är ju klart bättre.

Köp inte billigaste kontaktdonen utan några som man skruvar fast med hylsa. Jag försökte titta på www.elfa.se Kontaktdon -> Koaxialkontaktdon -> Serie UHF.
Men hittade inga bra som inte kräver s k crimpning dvs att man klämmer fast kabeln i kontaktdonet med en speciell tång. Vet inte om någon annan på forumet vet någon bra koax-kontakt av bra kvalitet som kan kan montera själv med normala verkyg i en trång båt....?

Bara skala av och löda ihop kabeländarna....? Mja, mjo. Knepigt att få det helt bra med koaxkabel, risk för kortslutning eller dålig kontakt. Skulle nog rekommendera kontaktdon.

Det finns en magisk elektrisk egenskap som heter impedans. Om vi struntar i exakt vad det är så ska den i alla fall vara samma i hela kedjan radio<->kabel<->antenn.

Utgången på radion och antennen är gjorda för 50 ohm impedans. Då ska både kabel och kontaktdon också vara det. Fel impedans märks (nästan) inte om man mäter med likström eller om man bara tar emot radio. Men om man sänder så studsar en del av radioeffekten tillbaka in i radion vid skarvar mellan olika impedanser. Gamla radioapparater kunde gå sönder av sådant, modernare märker vad som är på gång och drar ner uteffekten så de inte går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skarva är inte farligt, om det görs rätt. Anders har helt rät i allt han säger. En liten grej bara med kontaktdon. En rätt crimpad kontakt blir bäst. En lödd blir sällan bra i längden och en skruvad blir nästan aldrig bra... nånsin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte undvika att skarva helt och hållet? Köp en ny kabel med erforderlig längd.

Senast ändrad av peakpeak | 07 april 2009 | 20:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...