Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
PeterSpeed

Aquador 26HT

Rekommendera Poster

Jag är redo att köpa en Aquador 26 HT bättre begangnad. Ser nu att det finns 19st till salu på Blocket. Dessutom finns det 13 Aquador DC, så totalt drygt 30 st Aquador 26 på blocket. Det ska vara dieselmotor och gärna en årsmodell mellan 03-05. De ligger i pris mellan 1-1,2 MSEK. Det känns som att det är köparens marknad. Just nu så verkar köparna vara väldigt avvaktande. Det verkar som att det är få som än så länge går iväg till försäljning. Frågor:

1. Vad tror ni om prisutvecklingen på dessa båtar i år?

2. Hur mycket kommer de gå ner?

3. När är det läge att göra köpet?

post-10008120-1394235825,9329_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om båtarna kommer att gå ner i år?! Tveksamt då kronan e så låg! Tror snarare då nyförsäljning minskar så borde begangnatpriserna kanske gå upp, om inte så bör dem inte rasa.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du är varken den första eller siste som frågar om priser och prisutvecklingGuld på båtar. Jag skriver som vanligt att priset på en båt är fråga om tillgång och efterfråga kombinerat med förhållandet mellan säljare och köpare. Anser sig säljare och köpare vara överens om att något så (egentligen) oväsentligt som priset så är detta därmed också det rätta. För en båt är inte en vilken dussinprodukt som helst utan något som har med livstil och livskvalitét att göra. För den som gillar sjön och sjöliv är det (enligt mig) en båt en del av ljuset i tunneln under kalla, grå vinterdagar. Därav mitt hittills ganska karga inlägg.

Givetvis har du rätt i att alla saker även båtar har en prisbild. Men det är inte det viktigaste. I fråga om båtar måste rekviskit såsom underhåll brukbarhet och sjösäkerhet vara i fokus. Sedan kommer givetvis inköpspris, underhållskostnader osv. Men det var inte det som du ville få ventilerat.

På din första fråga blir mitt svar att prisutvecklingen alla båtar som det finns en uppsjö på är dämpande. De som måste sälja kommer givetvis att sänka sina utpriser. Hur mycket är upp till var och en. Men som sagt/skrivet priset är inte allenarådande. Det är bättre att betala lite mer för ett objekt som har den utrustningen man söker samt har det underhållet som man förväntar sig av en båt.

2. Tittar man på priskriget som för närvande verkar finnas i Stockholmsregionen. Så säljer en del handlare ut begagnade båtar under det som de betalade för dessa när affären gjordes upp i höstas. Men på privatmarkaden verkar inte prisraset gått igenom utan många privatsäljare tror att just deras försäljningsobjekt är unikt och håller i många fall högre pris än marinorna.

3. Affären skall (bör) du göra innan solen skiner och alla vill vara på sjön.Blir det en pissommar och det det regnar så är båtarna svårsålda. Medan dom går åt som smör i solsken ifall solen skiner. Vi är tyvärr ganska irratiionella i våra inköp (oftast).

Slutord: Att det fins 19 Aqvador på blocket betyder inte nödvändigtvis att det finns 19 st som är i det skicket, har den utrustning och har haft det underhåll som du vill att en båt skall ha. Det gäller med andra ord att leta fram den som just du (och ännu hellre din familj) vill ha. Sedan är det bara att ta ett beslut om hur mycket får det kosta och hoppas att säljaren har samma uppfattning. Lycka till med ditt/ert båtköp/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter,

Jag köpte själv en Aquador 26HT årsmodell 2003 med diesel KAD44 i september och betalade 875.000 kronor. Den har all dyr extrautrustning som dessa båtar brukar ha (elankare, bogprop, GPS, VVB, mm) och såldes av en firma i Stockholm. Den fanns till salu hela förra sommaren, från början för 1150.000 kr.

1. De som begär priser på 1,1-1,2 miljoner tror jag kommer att behöva gå ned en bra bit. Problemet för säljarna är att de flesta som vill ha denna typ av båt och har råd att betala så mycket redan köpte medan aktiekurserna stod högt 2005-2007. Då såldes rekordmånga nya båtar, som nu har några år på nacken -- många har upptäckt att de inte använder båten så mycket som de trodde, eller att lånen är dryga att betala. Därför finns många säljare. Däremot knappast 30 köpare i vår, kanske inte ens 10 som är beredda att betala en miljon. Däremot finns säkert 100 som skulle vilja göra ett fynd för 500.000 kr (om de bara fick sin gamla båt såld).

2. Vi satte ett tak på 900.000 kr för den båt vi ville ha och fick den nästan. Hade hellre velat ha en med D6-motor, men den säljaren hoppas på mer betalt nu i vår... Med tanke på att det finns flera 26 HT från 1998 ute för kring 700.000 kronor så tror jag att även nyare båtar kommer att falla nedåt den nivån. Tankeväckande är att år 1998 kostade nya 26 HT bara 655.000 kr men sedan steg priset brant, delvis på grund av stigande oljepriser (dyrare plast).

3. De som inte fick sålt förra året (det var lika många till salu då) hoppas nog att de ska få sålt när det blir soligt i maj. Vill du kunna pruta rejält så vänta iskallt tills veckan efter midsommar -- då inser några av de som inte fått sålt att de inte kommer att få sålt till sitt höga pris... Att pruta 20-30 % tycker jag är fullt rimligt -- det gör folk på begagnade bilar.

Men jag håller med föregående inlägg om att bara bjuda på de båtar du verkligen vill ha. Jag valde två som hade all extra utrustning jag ville ha och skickade samma besiktningsman till båda. Skrämmande vad mycket som kan vara trasigt redan på 4-5 år gamla båtar, vilket ger bra argument för ytterligare prutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra båt...som du garanterat kommer att göra en bra affär på. Jag anser att det är köparens marknad. Det som talar emot är att räntorna är extremt låga och kommer att vara så inom en överskådlig framtid. Det innebär att det är billigt att lagerhålla och panikförsäljning inte behöver göras. Det gäller både handlare och privatpersoner. Det som talar för är att det är ett ganska stort utbud och båtar, som fortfarande för de flesta räknar som lyxkonsumtion och lyxkonsumtion sjunker kraftigt i lågkonjunktur. Folk sitter hellre med pengarna på banken. Det har sålt mer båtar än någonsin så att båtparken är ganska ny och nettoflödet av nya köpare är 0 just nu. Jag hade i din situation lagt mig på 20-30% under och erbjudit ett flertal säljare samma bud, sen är det bara at avvakta. Först till kvarn får dig som köpare.

Lycka till och hoppas du gör en bra affär

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Jonas. Om du vill göra en bra affär så vänta tills efter midsommar. Då kommer de motiverade säljarna gå ner rejält. De finns flertalet av båttypen till salu men antagligen mycket få köpare.

Lycka till och ha kul i köp processen. Dra ut på den.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, givetvis kan man dra ut på processen, nästa år eller om 5 år är den säkert billigare. Nu tänker jag inte dra någon fräckis vilken tydligt belyser vad som händer när man drar ut på livets höjdpunk eller ännu hellre höjdpunkter. Utan krasst konstatera att man lever just nu och just nu skall man vara tillfreds. För att ännu mer skruva inlägget dristar jag mig till att skriva lever du idag för att imorgon - nästa vecka - nästa år göra det du vill göra idag så lever du inte, utan endast överlever... ha de, lev väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor risk är det att den ''finaste båten'' finns kvar till Midsommar ???

Jag vänder på steken och påstår att NU eller igår  ska man köpa/titta på båt .

*Nu finns det tid att titta på många båtar , det är m.a.o för att få rätt känsla för var pengarna får sitt bästa värde . Underhåll och utrustning mm kan avvika kraftigt!

Att priser går upp eller ner är inget nytt , det är knappast därför du köper båt .

/JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro -- det klart att du har rätt att båtar inte alls bara är bra/dåliga affärer.

Men jag gissar (PeterSpeed har inte berättat något om sig själv) att han redan har en båt och är på gång att byta upp sig. Tror att det är normalt att man först testar båtlivet i en mindre båt?

Alternativt kan ju Peter hyra en båt ett par veckor i början av sommaren, medan han väntar. Man kan hyra en väldigt fin båt för de pengar som man tjänar på att ha lite is i magen när man köper båtar i miljonklassen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...