Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
BMoon

Sy kapell, hur malla av?

Rekommendera Poster

Är i akut behov av nytt kapell till sommaren! Är en DC-båt så har stått o vägt hurvida jag ska göra ett sådant kapell jag har eller ett hamnkapell. Har kommit fram till ett heltäcknade som jag har så man även kan vara i båten om man är någonstans och i nödfall köra med det.

Nuvarande har en ruta bak och ett par blixtlås, ett på mitten och en runt rutan. Tror mig dock inte ha någon direkt använding av dessa så tror jag skippar dem och prioriterar ett kapell som blir så smidigt som möjligt när det är i nerfällt läge.

Det jag funderar på är hur man ska malla av det gamla. Läst lite att det inte går att göra en kopia rakt av utan man får förlänga lite eftersom tyget krymper sedan. Hur är det med den saken? Kan man kanske blötlägga tyget innan man syr så det eventuellt anpassar sig lite?

Behöver inte vara något mästerverk då jag mest har kapellet som skydd när jag ligger i hamn och mest ägnar mig åt dagsturer med kapellet nerfällt. Men ska ju bli så bra som möjligt och fylla sin funktion!

Så tips mottages mer än gärna, främst vad gäller själva avmallningen. Tror jag (läses mor min) har sybiten rätt klar för mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag går själv i precis samma funderingar angående kapellet. Mitt gamla behöver bytas. Det är slitet, småtrasigt och lite slappt. Just det sista, att det är slappt, gör att det blir svårt att malla av. Mallarna blir helt enkelt för stora. Det är också det argumentet jag funnit när jag läst vad andra har skrivit i ämnet.

Jag funderar istället på att sätta upp bågarna utan kapell och klä dem bit för bit med kraftig byggplast som jag sträcker och tejpar upp vartefter och på det sättet bygga upp mallar. Dels kommer jag se hur väl allt sitter och dessutom får jag en känsla för hur det hela kommer att se ut i helhet. När mallbitarna är klara ska det sedan sys.

Vad tror du om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt rätt sätt att göra det på som du beskriver. Använd ALDRIG gamla kapellbitar som mall, det blir fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av egen erfarenhet så vet jag att det ändå är svårt att få det bra. Om man har möjlighet är det bra att kunna sy vissa delar och sen prova på båten. För mig slutade det med att jag fick ha symaskinen vid båten och sen springa upp och ned och prova när jag sytt en bit. Jag valde också att göra hålen för vreden med kapellet på plats, på så vis kan man sträcka det ordentligt!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte sätta upp det gamla kapellet och sträcka upp och nåla eller tråckla ihop tills det är sträckt och fint. Då har man mallar som går att sy efter. Lättare också då än att malla nytt med t.ex papper då sömmarna kan sprättas upp så har man även hur mycket sömsmån som behövs när det ska klippas i den dyra duken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Bra länk! Jag tillverkade nytt segelkapell till bommen förra året, och fann att fållarna var lättare att göra genom att stryka vecken med svag värme, och sen gema istället för att nåla. Väven är ju ganska seg att få hål på, och allmänt motspänstig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länkarna bidrog ju med en del matnyttigt...

Men ändrar sig det nya kapellet något i storlek, krymper och har sig? Menar om man behöver lägga till nått när man sytt upp det hela?

Nuvarande kapell sitter ju rätt så bra och välspännt, går det inte att ha det som mall då? Känns som det skulle bli sak samma om jag mallade upp med byggplast!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...