Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
illern1

Båtmodell

Rekommendera Poster

Tjena,

Fenix Turbo hade inte akterruff utan drevdrift och akterdäck vill jag minnas - men visst är det en Örnviksbyggd Eagle Family... en tämligen udda fågel som jag tror byggdes i 10-15 exemplar. Tror att den fick förarplatsen på andra sidan, dubbel förarstol och enkel passagerarstol, motor med rak axel och eventuellt reducerad volym i midkabinen . men jag kan ha fel. Blev ingen hit på 1990-talet då noll fokus las på driftsekonomi och miljömål på den tiden... våra Maximer har verkligen renässans numera...wow!

/TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog finns det Fenix turbo med akteruff jag har en kompis som äger 1.Det sitter en tdm30 med drev och bäddarna ligger på varsin sida om maskin.

//illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev nyfiken så jag mailade dom som säljer båten och frågade och fick det här som svar.

Båten är byggd av Ingvar Aronsson. Han var tidigare ägare av Omega-konceptet. D.v.s. han byggde Omega segel-
båtar i halv-resp. helfabr.. Han köpte ut båtformen från Br. Börjessons konkurs och skulle fortsätta att tillverka den
av Pelle Petterssons ritade båten Famly. Konkursen förbjöd fortsatt tillverkning enl.ursprungskonceptet. Ingvar:s
tanke var att förlänga båten 80 cm och därigenom kringgå förbudet. Vi träffade en överenskommelse att jag skulle
få det första ex. av den förlängda versionen om han fick bygga skrovet i två delar så att båtlängden blev 860 cm.
och använda skrovet som en modul för att kapa båtformen och skarva den med den nytillverkade skrovet som mall.
Nu höll ej överenskommelsen, pengarna tog slut och jag löste ut båten, som då ej var färdig, i aug. 1995.

stjarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...