Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
bella641

Lägga teakgolv på plastdurk

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Bella 641 och funderar på att lägga teakgolv i form av durkplywood med ytfaner av teak. Tänkte nöja mig med 6 mm. Är det någon som har erfarenhet av detta och har lite tips vad gäller hur man sågar till materialet och behandlar det? Hur fäster man skivorna - måste man limma eller skruva, eller skulle man kunna använda tex mattejp? En idé är att låta befintlig durkmatta ligga kvar som dämpning.

Snart säsong!

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,

jag gjorde detta med ett kanonresultat. Vad som är viktigt är att du epoxybehandlar runtom så att ingen väta tränger in. Därefter lackade jag med Epifanes 2-komponentslack.

Jag ville inte limma fast durken om man ngn gång skulle ångra sig. Durken ligger bra bara genom att låta bordsfästen, förarstolsfästet samt motorrumsluckans beslag och handtag hålla den på plats.

Skulle inte rekommendera dig att ha kvar mattan som endast skulle ha som syfte att suga fukt och börja stinka...

Kika in på resultatet här: http://www.maringuiden.se/u/Fredric_sthlm/;action=fotoalbum&id=2044

Lycka till!

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 mars 2009 | 23:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips !

Sök på Teakdäck på forumet. Där står sllt och lite till !

/Zinderela

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har ingen erfarenhet själv men har haft samma funderingar. Utöver ovan nämnda saker skulle jag nog har lagt en tunn modell av platonmatta under så fukten/vattnet som alltid kommer in under har en chans att rinna bort eller dunsta. Eftersom trä rör sig med tempen så kommer sannolikt lacken att spricka och då suger plyfan vatten. Bara ett förslag, jag har sett knottriga plastskivor som bara bygger några mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle aldrig göra något likande... Har sett nån båt där man gjort så och bara efter ett par år så har fukten gått in i materialet och det spricker och ser tråkigt ut. Hur gör man då om man har limmat eller skruvat fast det i durken?

Som notis så har jag haft både riktig teak och plastlaminat med teakutseende och skulle satsa på plastlaminat om jag skulle lägga något. Både reptåligt och lättskött (torka med en fuktad trasa bara eller spola rent!) Visst det blir varmare än riktig teak men det kan jag leva med.

/Jonatan som vill använda båten istället för att slipa teak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...