illern1 1 Postad 19 Mars , 2009 Snuskigt likt en Maxim eller snarare sagt Fenix turbo http://www.blocket.se/vi/20745421.htm?ca=14_s //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 19 Mars , 2009 Eller varför inte en Eagle Family. stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 16 April , 2009 Tjena, Fenix Turbo hade inte akterruff utan drevdrift och akterdäck vill jag minnas - men visst är det en Örnviksbyggd Eagle Family... en tämligen udda fågel som jag tror byggdes i 10-15 exemplar. Tror att den fick förarplatsen på andra sidan, dubbel förarstol och enkel passagerarstol, motor med rak axel och eventuellt reducerad volym i midkabinen . men jag kan ha fel. Blev ingen hit på 1990-talet då noll fokus las på driftsekonomi och miljömål på den tiden... våra Maximer har verkligen renässans numera...wow! /TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 17 April , 2009 Nog finns det Fenix turbo med akteruff jag har en kompis som äger 1.Det sitter en tdm30 med drev och bäddarna ligger på varsin sida om maskin. //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 17 April , 2009 Tjena, Fel av mig, Fenix Turbo Aft Cabin har mycket riktigt akterruff - vilket Fenix Inspector däremot inte har och det var den modellen jag blandade ihop det med....sorry! /TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 18 April , 2009 Blev nyfiken så jag mailade dom som säljer båten och frågade och fick det här som svar. Båten är byggd av Ingvar Aronsson. Han var tidigare ägare av Omega-konceptet. D.v.s. han byggde Omega segel- båtar i halv-resp. helfabr.. Han köpte ut båtformen från Br. Börjessons konkurs och skulle fortsätta att tillverka den av Pelle Petterssons ritade båten Famly. Konkursen förbjöd fortsatt tillverkning enl.ursprungskonceptet. Ingvar:s tanke var att förlänga båten 80 cm och därigenom kringgå förbudet. Vi träffade en överenskommelse att jag skulle få det första ex. av den förlängda versionen om han fick bygga skrovet i två delar så att båtlängden blev 860 cm. och använda skrovet som en modul för att kapa båtformen och skarva den med den nytillverkade skrovet som mall. Nu höll ej överenskommelsen, pengarna tog slut och jag löste ut båten, som då ej var färdig, i aug. 1995. stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser