Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
novastar

Ryds vs Yamarin

Rekommendera Poster

Står litt å pendler mellom å kjöpe en Ryds 478 GT eller en Yamarin båt av samme störrelse. På begge båtene har jeg tenkt meg en motor på enten 50 eller 60 hk. For og i mot argumenter for disse to valgene?

Hvordan er det prismessig med tilleggsutstyr/ekstrautstyr? Kapell, bord etc? Ryds billigere enn Yamarin her også? Forslag til gode websider?

Kjennes som det er langt flere ryds båter på markedet enn yamarin som er litt dyrere i innkjöp, hva tror dere at dette gjör med andrehandsverdien?

På forhånd takk for svar, snart båteier Göteborg, Näset Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en Yamarin 4730 årsmodell 99 med en Yamaha F50 årsmodell -05.

Grannen har en Ryds 478 med en Mariner 50 hk 4takt årsmodell -06 tror jag på båda.

Båda båtarna är bra för pengarna tycker jag. Yamarinen är några 10 tusingar dyrare men man får oxå bättre finnish överlag, injutna styrpulpeter mot skruvad i durken på Ryds, beslag på alla stuvfack, finare gelcoat finnish etc.. Dynor som standard på Yamarin (värt några tusen), Yamarinen har utnyttjad möjligheten till stuv bättre tycker jag. Ryds känns iaf på 478 väldigt låg inombords med låga fribord och när man sitter i fören speciellt så ger det en lite oskyddad känsla tycker jag. Ska man jämföra just med Yamarin 4730 så är det ju en lite äldre konstruktion och saknar därför plattformar runt motorn, men den funktionen har ju alla nyare Yamarinmodeller så det kan inte ses som ett generellt minus för märket.

Båda båtarna går bra i sjön med ett litet för att Yamarinen känns lite stabilare i fart tycker jag.

Priserna på extrautrustning ligger på ungefär samma nivå av det jag har sett.

Vilken Yamarin modell jämför du med?

Generellt ang andrahandsvärde har jag inte koll på. Vi förlorade dock bara ca 15 tusen på vår 4730 efter 8 säsonger (motorn bytt efter stöld).

Som jag skrev i början så tycker jag båda märken har sin plats på marknaden och är värda sitt pris, sedan är det upp till var och en om man vill betala för det lilla extra som Yamarin ger jmf med Ryds.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag var i samma situation som du för 10 år sedan. Visst har båtarna utvecklats en del sedan dess men för mig blev valet klart efter att ha tittat på stuvutrymmen, kapacitet att ta tre fiskande, generellt med finish etc. Ytterligare en sak som bidrog var en test i någon av båttidningarna där Yamarinen (i mitt fall 490) slog de andra, bla Ryds 478, med hästlängder. Med i min utvärdering var förutom Yamarinen och Rydsen även en Askeladden och Buster L.

Idag kanske jag hade valt en Buster L för dess oömma skrov. I vilket fall som helst hade jag valt en 60-hästare om båten tålde det och jag hade haft råd. Generellt bör man välja så stark motor som båten klarar. Man behöver ju inte gasa fullt hela tiden...Oskyldig

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda båten i havet utanför Göteborg, så tror jag att du kommer att tycka att 478 eller motsvarande Yamarin är lite för liten -- när det blåser på framåt eftermiddagen och vågorna blir större...

Skillnaden i pris kan ju även användas till en större storlek. Tror att du kan få en Ryds 510 för samma pengar som en lite mindre Yamarin -- Ryds 510 säljs ofta med 75 hk och du har en lite tyngre båt som klarar mer.

Jag är nöjd med vår 478. Vi tittade även på Yamarin, men jag har svårt att förstå varför man ska betala cirka 30.000 kronor extra för bättre finish. De pengarna kan man använda till något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig jämföra Ryds och Yamarin. Det är som att jämföra Skoda och Mercedes. Ryds är inte i närheten av Yamarin när det gäller kvalité, plast, gelcoat, andrahandsvärde, mm. Skroven går bra i sjön men det är nog det enda. Har sålt Ryds i 10 år och Yamarin i lika många år. Ryds for ut ur huset med huvudet före pga alla reklamationer som överöste oss. I Yamarins fall så är en reklamation så sensationell så att alla på firman pratar om det och då rör det sig oftast om småsaker som ett lucklås eller dyligt. Men, men man får vad man betalar för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops det var något som tidigare varit tabubelagt, alltså att berätta om Ryds kvalitet.

Kan du ger mer fakta.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att ta detta inlägg på allvar...

Har inte sett någon firma i Sverige som säljer både Ryds och Yamarin (det är två olika koncerner -- Mercury och Yamaha -- som står bakom).

Om någon tror att det är meningsfullt att fråga båtsäljarna, så prata med någon firma som i dag säljer båda märken (om det går att hitta). Att lita på den som i dag enbart säljer ett av dessa två märken verkar... enfaldigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparrholms i Malmö säljer båda märkena.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin skulle jag välja framför Rydsen, båda är dock bra båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känns det lite som tråden spårar ur till den klassiska min Skoda är lika bra som din Mercedes, Min Bavaria är lika bra som din Najad osv. Man får vad man betalar för i 95% av alla köpsituationer oavsett produkt vill jag hävda.

Sedan är det självklart inte så att en billigare produkt behöver vara funktionsmässigt sämre, bara lite mindre påkostad i utförandet. Det är upp till var och en att besluta om det är värt merpriset eller inte.

Om vi försöker vara lite objektiva så är det för mig helt solklart att Yamarin är en i grunden mer påkostad produkt än en Ryds, precis som en BMW är en mer påkostad produkt än en Skoda. Sedan är det bara att besluta sig för hur mycket man är beredd att betala och bilda sig en uppfattning om den dyrare produkten är värd merpriset eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I finska Kippari (Skeppare) tidining gjordes ett test av pulpetbåtar i 50hk klassen. Bella 500 R, Buster L, Faster 460, Micore 500 GT, Silver Fox SC 485, Yamarin 50 SC. Där Yamarin gick ut som vinnare, lisom alla andra nya Yamariner har gjort. Yamarin har alltid satsat på bra köregenskaper och prestanda. Är inte alls bekant med Ryds , men enligt vad man sett om andra Ryds mofdeller så är det nog inget jag skulle välja. En anna finsk båt som man kan räkna med är AMT, som är bildat från en gammal Yamarin fabrik. Mycket likhet med Yamarin syns nog i dessa. Nämnvärt för dem är att de har jättebra med förvaringsutrymme. Vet inte hur bra man får tag på dem i sverige. Kanske inte mera lönar sig att köpa från Finland heller eftersom kronan har försvagats, men annars är båtar något billigare än i Sverige. Tvärtom till bilar. Försök göra ett bra byte mot en bil kanske :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi hänvisa till tester i Båttidningar så har jag kvar Båtnytt 3/2004 som testar 10 styrpulpet med 50 hk 4-takt. Här är en sammanfattning av slutklämmen:

Bästa sjöegenskaper: Buster L, Silver Fox 485 och Yamarin 4730.

Snålast bränsleförbrukning: Buster L.

Bäst utrustning och komfort: Askeladden 475 och Yamarin 4730.

Prisvärda båtar: Crescent Primo, Ryds 478 GT och Uttern S46.

Besvikelser: Galia 475 och HR 465.

Med tanke på att motorerna kostar lika mycket (nästan exakt) så är skillnaderna i pris enbart för båten. Det är väl självklart att om man betalar 30.000 kronor mer för själva båten -- ungefär 50% mer -- så får man något för det. Men om det är fler dynor, mer stuvutrymmen och bättre finish... Då kan man (som sagt) välja att lägga dessa pengar på annat (GPS, vattenskidor, trailer, stöldskydd).

Man får mycket kul/bra prylar till en styrpulpetbåt för 30.000 kronor.

Alternativt (som sagt) jämföra båtarna från respektive märke som kostar lika mycket. Ryds 478 med 50 hk verkar numera ligga på samma prisnivå som den mindre Yamarin 46 med 40 hk. Och vill du har Yamarin 50 TC med 50 hk så kostar den på Blocket lika mycket som Ryds 510 med 75 hk (nya båtar i samtliga fall).

Går man upp bara lite till i pris så finns nya Ryds 568 GTI med 90 hk för 170.000 kr. Detta är den storlek jag skulle välja om båten ska användas i havet utanför Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Jonas om att dessa båtar oavsett märke är för små för körning på västkusten, (egengliten för små för allt utom bra skyddad vatten).

Minst 5,5 m är min rekomendation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for mange nyttige svar! Det er veldig spennende å fölge den löpende diskusjonen.

Båtplassen som vi har er kun 2m x 6m, derfor begrenser det litt i forhold til hvilken störrelse på båten det blir, samt at vi har et budsjett på /- 130.000,- 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båtplatsen verkligen bara är 200 cm mellan Y-bommarna och du vill få plats med fendertar, så verkar det svårt även att få in en Ryds 478 som är 191 cm bred.

Fast 191 cm är väl det allra bredaste stället, avbärarlisten bak, kanske?

Värt att mäta och kolla innan du köper båten.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...