Saga1964 0 Postad 17 Mars , 2009 ojoj. kom precis från hamnen där min gamla saga 20 står. den var mer eller mindre fylld med vatten. är relativt ny på båtar och undrar vad jag ska ta mig till.. och hur körd båten är..? det stod vatten i höjd med sätena, så jag tror motorn åtminstonde delvis stått under vatten. är det bara att skrota hela saken? tacksam för svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 17 Mars , 2009 Hej och välkommen till MG! Bara för att det är ditt första inlägg ska jag svara, även om jag inte kan speciellt mycket om motorer. Jag förutsätter att du har båten på land och att den blivit fylld med vatten genom regn och snö. Right? I så fall pratar vi ju om sötvatten som är väldigt mycket skonsammare än saltvatten. Det finns flera trådar här som handlar om vad man ska göra om man har råkat få motorn under vatten. Dessa gäller mest vad jag kommer ihåg utombordare men jag ser inte varför det skulle skilja så mycket mella utom- och inombordare. Nästa fråga som proffsen säkert vill ha svar på är om det är en bensinmotor eller en dieselmotor. Återkom med svaren på mina frågor så hoppas vi att det finns någon (jag vet att de finns!) som svarar på din fråga. Och så hoppas vi att det är lätt åtgärdat så att du inte ruinerar dig och kan lägga pengarna på bränsle och ha en fantastisk sommar i båten! Håller tummarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saga1964 0 Postad 18 Mars , 2009 Hej hej, Det stämmer att båten står på land och att den blivit full av vatten pga snö. Jag har tittat till den flera gånger i vinter och det här måste ha hänt de senaste par veckorna.. känner mig tämligen dum nu som inte skött om båten bättre.. Det är en gammal Bukh diesel-motor (innombordare) som sitter i. Båten är en Saga 20fot från 60-70 talet. Ser dessutom ut som att det är en del diesel i båten. Är det bara att tömma båten där den står? tänkte lite på miljön... tack för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 18 Mars , 2009 Eftersom du tänkte på miljön så är det inte bara att tömma båten. Men samtidigt så kanske du inte har så många ekonomiskt realistiska allternativ. Du borde på något sätt försöka separera vatten å diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 18 Mars , 2009 Skulle tippa på att det inte är sådär jätte mycket Diesel i vattnet som finns i båten, om det nu inte är så att tanken har börjat att läcka. Det är nog inte värre att tömma ut vattnet som du har i båten än att starta den då den ligger i vattnet (med tanke på gammal motor och avgaser). Sedan gällande vad man skall göra med en motor som har legat helt eller delvis under vattnet så finns det massor av trådar här som ger bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 19 Mars , 2009 Ur med vattnet fort, du får bara mer problem om det står sådär. Byt sedan olja i motorn flera gånger. Dra runt den förhand för att få ur allt vatten. Räkna med att generator och startmotor är kass. Spruta alla kontakter med 5-56. Kanske du även behöver byta motorkablaget. När du sedan inte ser något vatten i oljan så starta motorn, låt den gå länge. Ha koll på oljan. Byt olja igen. Alltså motorn behöver inte vara skrot men har rosten väl fått fäste på kolvringar och annat så är det värre. Alltså handla snabbt. och var generös med olja Sen tar du och avfettar motorn och målar den lite. Inredningen lär du få byta, använd värmefläkt för att torka ur. Räkna med att lägga några dagar i båten, och du köp ett riktigt kapell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 20 Mars , 2009 Min första båt, en Pettersson sjönk helt och låg under ytan ca ett dygn. När båten var bärgad lossade jag generator och startmotor, dessa la jag i spisugnen i ca 6 timmar. Bytte olja och använde 5 56 på kontakter och reläer. Sjösatte två dagar senare och motorn funkad tills jag sålde båten några år senare. Så det behöver inte vara helt kört. /zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser