rikard 1 Postad 17 Mars , 2009 Hej funderar på att byta ut min spis mot en med ugn i min ohlson 29. Hur mycket nyttjar ni era ugnar ute på sjön? MVH Rikard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 17 Mars , 2009 Min erfarenhet från gasdrivna ugnar kommer från den tid i min ungdom då jag bodde i en lägenhet med gasspis. Jag upplevde att ugnen var svårhanterad och inte gav alls samma jämna resultat som en elektrisk dito. Dessutom behövde den en ordentlig förvärmningstid... I vår nya båt kommer det att finnas ugn. Jag hade hellre haft utrymmet till att kunna stuva köksutrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2009 Visst använder vi den. Tjockpizza t.ex funkar rätt bra. Janssons frestelse helt OK. Men annars är det nog inte så ofta. Men visst måste man ha den om man vill kunna laga den mat man vill utan begränsningar. Tänk vad många som letat efter burkugnen. Den är ändå betydligt sämre än en gasolugn som inte är lika bra som en elektrisk. Lätt att det blir bränt på inre sidan i ugnen där gaslågorna brinner. Kolla vid köp om det finns nån med lågor lite här och där. Men det funkar rätt bra ändå om man kommer ihåg att vända plåten i halvlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nurse 0 Postad 17 Mars , 2009 Hej, vi använder våran ugn till tex att fixa potatisgratäng, baka fryst bröd, laga mat ja till lite allt möjligt! Det är ju hilma gott med nybakat bröd på morgonen eller hurNurse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 17 Mars , 2009 Höll på att säga daligen...vi bakar en hel del bröd(prebaked). Men även bak, lasange, en del pajer och en del halvfabrikat. men bäst är det nog på hösten när vi plockat blåbär på öarna och....mums Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 17 Mars , 2009 Vet inte vad ni har för ugnar men min gamla UPO ugn i båten är hur bra som helst och jag använder den nästan dagligen när jag är ute till sjöss.Kanon att laga till gratänger potatisklyftor grönsaker fiskrätter o mycket mer o det blir såååå gott. //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 Mars , 2009 Vi har och använder oss av en burkugn. Nej det är inte ofta, utan blir de ggr vi vill ha gratäng eller så värmer man pizza ifall det blir någon kvar att spara som rester. Röstin värmde vi, men gillade den aldrig. Inte ofta som sagt, kanske 2ggr om år. För vem vill rengöra en ugn på semestern. På sommarn ska man grilla, grilla, grilla och grilla. Sen blir det sill, sen grilla igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nurse 0 Postad 17 Mars , 2009 Glömde säga att vi har också en gammal UPO som fungerar perfekt!Nurse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matswesterborn 0 Postad 17 Mars , 2009 Jag har mest nytta av ugnen när vi vill ha varm mat under gång. Lasagne, pytt, paj etc värms bekvämt och tryggt. Koka vatten när man seglar utomskärs är rätt läskigt och det är så mycket roligare i sittbrunnen än framför stekpannan när man seglar. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Mars , 2009 Alltid. Var och varannan dag. Lammstek, kyckling, fisk - ja allt! Skulle inte segla en meter utan ugn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Mars , 2009 Använder också ung ganska mycket - burkugn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Mars , 2009 Jätteskönt att ha ugn. Vi använder den minst 1-2 gånger per dag. Supersmart att kunna köpa frysmat, vakumförpackade bullar mm att kunna värma. Sedan är det all vanlig mat också; rotfrukter, klyftpotatis, gratänger, stinas kyckling samt baka kakor. Det känns säkert att laga mat i ugn ute till sjöss, prova även tryckkokare av den anledningen. Vi är i process att köpa ny båt utan ugn och det är det första vi ska sätta in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Mars , 2009 Nämen hallå där Har gasspis/ugn hemma och skulle för allt i värden inte byta ut den mot en elektrisk dito. Absolut jämn och fin värme, perfekt att baka eget knäckebröd i. I båten samma sak, ugnen används ofta. Att komma ut med en nybakad sockerkaka (inte mixfusk) imponerar på de flesta i naturhamnen. Dessutom medför den en annan fördel. Jag gillar i och för sig grillat, men inte varje dag och inte två gånger om dagen. När jag åker ut på veckoturer eller längre, ser jag till att först laga mat hemma. Det kan vara kålpudding, levergryta, laxpudding eller annan bra mat att frysa i lite större folieformar. Sedan följer de frysta formarna med som kylklampar i kylboxen. Boxen med all fryst mat går inte igång på flera dagar och häpp, ingen strömförbrukning från batteribanken. Sedan ställer man in formen i ugnen och har en ljuvlig måltid utan ansträngning, den hade man hemma innan avfärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsfj 0 Postad 18 Mars , 2009 Jag instämmer helt i Terrafobicas svar - utom levergrytan (lovade mig själv i 15-årsåldern att jag aldrig, aldrig i livet skulle äta mer lever och att aldrig behöva snåla på kanel. Det funkar fortfarande sådär dryg 30 år senare, med ett undantag: mindes en helt underbar söndagsmiddag i klubbhuset till Royal Cork Yachting Club (som sägs vara världens äldsta, från 1720! Såvida inte S:t Petersburgs i Ryssland är äldre) i Crosshaven senvåren 1995 och skulle upprepa den kulinariska upplevelsen året därpå. Av den upplevelsen blev intet, den blev åtminstone inte lika positiv. Denna gång serverade de svartkorvar och lever i flera varianter. Det finns godare