cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2009 Behöver man det, eller är det bara i de franska kanalerna? Just det. Är det någon som har sjökort, pilots och seglingsbeskrivningar över Engelska Kanalen, ner till kanalöarna att sälja? Skicka PM i så fall Senast ändrad av cerber0s | 18 mars 2009 | 21:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Mars , 2009 Hej. I Kiel kanalen behöver du ej ha kanalcert men i engelska kanalen behvs det, är osäker på de franska.... Har dock inget att sälja åt dig då jag ska transportera mig i dessa kanaler och behöver mina sjökort o dylikt själv. trevlig seglats!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2009 Tackar! Kanalcert i Engelska kanalen? För fritidsbåtar? Vilken typ, varför och hur tar man ett? Är det skepparen som behöver cert eller är det båten? Senast ändrad av cerber0s | 18 mars 2009 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 18 Mars , 2009 När jag tog mitt kanalintyg var informationen den att man visst behöver intyget för att få färdas på Kielkanalen. Att det sedan inte kontrolleras i någon större utsträckning är kanske en annan sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 18 Mars , 2009 En viktig sida för er som ska planera resan genom Europa. Kanalintyg etc.http://www.algonet.se/~carlto/ Välkommen till Carl Erik Tovås hemsida Gjord för långfärdsseglare och kanalfarare, både etablerade och blivande. Jag tror att ni kan ta kanalintyget på distans här. http://www.sejlsport.dk/sw4031.asp Dansk Seilunion. Det är fantastiskt enkelt, menkom ihåg att det är otroligt viktigt att inte bara ha certifikatet med sig. Man måste även ha häftet med regelverket med sig. Annars kan det bli dyra böter. Senast ändrad av Sobril | 18 mars 2009 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2009 Ja, men det beviset krävs för europas inre vattenvägar, inte Kielkanalen. Här http://www.kiel-canal.org/english.htm på den oficiella hemsidan står det inget om att man behöver certifikat eller intyg. Man kan ladda ner en PDF med föreskrifter och en önskan om lycklig resa, det är allt. Nu är jag mer nyfiken på vilka certifikat som eventuellt skulle behövas på Engelska kanalen. Det har jag aldrig hört talas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 18 Mars , 2009 Inte jag heller ärligt talat, men kan tänka mig att man måste ha VHF cert. iaf Men det behövs också ert flygcert ibland. men knappast om man seglar sorry, lte OT va? Senast ändrad av Sobril | 18 mars 2009 | 23:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Mars , 2009 Har man en båt som klarar kanalerna (sticker mindre än 1.80) och tänker ta sig söderut kan det vara bra att ha ett kanalintyg även om man tänkt sig gå utvägen ner. Förra säsongen (tror jag det var) var så motig med mycket vind från fel håll så jag vet båtar som vände och tog sig ner till medelhavet via kanalerna istället. Det hade inte gått om de inte haft kanalintyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 19 Mars , 2009 Ja, det e nog inte så dumt, men båten sticker merm än 1.80 och vi ska inte till Medelhavet, bara kanalöarna och tillbaks. Men vad var det där om certifikat i Engelska Kanalen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 19 Mars , 2009 Man behöver inte ha kanalintyg i Kielkanalen enligt Sjöfartsverket(Transportstyrelsen) Engelska kanalen är precis som Öresund internationellt vatten o där krävs inga speciella intyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Mars , 2009 Dock krävs det i många kanaler, hamnar och marinor, även om man sällan talar om det, att man har en ansvarsförsäkring. Något att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undine 2 Postad 24 April , 2009 Undine frågar efter om man går in i NOK från Kiel och sedan in i EIDER behöver man då något annat intyg???? Kapten och jag är på kontrakurs i denna fråga!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 25 April , 2009 Kanalintyget är nog det lättaste intyget att (få/)ta. anmäl dig till en kurs, eller köp kurslitteraturen och boka tid med en examinator. Det skadar ju inte ha kunskapen även om den kanske inte krävs. Kolla in www.almanavigation.se Så slipper du och kapten att bli osams och ni är på den säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 April , 2009 Vad jag förstår skall kanalintyget egentligen behövas på alla inre vattenvägar i Europa. Kiel/Nord-Ostseekanalen räknas inte som en sådan. Frågan är om Eider räknas som innre vattenväg. Vilket jag tror. Och i sådant fall varför inte exempelvis Göta Kanal eller Caledonian Canal!? Skall man hårddra krävs nog egentligen ett intyg där också, men ingen frågar då yrkestrafiken är så låg att Göta Kanalbolaget inte har aktualiserat frågan. Och eftersom kanalen är helt beroende av turiskter vill man nog heller inte försvåra i onödan. Samma sak är det kanske med British Waterways, plus att engelsmän inte alltid kastar sig över och tar till sig beslut fattade på kontintenten... Frågan är däremot vad som i teorin händer om en olycka skedde som går till rättegång i ansvarsfrågan - hur mycket svagare position har man utan intyg? Jag håller med LadyAnilla - att ta intyget är en barnlek och kräver minimal insats. Dessutom är kunskap sällan en nackdel. Det är snudd på att inläggen i den här tråden vid det här laget har tagit mer tid än att ta intyget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 Maj , 2009 Hej. något jag rekomenderar men som inte är något krav är att ta utsjöskepparen om du är fritidsseglare som jag. Så här står det i mitt utsjöskeppar intyg: Utsjöskepparintyget omfattar kunskaper för att genomföra en resa med fritidsfartyg utmed kontinenterna och på kanalen enligt CEVNI. Du får räkna på tidvatten vilket kan behövas i Engelska Kanalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Svar ja. Du behöver kanalintyg och dessutom att ha häftet ombord. I praktiken så betyder det kanske inte så mycket bland alla konstiga signaler men händer något så är du illa ute utan dokumenterade grundkunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser