Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Pheubus

Kölskada - tillvägagångssätt av reperation med polyester

Rekommendera Poster

Vid inspektion av en liten spricka akter om kölen upptäckes en större skada. Detta har lät till att mitt projekt att fixa till kölprofilen och epoximåla botten har blivit mycket större och allvarligare. Sprickan visades sig vara så djup att det har läckt in vatten till distansmaterialet som har vittrat sönder. Det är lite svårt att beskriva men se bilderna.

Kölen har en blybulb längst ner och mellan skrov och bly är det två decimeter plastinfattning. Plastinfattningen består av tre huvudsakliga lager; längst in är det massivt polyester samt kölbultarna, sedan är det fogskum (söndervittrat och fuktigt) och längst ut är det polyester och glasfiber. Mellan blyet och plastinfattningen var det ett lager med sikaflex.

När jag öppnade upp aktern så rann det till och med ut lite vatten. Fogskummet (tror jag att det har varit) är gyttjigt. Som ni ser på bilderna har jag öppnat upp mycet av den skadade delen då den absolut var kass.

Då är frågan om jag måste ta bort all yttre plast för att få bort all fogskum, eller är det bättre att sätta din en byggfläkt för att låta det torka ut? Finns det någon vits med att låta det gamla vara kvar? Det kommer väl ta superlång tid att torka ut de små uttrymmena?

Eftersom kölen inte har rört sig något alls pga läckan som förmodligen funnits ett bra tag med tanke på hur fogskummet ser ut så kan inte det yttre lagret med fogskum vara särskilt bärande.

Min plan är att:

-ta bort allt gammalt fogskum och all plast som döljer den (dvs det yttre lagret)

-slipa och rugga ytan och ta bort all gammal gelcoat innan för bra fäste.

-värma och torka plasten ordentligt

-kontrollera värmen att det är ungefär 15-20 grader ute.

-lägga två lager hugen 600gr glasfiber, sedan divinicell H60 10cm, för att sedan lägga två lager hugen 600gr glasfiber och avsluta med ett lager rowing 600gr glasfiber

-sedan med glasfiberspackel fixa till kölprofilen ytterligare

-avsluta med epoxibehandling

 

Frågor som dyker upp:

1. Låter det som en bra idé?

2. Är det rätt glasfiber och distansmaterial som jag funderar på att använda?

3. Hur gör man där det behövs två lager divinicell? Hur många lager glasfiber och vilken sort emellan?

4. Vid vilken temperatur kan man plasta, går det att plasta när det är 10 grader? Blir det mycket sämre hållbarhet?

 

Jag tänker inte använda epoxi då det känns onödigt och dyrt på en polyesterbåt. Är fortfarande student för delen med..

Jag är dessutom väldigt tacksam för alla råd och tips!

 

post-26755-1394235825,2607_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg lurigt ut. Jag har plastat mycket själv under åren och har gärna lämnat råd i ämnet, men den skadan skulle jag nog vilja titta på på plats innan jag uttalar mig.

 

Det kanske va på plats med proffetionell rådgivning. Jag kom att tänka på Arne Olsson som nog är en av de förnämsta i branchen. http://www.arneolsenab.se/ Att ställa en första fråga borde inte kosta något. Ta i så fall många bilder.

 

tommy

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter märkligt i mina öron. Om jag fattar det rätt skulle det vara ett sandwichlaminat ner i kölfickan. Jag har uppfattningen att bottenstråket alltid är massivt laminat upp till VL ungefär. Någon anledning att isolera nere i kölsvinet har jag svårt att hitta och kölbultarna vill man gärna se.

Vid en liknande skada slipades det skadade laminatet ner i sin helhet, med marginal. Ut från hålet fasades hålet på båda sidor till en lutning på ca 1:10. Hålet fylldes med ett homogent laminat från båda sidor till urspunglig laminattjocklek. Det blir s a s en dubbel kon i genomskärning. Lagningen kan inte tryckas vare sig utåt eller inåt.

Det finns, vad jag kan förstå, ingen anledning att använda epoxi i laminatet, däremot gelcoat aller epoxigrundfärg på ytorna för att garantera tätheten och förhindra att laminatet suger vatten.

Det är ju alltid lämpligt att följa de restriktioner som tillverkaren anger. Polyestern är betydligt mer förlåtande än epoxi. Kolla bara så att det inte är någon exotisk polyestervariant som använts och som inte är kompatibel med vanlig polyester från närmaste båtaffär.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker få så mångas åsikter som möjligt innan jag sätter igång. Ska maila Arne!


Björn: om jag förstod dig rätt så tycker du att jag ska köra endast polyester. Anledningen varför jag föreslog divinicell var för att det är så tjockt på vissa ställen, ungefär 4-5cm på tjockaste ställena. Om man endast ska ha polyester går det väl inte att lägga vått-i-vått eller?

Blir det svagare eller starkare med divinicell?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar Björns uppfattning att använda polyester och att skippa divinycellen.

 

Om du hör med Arne så får du så rätt svar det går att få.

 

Det hade varit intresant att höra vad han rekomenderar och även att se din båt. Kommer till Stockholm nån gång efter påsk.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40-50mm laminat för mina tankar till riktigt stora båtar av äldre modell. Det senare eftersom laminaten på 70- och 80talsbåtarna generellt sett var rejält överdimensionerade med dagens mått mätt. 

Det är inga problem med vått i vått vad avser polyester och glasfiber. Snarare är det ju så man arbetar så för att få bästa homogena laminat. Dock, man inte får bygga för tjocka laminat i en omgång. Temperaturen vid härdningen blir då för hög ( t o m brandrisk) så man får ta det i flera steg. Jag har inga mått på hur tjockt man kan bygga åt gången. Kanske någon annan som kan bistå med riktvärden.

Divinycell är ett distansmaterial mellan två skal. Ett sandwichskrov blir lätt och styvt men är inte lämpat för den typ av belastningar som uppstår i kölregionen. Detaljerna får någon hållfasthetstekninker utveckla men vad jag vet har man alltid massiva laminat i detta område. Min uppfattning är att det inte bara blir svagare, det blir helt fel om belastningar av den typ som uppkommer i kölfickan skall tas upp av ett sandwichlaminat. Med reservation för att det yttre laminatet i sig är tillräckligt dimensionat för att själv ta upp belastningarna. Men då begriper jag inte varför man skulle isolera kölfickan. Kan den ha använts som kylskåp med kylelement i utrymmet. Det oisolerade utrymmet är ju annars mest känt som en klassisk dryckeskyl.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att det är underligt med en sandwich konstruktion med divinycell runt kölpartiet. Ersätta divinycellen med ny bör man ha tillgång till vacum men blir nog ändå inte små luftfickor och då får man samma skada igen.

Man att ersätta divinycell med solid polyester låter in bra tycker jag, även om man bygger upp det med glas. Vad tror ni omm att använda ett fyllnadsmaterial som microballonger eller Colodial Salica mellan ett inner och ytterlager av glas. Eller Firet kanske.

Jag har mest arbetat med Epoxi på kappseglingjollar så verifiera mitt förslag med en på området kunnig.

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle fördelen med att ha ett lager med mikroballonger (polyesterspackel)? Det känns som om massivt glasfiber skulle vara starkare. Det skulle vara enklare att göra en snygg form i och för sig.

En fråga som har dykt upp i mitt huvud är också hur man gör mellan skarven vid blykanten. Det som var innan var sikaflex och sedan polyesterspackel. Ska jag lägga dit ett lager sikaflex för att den ska kunna lossna om man vill? Händer nåt om jag plastar fast kölen?

Sedan är det ju väldigt dåligt med vinkelräta veck så antar jag måste spackla bort kanten mellan bly och kölfickan som finns kvar innan jag börjar plasta?

Sedan undrar jag hur mycket plast som ni tror att det går åt? Kölområdet som ska plastas är ungefär 1.2m lång 3dm högt och 4cm tjockt

Båten finns i Sätra om det är någon som vill titta på den. Jag ska sjösätta 26april så det är lite halvbråttom. Antar att man kan få sjösätta lite senare också men det är säkert opopulärt på varvet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med Roger på Plast & Marinteknik AB http://www.arneolsenab.se/. Han rekommenderade att jag plastar några mattor först, sedan bredspacklar jag med polyesterspackel bestående av polyester och talk. Sedan plastar jag igen. Avslutar med kosmetiskt spackel och epoxibehandling.

Vad säger ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyesterspackel bestående av plast och talk år ju ganska vanligt och jag har annvänt det flitigt under åren. Det skulle kanske tom gå att blanda i lite microbalonger ? Plast talkblandningen blir ju ganska hård, fast inte lika hård som enbart polyester.

 

Bifogad bild; en annan typ av kölskada, som jag åtgärdat.

 

Kölen får sitta kvar under arbetet förmodar jag. Det är möjligt att du får spackla upp i ett par tre omgångar. Jag skulle förmodligen tillverkat en spackelspade av tex plyfa som ger en liten försänkning av spacklet på 7 - 10 mm eller hur tjockt du vill ha det yttre laminatet. En urkoning på skrovet ovanför på minst 1:10 (som någon skrev i ett inlägg ovan) för att få bra infästning av det yttre laminatet ovan.

 

följer med intresse din reparation

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 19 mars 2009 | 14:23

post-945-1394235825,9746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon blir det till att ta bort all gammal sönderrutten skumfog och plast som är i vägen. Ska även köpa polyester m.m. så man hinner få 20% rabatt innan den tar slut på båtaffärerna. Konstigt att inte fler köper vårrustningsgrejerna redan nu... Det är väldigt lugnt i båtaffärna nu jämfört med april trots rabatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt köla av båten innan reparation. Det är inte så svårt, men kräver lyft samt att båten kan hänga fritt under arbetets gång.

Att reparera något så här allvarligt utan att köla av resulterar i värsta fall i en halvdan lagning som du senare får göra om i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat bilden från 18/2 kl 16.19.

Efter att ha sett den är det helt klart att det inte finns något alternativ till att anlita proffs för reparationen. Som jag förstår är det kölens bakkant som är problemet och det är ett område som är utsatt för stora krafter.

Jag har gjort en hel del plastjobb på mina båtar, så mycket att jag vet när det är dags att slänga in handduken. Jag skulle aldrig ge mig på ett jobb som detta själv. Är du inte specialist på plastjobb, och det förefaller du inte vara, så handlar det i slutänden om ett spel med livet som insats.

Anlita en proffsfirma med gott rykte för att få jobbet gjort, annars kan du aldrig känna dig trygg i båten. Jag skulle bedöma att dom vill ha den i någon vecka, kalendertid, för att göra vad som behövs. Det är inte ett försäkringsfall? skadan har knappast uppstått spontant.

//Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog bli svårt att få detta på försäkringen eftersom jag är osäker om det är från en grundstötning eller ett konstruktionsfel. Båten är 30 år så man tycker att kölen borde ha blivit svajig eller liknade.

Skadan eller sprickan var väldigt liten men gjorde att distansmaterialet blev förstört.

Om jag plastar som de experter (proffs) jag har pratat med borde lagningen göra kölen mycket starkare än vad den någonsin har varit. Ingen har rekommenderat att ta av kölen. Varför borde jag göra det? Den har inte rubbats eller rört sig något jämfört med kölinfästningen. Nackdelen är att det blir svårare att göra en bra kölprofil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer resultatet av plastningen. Det var väldigt mycket jobb. Passade på att slipa bort all gammal bottenfärg när jag ändå behövde epoxibehandla kölen. Bara bottenslipningen tog ca 30 timmar och sedan så blev det många timmar med klibbig plast och kliande glasfiberslipning. När det var klart så ska man även spackla i massor av omgångar för att få perfekt resultat. Lägger upp lite bilder från innan, under och efter behandling..

 

post-26755-1394235908,0407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa verktyget för att få bort härdad/gammal plast. Tungstenskiva tror jag den heter

post-26755-1394235908,1479_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett tält av min vagga och gamla presseningar som var slängda på varvet.

post-26755-1394235908,2377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktre delen är försärkt med epoxispackel från lefant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F-N vilket jobb.

Men jag tycker det ser kalas ut. Vet inte hur proffsen hade gjort. Men testet blir väll första kulingen ;-) Men jag är övertygad om att din köl sitter kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! skoj att se din reparation av kölen-har själv en murena nr-86,som jag förstår var det en fyllning mellan kölen och skrovet ?-vet att jag har enskarv/fog vid infästningen av blyet mot kölen!--hur gick det för dig!!

har du några bottenstockar i din-det är eftermonterat i min !

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...