mat. Människan behöver inte äta allt bara för att det gått på ben någon gång. Ändå är jag absolut inte kräsen. Har t o m ätit opossumråtta, om detta nu ökar aptiten hos någon. Såg en film nyss på färsk, väldigt färsk orm i Kina. Mums - nja. Det kan vara bra om köttbitarna ligger still på tallriken och inte rör sig hela tiden... Som sagt, det finns godare mat. T ex den man värmer själv i sin ugn (vi har en Eno). Prebake är bekvämt och luktar så gott att barnen frivilligt går upp i tid. Dessutom har vi som Terrafobica några hempreparerade formar, som väntar som kylklampar i kylboxen tills det är dags att skjussa in dem i ugnen. Fördelen med detta är att man slipper sjösjuka. Ingen behöver gå ner och tillbringa någon längre tid i byssan. Detta höjer moralen ombord, tills alla fått sjöben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2009 Någon skrev Stinas kyckling. Glöm den! Det här receptet Guttes örtkyckling har gett mig snudd på gudomlig status i bekanstkapskretsen och dofterna som sprider sig över hamnviken får alla grannar att bete sig som Pavlovs hundar. Visst, den tar sådär 10-15 minuter längre tid att förbereda än Stinas - men skillnaden.... Ta en hel, färsk kyckling. Blanda kvistar från färsk timjan (en hel kruka) färsk rosmarin (halv kruka), grovhackad halv citron, sådär 3-4 (eller fler om man vill) grovhackade vitlöksklyftor, 1-2 tesked grovhackad färsk eller torkad chili (starkaste sorten), ordentligt med salt och fyll kycklingens insida med allt detta. Pensla utsidan med olja (helst oliv-) och strö på rikligt med torkad timjan, torkad rosmarin och salt. Sätt in kycklingen i en kall ugn och, på ett galler över en panna, vänd den ett par gånger och ös den flera gånger framåt slutet när mycket vätska bildats. Stektid ca 1,5 tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 18 Mars , 2009 Utan ugn skulle jag inte funka. Men ett annat tips.Skaffa en bakmaskin! Funkar lika bra hemma som på båten (iofs måsten man nog ha en inverter om man inte ligger vid bryggan och har landström) Snacka om att det är lätt att komma upp på morgonen när hela båten är fylld av doften av nybakat bröd. Inte en massa extra disk, inga kladdiga degbunkar. Nej ner med råvarorna i bakmaskinen, starta med en gång eller sätt igång timern. Nackdel? Ett brödbak tar 3 timmar, så man får planera. Fick min bakmaskin i julklapp, har inte köpt bröd en gång sedan dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 18 Mars , 2009 Tänk dig en bredsida mot exempelvis Hästvam. Nybakade bake off bröd. Ett par timmar senare en nybakad shake and bake muffins med nyplockade björnbär. Oj vad gott med en ugn i båten... Men den kunde ha varit bättre. Inte snyggare men bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Mars , 2009 Hej. eftersom det är jag som lagar maten i våran båt så är svaret JA. hela tiden, brukar göra lasagne, baka pepparkakor ( på julen), ugnspannkaka, pmmes frites ja till allt nästan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 18 Mars , 2009 Oj, nu får jag väl skämmas? Jag är usel när det gäller ugnar och använder mest grytor. I ugnen blir allt bränt , sotet lägger sig som en svart dimma över båten. Jag klarar inte en gasugn. Nu har jag lirkat med en burkugn och den fungerar för mig, som enbart rostar bröd, värmer småvarmt osv. Jag som gillar att öppna en burk med ravioli, korv, fiskbullar osv. behöver ingen ugn.Lagar man mat hela året så ÄLSKAR man burkmaten. Hurra! för burkmat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 18 Mars , 2009 Haha. Jag håller med. Mer burkmat, det finns ju en som heter Ulvön eller Oskars snabbt lagat. Senast ändrad av Sobril | 19 mars 2009 | 10:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Mars , 2009 Ugnen är igång ofta! Både till mat (särskilt i dåligt väder) och till bakning. Det känns tryggare att kasta in grytan i ugnen när det är busväder och man är på väg än att ha den på spisen. Sedan kan den stå på sparlåga och hållas varm så kan man ta en mugg gryta när man är hungrig ( vi brukar äta mat i stora muggar när det går större sjö - mindre spill så) Eller så överraskar man sina båtgrannar med tårta i ytterskärgården en fin sommardag. Också kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 20 Mars , 2009 Funkar det bra att baka såna där halvfärdiga vitlöksbröd som säljs i vacuumpack med burkugn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 26 Mars , 2009 Vi har en winga 29 (samma som Ohlson 29) som jag krävde få en ugn i. Den används flitigt till både mat och bak. Tänk en sill lunch utan jansson. Eller en god paj till efterrätt på höstkanten.Det går inte att segla utan ugn.skruddel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 26 Mars , 2009 Hej. Tack för alla svar! Det verkar som ni nyttjar ugnen en hel del. Så det blir att leta en som passar. Skrudde har du någon bild på hur det ser ut i din? Dom flesta ugnar verkar vara för stora för mitt fack på djup och höjd. MVH Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 28 Mars , 2009 De tar ju en hel del plats om de ska vara kardanupphängda och gunga fritt inåt. En variant kan ju vara att montera den utan karadnupphängning, och använda den i hamn eller lugn sjö. Det finns ju hållare som håller kastrullerna. Med högsmala kastruller går det bra att koka ägg ändå om det lutar lite. Jag skulle stendö på fläcken utan ugn och janssons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser