Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Toftiz

Ryds 478 Gt

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag undrar vad som är maxpengarna att lägga på en Ryds 478 Gt med en 40 hk mariner på? Motorn är en 2 - taktare och både båt och motor är från 2005. Den verkar vara i mycket fint skick!

Gärna många svar Glad

Tack på förhand!

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skulle gissa på max 80 000 kr.

Har en 478 med 60 hk. Skulle tro att 40 hk kommer att gå lite trögt, framför allt med flera personer i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man kunde köpa en ny 08 med 50 hp för 102 000 ligger 80 000 inte så fel

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror också på hur mycket extra utrustning som följer med (och om du vill ha den). T ex lås, startspärr, GPS, dynor fram...

Sedan är det viktigt att provköra, åtminstone om du köper av en privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 tusen är ok men jag skulle nogg prova att pruta med tanke på hur marknaden ser ut.

Skulle nog rekomendera en större motor en 40hk  kan bli rätt seg i planing med fler ombord.

Hade en 90hk på min 475GT som har samma skrov och den gick kanonbra och kändes inte förstort trotts att båten är typad för mindre motor.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en 475 GT med en fyrtaktare på 50 hk. Ekipaget gjorde då 25 knop. Jag skulle inte välja mindre motor till den båt du kikar på.

Vad jag sett på Blocket kan du få en 478 GT med 50 - 60 hk fyrtakt för 100 KSEK, vilket känns bättre än 80 KSEK för alternativet i mitt tycke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

Ser att du har startat en annan tråd om att sälja en Mariner 40 hk 2-takt:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=275219

så jag tror inte du behöver fler tips om att 40 hk är lite för lite till en Ryds 478...

Men däremot kan det vara värt att nämna att du kan få betydligt bättre acceleration från en 40 hk motor genom att byta till en propeller med lägre stigning. Då blir toppfarten kanske lite lägre, men lägre växel gör att motorn räcker till även om båten är tungt lastad eller alla sitter bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för svaret!
Jag måste då nämna att jag bytade till en mindre propell direkt jag köpte båten. Blev då mycket starkare. Den orkar att dra vattenleksaker=) Nackdelen är att om jag åker själv i båten kan jag inte köra maxfart eftersom det blir för högt varvtal på motorn då. Men jag har hellre än stark båtmotor än en svag som går fortare.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul med många svar!!
Jag vill inte göra er besvikna men det är så att jag har en sådan båt och tänkte nu kanske sälja den. Men det blir nog svårt i dessa tider att få sålt den. Har kollat runt lite och förhoppningsvis kan jag få ca 77000 för den. En sådan båt kostar ju ca 128 000 helt ny.
Så det var därför jag ville veta ungefär vad jag skulle kunna få för den...
Men tack för trevligt svar!
Hoppas du inte blev besviken!

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren kan knappast ha alla Hästarna i stallet alternativt det lyser men ingen hemma. Varför inte säga som det är, ångerköpt med för liten motor skall nu sälja,för jag klarar inte amorteringen.Vad tror ni man kan få? Det hade varit seriöst. Hur många sådana här sprakfånar finns på maringuiden?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
För det första så måste jag erkänna att det var dumt att bara inte säga att jag kanske tänkte sälja den eftersom jag vill byta upp mig ett snäpp....
För det andra så har jag alla hästar i stallet!
För det tredje så har jag haft båten ett tag och känner att jag vill byta upp mig ett snäpp. Motorn har funkat bra på den! Den gör ca 23 knop och är ganska stark. Man kan dra wakeboard, vattenskidor eller ring efter den. Så jag har vart nöjd med den!

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig (förutom hästerna kanske :-) ) En hel ny båt utan motor kan man få för 65000 SEK utan att pruta, plus en begagnad motor för ca 30000 max för en 40m hästare. Lycka till med att sälja för 77000 SEK. Och nästa gång är det kanske bättre att göra som JJ skriver, de är faktiskt smarta här på MG Cool

/Sven



Senast ändrad av Groenling | 19 mars 2009 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer till priset:

128.000 kronor tror jag att jag såg som mässpris i Älvsjö häromveckan, men det är med 50 hk (dyrare) och 4-takt (dyrare) och nya vaccuumskrovet GTI (bättre). Förra våren har jag för mig att jag såg nya GT med 40 hk för 99.000 kronor.

Å andra sidan spelar, som sagt, utrustningen roll. Nypris för motorlås, startspärr, GPS, dynor, ekolod, kapell, teakdurk, vattenskidor, ankare och annat kan nog ofta summera till 25.000 kronor eller mer på en båt av denna storlek.

Om du har mycket extra utrustning och hittar en köpare som vill ha all denna extra utrustning, så tror jag att det åtminstone kan kompensera att själva båten inte är ny. Men motorn faller snabbare i värde. Och om du inte har extra utrustning plus att båten är sliten -- vinterförvaring? motorservice? vaxning? bottenmålning? -- då kanske 77.000 är för högt. 

Säg att nypris på enbart en prutad 478 är 60 tkr och att motorn ny går att få för 39 tkr, plus att köparna är intresserade av 4 år gamla båtar om de får 20% rabatt på båten och 50% rabatt på motorn -- då skulle båten utan extra utrustning gå att sälja för 69.500 kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack så mycket!
Jag ska tänka mig för nästa gång!Tungan
Jag har precis börjat att vara lite delaktig i MG. Och så har jag hört flera som sagt att det mest är oseriöst här. Men då vet jag att det är seriöst.Glad

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...