Gäst Henrik Postad 28 Juni , 2004 Hej! Funtar på att köpa en express, J/24 eller en dominant race eller nått annat liknade. J/24:an å dominanten ska tydligen kunna plana i hårdare vindar, nått som verkar kul. Planar en express under några omständigheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecma38 0 Postad 28 Juni , 2004 Hej! Köpte en Elvström 717 i slutet av förra sommaren och den planar utan vidare vid 7- 8 knop. Med bra segel och god vind kommer den upp i 15 – 20 knop. Ett alternativ kanske! Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 28 Juni , 2004 oj! låter otroligt intresant! Har ingen större koll på den båten men ser gärna att det går att övernatta i båten, även kanske att det finns nått enklare variant av en spis. Funkar båten att bo i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecma38 0 Postad 28 Juni , 2004 Ruffen är minst sagt spartansk. Är dock inga problem att bo i båten om man inte har så höga krav på komfort. Har dock själv aldrig övernattat i båten. Köpte båten i Köpenhamn och den förra ägaren har vid flera tillfällen seglat till svenska västkusten med familj utan större problem. Båten har fyra stycken rörkojer. Har själv en enkellågig lös gasspis i min och det funkar bra. Har funderingar på att skaffa ett rejält bomkapell för bättra på boendekomforten. Sittbrunnen är stor mycket på grund av att båten är så bred (3,23m). Svårt att hitta information om båten men här är en sida med lite information och länkar. http://kom.aau.dk/~mnie00/717/index.php?link=main Kolla in fladmule bland länkarna. I och för sig kraftigt modifierad men ändå. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 28 Juni , 2004 Japp finns ytterst lite info om den på nätet. Den verkar vara lite ovanlig/sälsynt. Hittade en bild på insidan av på båten och allt såg ju väldigt enkelt ut men det kanske skulle funka ändå. Funkar båten att seglas av bara 2 pers eller behöver man flera man på kanten när det börjar luta? Den känns kanske lite liten å oskyddad, vågar man ta ut den på större vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecma38 0 Postad 29 Juni , 2004 Det går bra att segla med bara 2 personer men 3-4 är bättre. Själv har jag den bara som en leksak och kommer inte att tävlingssegla trots påtryckningar. Har bara seglat henne i Öresund så jag har ingen erfarenhet av större vatten. Den känns inte så oskyddad faktisk just p.g.a. av sin bredd och sina stora ytor på däck. Har sett att en del har satt upp mantåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grimbo 0 Postad 29 Juni , 2004 Hejsan. Har inte seglat 717 men hört på omvägar att ..visst seglar den hyggligt fort på undanvind. Men på kryssen kan den vara lite knepig att få fart på. Om du väljer typ Express eller J/24 så finns ju klassförbund som kan hjälpa till med tips och trim. Dessutom är ju andrahands värdet ofta större på klassbåtar. Lycka till med ditt köp vad du än väljer /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 29 Juni , 2004 jo sant patrik. Det e så klart ett plus att Express klassen e så stor å att det seglas mkt tävlingar me dom. Tål att tänkas igenom detta. Men antar att 717 bjuder på en hel del mer spektakulär seglning, plana iväg i 15-20 knop verkar tufft8). 717 verkar även va billigare i inköp, om man nu hittar nån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grimbo 0 Postad 30 Juni , 2004 Visst måste det vara fräckt att surfa fram i dessa farter :-) och jag har inte sett någon express segla i de farterna fast det finns säkert någon som gjort det. Kollade lite efter 717 på nätet och där är som du säger...svårt att hitta något och någon till salu. Lite info fanns förvisso...se http://www.udkik.dk/yyshow.jsp?id=717ONEDESIGN&pr=591 Då de är byggda i Danmark kanske det är enklast att hitta någon där. ciao Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 30 Juni , 2004 tack för länken! för att segla i de farter krävs det ju att båten kan plana. Är osäker på att en exress gör de. Vilken båt ja nu än väljer så skulle det vara ett plus om den hadde denna egenskap. ha d! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecma38 0 Postad 1 Juli , 2004 Svar på grimbos inlägg. Stämmer att Kryssen är 717:s svagaste punkt. Däremot tycker jag att det där med andrahandsvärdet har spelat ut sin roll vid det här laget på en så pass gammal båt. Den stora värdeminskningen ju har redan varit. Jag rekommenderar vid köp av en Elvström 717 att lägga vikt vid seglen (gäller i och för sig vid alla köp). Att köpa en nya segel blir en dyr historia då storen är på hela 24kvm. 717 bär överhuvudtaget mycket segel. Jag har för mig att det har tillverkats omkring 180 exemplar av 717 och många av båtarna gick till Sverige. Har själv ingen erfarenhet av expressen men känner en som haft en sån och han var lite besviken på prestandan. Han har förövrigt en Dominant 95:a som har ett planande skrov. Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till! /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grimbo 0 Postad 1 Juli , 2004 Vad sägs om denna surfande snabbseglare? http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=21065&kid=3&tid= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 2 Juli , 2004 Tack för ytterligare info om 717! Grimbo, med en sån seglar ja ju om alla! Perfekt! 8) 1,33 i lys tal e inte dåligt. Hittade yterligare en båt på denna sidanhar inte hittat nått om den någon annanstans på nätet, fast den kanske är lite liten .. http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1025&battypID=7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fritten Postad 7 Juli , 2004 Ett annat spännande val är X79. Bred och snabb med Lys = 1.14. Även denna båt är dansk, så utbudet i sverige kanske inte är det bästa. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Karl-Oskar Postad 3 Augusti , 2004 www.x79.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Karl-Oskar Postad 3 Augusti , 2004 www.x79.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vidi 0 Postad 4 Augusti , 2004 Hej har själv seglar mycket klass med J 24. Bara båt och allt det där men ska man i huvudsak åka fort finns det annat. J 24:an kännns nog lite ute utanför i ndra sammanhang än i entyp :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 5 Augusti , 2004 x-79 an e het! Har så klart kollat in den också vidi berätta mer om J:24an. Har hört att den ska segla bra, att den även ska plana osv. Står den sig mot expressen å maxin? Hur menar du med att den inte hör hemma i sammanhanget? Funkar den att bo i? Har kommit in på en 3-årig utbildning som ja ska börja nu till hösten och kommer bli tvungen att skjuta lite på mitt båtköp. Har dock tänkt att köpa en laser jolle eller e-jolle å segla med under tiden:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst henrik Postad 12 Augusti , 2004 har hittat en båt ja kommer kunna ha råd med tills nästa sesång trots studier .. 707. inte nog med att den e billig den verkar otroligt rolig att segla också. Planar gör den också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser